Skyddsjakt på hundar?

Nödvärnsrätten måste väl gälla oavsätt om det är folk eller fä som angriper.

Om jag blev tvungen att försvara min hund mot ett rovdjur skulle jag hävda att det anföll mig.
/BN
 
^_^; sa:
Strykarräven; sa:
Jag kanske ska klargöra min ståndpunkt:
Givetvis är ägaren fullständigt ansvarig (eftersom ett djur inte kan avkrävas moral), men det är inte samma sak som att alla hundangrepp kan skyllas på ägarens dåliga uppfostran av hunden, något som man ofta hör.

Varför kan man inte det? Hundar som inte kommer på inkallning tex, det tycker jag är jätteläskigt! Jag älskar hundar, men jag tycker inte om när de gör saker som ägarna inte kan få stopp på.

I hur många procent av fallen kan man säga att hundangreppet inte alls haft med ägaren att göra? Det är nog inte särskilt många.
Varför? För att hundar är komplicerade biologiska system som inte kan förutses till 100%! Givetvis är det ägarens ansvar att hålla en olydig/farlig hund i lina/koppel/bur/munkorg så den inte ger sig på andra, men man kan inte i alla tänkbara situationer skylla hundens beteende på ägarens uppfostran av (o)djuret. DET var min poäng.

Sen får man använda sunt förnuft vad gäller konsekvenserna. En hund som sliter sig och springer och skäller glatt på en annan hund, eller på en människa, är obehaglig och irriterande, men kanske inte skäl för avlivning. På samma sätt som vi inte låser in barn på livstid för att de pajjar en ruta hos grannen. Om hunden däremot sliter sig och biter ihjäl grannens katt eller hugger en joggare, DÅ är det riktigt allvarligt.

F ö så är min lapphund extremt billig sedan han bet sönder min nya mobiltelefon. Någon som vill köpa :)
 
Raskesven; sa:
Strykarräven; sa:
......
F ö så är min lapphund extremt billig sedan han bet sönder min nya mobiltelefon. Någon som vill köpa :)
En så klok hund kan du ju inte sälja:)

Raskesven
Utifrån tidigare gjorda mätningar så skulle det ta honom ca 14 sekunder att sätta sig i din tältkåta, och ca 14 timmar att sätta i sig din tältkåta.


Häromdagen var jag och hunden ute och sprang myr. Nilak smet plötsligt tvärsöver blötmyren för nöjet att skälla på två tranbärsplockare. De tog inte illa vid sig, utan tog fast i hundens lina och gav den till mig. Ett fullständigt ofarligt, men irriterande tilltag av ett djur som rent genetiskt är en vallningsmaskin, och såg det som sin hävdvunna rättighet och skyldighet att valla ihop de där vilsekomna renarna på andra sidan myren. Om jag har tränat inkallning med honom, gissa...?
 
Skyddsjakt

"För att jägare är komplicerade biologiska system som inte kan förutses till 100%!"

Med tanke på att älgjägarna verkar skjuta varandra eller sig själva istället för älgar enligt veckans tidningsartiklar :-(


[Ändrat av casimir 2006-10-13 kl 21:14]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.