Skyddsjakt på hundar?

Re: SGT

Nirrebosse; sa:
Vargdebatten är alltid så rolig att läsa. Kloka och stolliga argument i en salig blandning. Själv tycker jag att man får skjuta andras husdjur för att skydda eller glädja sina egna husdjur. Säger ni emot mig skjuter jag även er eftersom jag tycker att mina åsikter är värda mer än era. Jag vill ju inte åka dit för det här, därav Skjut - Gräv - Tig. Förresten vilken kniv tror ni är lämpligast om man saknar ett lämpligt skjutvapen att gräva med, Fällkniven A1, rödskaftad Mora eller en faskinkniv från 1896.

Med ett spett och en spade sâ gâr det att gräva stora hâl. Här försöker min bror gräva ner sig själv...

alpinhus1b.jpg

www.peterkornstradgard.se

Men en riktig man gräver med en Morakviv med träskaft

/Stellan
 
Du har gjort ett bra jobb med din bror. Kan man hyra honom på timmar? Gräver han med kniv eller föredrar han kärringverktygen på bilden?
 
Nirrebosse; sa:
Du har gjort ett bra jobb med din bror. Kan man hyra honom på timmar? Gräver han med kniv eller föredrar han kärringverktygen på bilden?

Han fördrar kärringverktyg men det borde gâ att lära honom att gräva med kniv. Han äger även nâgra Moraknivar. Det gâr att hyra honom pâ timmpeng sâ det är bara att kontakta honom...

/stellan
 
Mina föräldrar har sina får och några av korna på en fäbod i orsa, precis i kanten av furudalsreviret. De har aldrig fått några djur rivna av varg men detta har hänt vid två tillfällen med jakthundar.... Numera tar vi hem fåren när koppeltvånget på hund släpps på hösten och alla älgjägare åker ut för att träna hundarna...
 
Skjut hunden !!

Har haft lite problem med en grannes hund som kommit loss, varit aggresiv och svår att fånga in,. Kollade med polisen och det är inga problem att skjuta hunden. Hund som uppfattas som hotfull mot personer och inte kan infångas får skjutas i nödvärn. Jagande hund och drivande hund som jagar eller stressar tamboskap får avlivas omedelbart. Allt som en jakthund/sällskapshund tar sig för är på ägarens ansvar. Skjut.
 
Re: Skjut hunden !!

jonken; sa:
Har haft lite problem med en grannes hund som kommit loss, varit aggresiv och svår att fånga in,. Kollade med polisen och det är inga problem att skjuta hunden. Hund som uppfattas som hotfull mot personer och inte kan infångas får skjutas i nödvärn. Jagande hund och drivande hund som jagar eller stressar tamboskap får avlivas omedelbart. Allt som en jakthund/sällskapshund tar sig för är på ägarens ansvar. Skjut.

Du har naturligtvis pratat med din granne och gjort honom uppmärksam på problemet?
 
Det har, såvitt jag vet, länge varit tillåtet att under vissa förutsättningar skjuta hundar. Man får dock aldrig under några omständigheter skada en angripande varg utanför hägn... Vi får väl se vad den nya regeringen åstadkommer på den fronten, nu när v och mp är ute ur leken...
 
Jag har pratat med honnom flera gånger men efter sista gången har hundrackarn suttit fast. Skjutargumentet fungerade riktigt bra. För att tydliggöra har vi övningsskjutit en del på lägdorna bakom huset. Fungerar fint.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.