Skyddsjakt på hundar?

Vill säga om värdet av din kompis är större än värdet av hunden (HD har kommit fram till att det inte är tillåtligt att skjuta en jakthund för att skydda två dvärggetter, eftersom värdet av hunden överstiger det av getterna. Getägaren höll inte med. Ens efter det att han skjutit hunden.)
 
Nordesjö; sa:
_Erik_; sa:
Självklart ska djurägare ha rätt att skydda sin boskap oavsett om det är vilda djur eller tama djur som attackerar den. River en jakthund får ja då ska den självklart skjutas om möjlighet finns.

Om en hund biter en kompis, får jag skjuta hunden på eget bevåg då?

Bara om din kompis är en fârskalle.

"So many sheeps and so little time" Nya Zeeländskt ordsprâk.
 
CEN; sa:
Vill säga om värdet av din kompis är större än värdet av hunden (HD har kommit fram till att det inte är tillåtligt att skjuta en jakthund för att skydda två dvärggetter, eftersom värdet av hunden överstiger det av getterna. Getägaren höll inte med. Ens efter det att han skjutit hunden.)

Intressant att man har ett prejudikat där man har har låtit värdet av rovdjur och bytesdjur bestämma utfallet.
Borde inte en varg (vilka vi inte har så jäkla gott om) vara betydligt mer värd än varenda död kossa, ren och get i hela landet?

Näringslivet är vana att räkna på pengavärdet av låtsasprylar, som varumärken, goodwill, plyschfascister (kungar) och liknande. Alltså borde det vara en baggis att räkna ut värdet av en varg.
 
SGT

Vargdebatten är alltid så rolig att läsa. Kloka och stolliga argument i en salig blandning. Själv tycker jag att man får skjuta andras husdjur för att skydda eller glädja sina egna husdjur. Säger ni emot mig skjuter jag även er eftersom jag tycker att mina åsikter är värda mer än era. Jag vill ju inte åka dit för det här, därav Skjut - Gräv - Tig. Förresten vilken kniv tror ni är lämpligast om man saknar ett lämpligt skjutvapen att gräva med, Fällkniven A1, rödskaftad Mora eller en faskinkniv från 1896.
 
Re: SGT

Nirrebosse; sa:
Förresten vilken kniv tror ni är lämpligast om man saknar ett lämpligt skjutvapen att gräva med, Fällkniven A1, rödskaftad Mora eller en faskinkniv från 1896.
För den som är dum nog att gräva med sitt skjutvapen, men likväl saknar sådant, så måste det näst dyraste alternativet, dvs en A1:a, vara det enda rätta. Att använda en spade vore förstås rent intellektualistiskt snobberi.
 
Här på Lidingö har vi ett litet naturreservat där det är absolut kopplingstvång för hundar året om. Jag uppskattar att runt 50% av hundägarna inte respekterar detta, vem får/bör jag skjuta i sådana fall? Hunden? Ägaren? Båda två?
 
KLAGER; sa:
Organistationen Lammproducenterna vill tillåta skyddsjakt på hundar, eftersom de utgör en större fara för husdjuren än vad rovdjuren gör.

I Östarrike orsakade två Huskies 11 fårs död för ett tag sedan. Ägaren använde sig av 'knepet' 'släpp loss två åt gången så kommer de tillbaka till flocken'.

Tricket tycks dock inte fungera perfekt alltid. I alla fall inte om det finns lammkött i närheten. 7 får nedlades och ytterligare 4 fick avlivas. Hundägaren fick betala skadestånd och böter.

Fårägaren visade sig vara förhållandevis förstående men var naturligtvis lessen för hennes får.

Även om Huskies kanske är lite exceptionella i sin jaktdrift och kapacitet är det ett rätt allmänt hundbetende.

http://tirol.orf.at/stories/82815/
 
mielo; sa:
vem får/bör jag skjuta i sådana fall? Hunden? Ägaren? Båda två?

Enkelt: den ende som är i laglig rätt att ta någon av daga är ägaren, dvs om du riktar ett skjutvapen mot honom... ;) Nödvärnsrätten måste vara det enda som går att få ihop med någon rätt att skjuta något alls i det beskrivna fallet.

Som vanligt är det både roande och deprimerande att läsa rovdjursdebatten. Ytterligheterna ger gärna luft åt sina åsikter och bägge ytterligheterna präglas av en rätt rejäl portion av naivitet, okunskap och oförmåga/vilja att begripa den andra sidans utgångspunkt. Underliggande orsaken är naturligtvis djupt psykologisk. Jag är inte någon psykolog el. liknande, men: Alla vill känna någon form av tillhörighet, för att förstärka sin tillhörighet tillskriver man den andra parten en massa (företrädelsevis onskefulla och allmänt otrevliga sådana) egenskaper. Detta gör att man känner sig trygg i sin grupp och slipper grubbla över skiljelinjerna. Raljerande argumentation (så tillspetsad och enkelspårig som möjligt) väcker ilska hos motparten och ger ryggdunkningar hos den egna gruppen. Lite åsiktsonani skulle man kunna säga. Men inte f-n löser man själva problemet på det sättet..
Hälsn.
Jörgen
(som gett sig f-n på att bilda en alldeles egen liten grupp med sig själv som enda medlem, ryggdunkningarna erhålls meddelst stor vighet med armen vriden bakom ryggen! ;-) ;-) ....eller vänta nu lite, bildar jag nu bara ytterligare en naiv grupp?? Aaarrgh.. det bara snurrar.. nödvärnsrätten är snart tillämpbar mot min egen skalle...)
 
mielo; sa:
Här på Lidingö har vi ett litet naturreservat där det är absolut kopplingstvång för hundar året om. Jag uppskattar att runt 50% av hundägarna inte respekterar detta, vem får/bör jag skjuta i sådana fall? Hunden? Ägaren? Båda två?

Skjut ägaren först. I 50 % av fallen är ju hunden kopplad och du får ju då god tid på dig att sikta in dig på den mindre och rörligare hunden. I fall där hunden är lös väntar man vid ägarens skottplats för att den skall återvända. Tänker här på att man även skall skjuta suggan eller älgkon först för att eventuellt få denna återvändarbonus i form av kultingar och kalv. Många ungar och hundar som inte kommer tillbaka kan ju självsterba efter en period och på så sätt lösa problemet själva utan att kosta dyr amunition. När du passar på friluftsmänniskor med hund - Ge dig inte in i naturreservatet utan sitt bland saltstenarna vid gränsen.

Spadar är för grävsnobbar, En riktig karl gräver med sin kniv. Jag tror också på A1:an då den extra stabiliteten i det tjocka bladet kommer till sin rätt när man skall bända sig igenom sten. Det behövs ju ett rejält hål för det ovan nämnda. Tänk om nån skulle se mig gräva med en 30 kronor Mora, och så angelägen grävning, skamligt.

Känn förresten inga moraliska betänkligheter om ägaren har hunden kopplad, säkert brukar han ha den lös bland kaniner och pensionärsbrödbitsankor för att snåla in på hundmatskontot.

Ja djävlar vad skönt att få tänka fritt och kreativt på ett sånt här forum istället för att spänna till sig och jobba här på jobbet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.