avväpna jägarkåren?

öringen; sa:
Nordesjö; sa:
Mezzner; sa:
Människan* är högst upp i n-kedjan, och den enda som är det, om det inte finns en massa parallella n-kedjor,

Nja... nog finns det ett par djurarter som faktiskt betraktar människor som käk, och därmed befinner sig över oss på näringskedjan? Saltvattenkrokodiler, till exempel.

Att sen människor har en lite uppfuckad plats i näringskedjan och äter allt som går att fritera eller hälla på burk rör ju till det lite.

Men om vi säger såhär: befinner du dig i vildmarken i norra Australien finns nog inte en krokodil på din lista över bra bushkäk, medan du finns på krokodilens.

Fast det betyder ju inte att krokodilen står över oss i näringskedjan.

Tjaa den står nog inte under oss i alla lägen heller!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,824439,00.html

/mattias
 
norpan_; sa:
Sen kan man fråga sig om vi verkligen är överst i kedjan om man tar hänsyn till HIV, malaria, bilharzia, ebola osv som bl.a. behöver oss för att överleva?

/mattias
Japp, egentligen är vi kanske längst ned, vi är ju bara mat för amöbor å sånt.. kanske för att de har 0 IQ? För det kan ju också vara så att de flesta djur äter helst nåt annat än människor om det inte är total kris?

Det ska ju vara en enorm kris innan jag äter råttor tex, som är under oss på kedjan.. kanske är det lite så med många djur också? "men fy det är ju en människa, neeej då äter jag hellre bark eller en sten istället"? :)

Krokodiler vill ju ha gammalt ruttnat kött så de kanske inte bryr sig så mycket?
 
Politiskt korrekt?

Så efter 9 sidor semantik, filosofi och diverse blaj (jobbar ni aldrig btw ;))

Är det politiskt korrekt att jaga till hösten eller måste någon tvångstereliseras först?
 
Toffs; sa:
Det ska ju vara en enorm kris innan jag äter råttor tex, som är under oss på kedjan.. kanske är det lite så med många djur också? "men fy det är ju en människa, neeej då äter jag hellre bark eller en sten istället"? :)

Det där med råttor får mig att tänka på duvor. Hur många skulle äta stadsduva? Inte många. Men fjällripagår bra. Ungefär samma fågel ju.

Och BTW. De åt råtta i expedition robinson något har jag för mig. Innebär det att deltagare i robinsson står över råttan, och vi andra över expeditionsdeltagare?
 
Re: Politiskt korrekt?

brandmansmicke; sa:
Är det politiskt korrekt att jaga till hösten eller måste någon tvångstereliseras först?
Jag orkar inte heller med dessa ordbajsare. Jag har iaf inte tid att surra här under dagarna. Hmmm .. om du är ärlig och säger varför du jagar så skall vi utverka ett tillstånd för jakt. Bransmansmicke? ... det är inte såååå många tjejer här :)
 

avslutad210712

Gäst
Varför man jagar

För att det är skoj att döda så klart
 
Re: Re: Politiskt korrekt?

Rungá; sa:
brandmansmicke; sa:
Är det politiskt korrekt att jaga till hösten eller måste någon tvångstereliseras först?
Jag orkar inte heller med dessa ordbajsare. Jag har iaf inte tid att surra här under dagarna. Hmmm .. om du är ärlig och säger varför du jagar så skall vi utverka ett tillstånd för jakt. Bransmansmicke? ... det är inte såååå många tjejer här :)

*asgarv* ;)

Jag är inte ens brandman :) Det är bara ett internet-nick som jag gavs av en redaktör en sisådär 9 år sedan. Det har fått följa med, även om det uppenbarligen leder till vissa machoassociationer.

Jag sticker inte under stol med varför jag jagar.
- Jakt är spännande och att smyga och skjuta är en del av det.
- Jag uppskattar mitt jagade byte även på tallriken. Det är inte ett måste för att överleva, men det berikar min smakupplevelse. Enbart "odlade" djur är på inget sätt mer djur-etiskt än den typ av jakt jag bedriver, snarare tvärtom.
- Jakt är ytterligare en form av friluftsliv jag uppskattar.
- Jakten innehåller också kamratskap och social samvaro (viss typ av jakt).

Jag är dessutom av åsikten att vi som människor har en särställning i förhållande till vår omgivning vilket också innebär att döda och äta djur såväl som växter. Självklart skall detta ske genom rimliga etiska principer för en hållbar utveckling, livskraftiga djurstammar mm. Men jakten bedriver jag i huvudsak inte för att minimera skador på skogsbruket utan för min egen skull. Det står jag för.

//Micke
 
Re: Re: Re: Politiskt korrekt?

brandmansmicke; sa:
.../Jag är dessutom av åsikten att vi som människor har en särställning i förhållande till vår omgivning vilket också innebär att döda och äta djur såväl som växter. Självklart skall detta ske genom rimliga etiska principer för en hållbar utveckling, livskraftiga djurstammar mm./...
Allt lät bra förutom din 'übervarelseteori'. En gång i tiden var vi asätare på savannen som började knäcka ben, fick mer fett och hjärnan växte. Nu är vi här, ingen särställning med det.

