Storlek på rygga - säkerhet

Jag har en fundering när det gäller storlek på ryggsäck (för flytegenskaper). Vi människor kommer ju i rätt olika storlekar. Det finns gott om karlar som väger dubbelt så mycket som jag gör själv, och det är inte helt ovanligt att de är 30-40 cm längre.

Om jag har på mig en 30-liters rygga så är det en _stor_ ryggsäck. På en stor karl däremot försvinner den på ryggen. Vi kan rimligen inte flyta likadant på samma rygga.

Är det någon som vet var det (generella) måttet 30 liter kommer ifrån och hur det är tänkt att en ryggsäck ska sitta för att vara optimal? (hur myckcket ska den sticka upp ovanför huvudet, hur långt ned på rumpan ska den gå osv).

Kanske ska små tjejer ha en något mindre för att inte få säcken i huvudet och ansiktet nedtryckt i vattnet medan stora karlar kanske ska ha en större för att över huvud taget flyta (och slippa sprattla och bli onödigt nedkylda för att hålla sig vid ytan)? Flytvästar kommer ju i olika viktklasser/storlek, så varför är det en så enformig rekommendation för skridsko?

Vad säger övriga?
 
Intressant tanke! Rekommendationen är sannolikt från början tillhöftad för att bära en normallång, normaltung man med normal rörlighet. Jag har aldrig sett något vetenskapligt underlag som grund för den, däremot finns det åtskillig empiri som visar att den fungerar bra - för normallånga, normaltunga män, som är de som oftast hamnar i vattnet. I och med att allt fler kvinnor åker skridsko kan det finnas anledning att ta reda på om rekommendationen behöver differentieras.

Enda sättet att få reda på vilken sorts ryggsäck och storlek som är optimala för kvinnor - och för den delen småvuxna män - i storleksordningen 150 cm / 45-50 kg är att pröva praktiskt, olika modeller och olika storlekar. Det behöver inte göras i isvakar, det skulle vara väldigt intressant om du kunde ägna en julieftermiddag åt det och sedan lägga ut resultatet offentligt. Ju fler praktiska test desto säkrare underlag! Själv har jag bra flythjälp av en 40 liters Lundhagssäck,men jag är både längre och tyngre. Över huvudet ska säcken inte nå.
 
Jag gjorde ett räkneexempel på detta förra vintern.
Förutsättningarna är att endast den del av ryggsäcken som är under ytan, och inte vattenfylld bidrar till flytkraften.

Överslagsexempel: en 30L påse fylld med luft har en flytkraft på 30kg. Med en 30L vattentät ryggsäck som är packad med 10kg utrustning (grov överdrift för de flesta skridskoåkare) blir den tillförda flytkraften alltså 20 kg.
Som jämförelse har en normal flytväst har en flytkraft på omkring 5kg, oavsett storlek. Räddningsvästar har något mer flytkraft.

Det viktiga är alltså inte hur stor ryggsäcken är utan att så mycket som möjligt i den är vattentätt packat och att ryggsäcken sitter på ett lämpligt sätt.

OBS detta är alltså inte rekomendationen, utan bara ett exempel påhittat av