Vi behöver inte döda djur men vi gillar kött och fisk. Vi till och med fiskar ut vissa sorter för att man kan inte slå benen undan en hel näring :) Några måste döda dessa djur och fiskar. Det sker i fabriker på land och vatten eller i skogen.

En slaktare som stycker tjurar på löpande band tycker nog inte det är så kul. Du därmot kan få upplevelser och bekräftelser genom att smyga runt och döda djur. Vad du gör och varför är upp till dig. Jag har inget emot jakt, men inget för heller.

Jag har jagat en gång i tiden men jag hemföll alltid till att lägga ut snaror och fällor. Det blev inga sönderskjutna djur. Ge mig en yxa och en kniv, bössan kan du behålla :)

Förresten, den ende som kan befinna sig ovan mig i näringskjedjan är typ denna varelse

[Ändrat av Rungá 2006-05-13 kl 00:24]
 
Re: Re: Re: Re: Politiskt korrekt?

Rungá; sa:
Allt lät bra förutom din 'übervarelseteori'. En gång i tiden var vi asätare på savannen som började knäcka ben, fick mer fett och hjärnan växte. Nu är vi här, ingen särställning med det.

Men om man utgår ifrån att en varelse som kan döda en annan för att använda den som mat också gör det då är det ju bara naturligt(?) att människan dödar det mesta. Vi KAN göra det och därför gör vi det.

På samma sätt som en isbjörn dödar sälar och människor för mat, men inte så ofta döda renar (som trots sina korta ben (svalbardsrenen pratar jag om nu) springer ifrån isbjörnen ganska lätt).

Så det behövs ingen teori om att vi människor står över djuren. Vårt teknologiska övertag ger oss alla möjligheter vi vill ha (utom då möjligen att agera intelligent, men det är en annan fråga).

Christian
 
Re: Re: Re: Re: Re: Politiskt korrekt?

Almgren; sa:
Så det behövs ingen teori om att vi människor står över djuren. Vårt teknologiska övertag ger oss alla möjligheter vi vill ha (utom då möjligen att agera intelligent, men det är en annan fråga).
It´s the Christian perspective :) som gör att så många tänker att vi människor är 'guds avbild', 'skapelsens krona' eller för en agnostiker står vi 'över djuren'.

Från mitt perspektiv är vi jämnställda med alla levande varelser. Alltså alla står på en skiva, inte i en trappa.

Att arter äter varandra har ingenting med hierarki att göra. De måste bara äta. Djuren bestämmer inte heller över varandra, de har en rangordning men den är inte 'medveten' på samma sätt som mäniskans rangordning. Oftast är det honor som är högst i rang bland djuren så vi är lite fel.

En inuitisk jägare fick inte sitt byte för att han var duktig på att döda. Sälar, fiskar och alla havets djur kom till honom för att bli dödade för att han va en god människa som delade med sig av sitt byte, såg till gruppens bästa så havets mor höll sig på bra hummör.

Den gode jägare smyckads sin harpun för att djuren ville bli dödade av vackar vapen. Hans kvinna sydde vackra och praktiska kläder av samma anledning.

För varje djur man dödade såg man till att djurets 'inua' kom tillbaka till havet eller på land för att ta sin boning i ett nytt djur.

En kort sammanfattning av ett mycket komplicerat samspel på gränsen för vad människan klarade av med sten och ben.

Det är en viss skillnad mot dagens jägare

Vi har ett tekniskt övertag men hjärnan är den samma som hos stenåldersmänniskan, så även medvetadet. Vi gör bara nya mentala överenskommelser.

Om vi agerar 'intelligent'? Se dig omkring!

"Står vid en strand
En strandlös strand
Se dig omkring!

Gamla stränder finns inte mer
Främlingar har tagit dem
Deras behov har ingen gräns"
 
Re: Re: Re: Re: Re: Politiskt korrekt?

Almgren; sa:
Men om man utgår ifrån att en varelse som kan döda en annan för att använda den som mat också gör det då är det ju bara naturligt(?) att människan dödar det mesta. Vi KAN göra det och därför gör vi det.

Kalla det vad ni vill, särställning, högst upp i näringskedjan, "vi bara kan göra det" etc. Som Christian påpekar är detta naturligt. Jag kvarstår dock vid att det därmed är naturligt med ett nyttjande av naturens resurser omkring oss på grund av vårt förhållande till just naturen.

Dra oss nu inte tilbaka till den ideoloiska debatten som på inget sätt kommer att få någon att ändra uppfattning. Möjligen kan den leda till att någon vältalig med skrivbordet känner sig som en vinnare vid sin datorskärm. Värderingar av det slaget är djupa och ändras inte av ett internetforum. Jag anar att det i denna tråd funnits allt från ateister till kristna, vänster till höger, veganer till McDonaldsägare osv....

....ähh vad svamlar jag i, vill ni diskutera ideologier så gör det. Jag ville bara få svar frågan om jag får jaga eller om jag måste in för skranket igen? Eller var formuleringen av min "särställning" för politiskt inkorrekt numera?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Tillväxt finns inom jägarkåren oavsett ålder Jakt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...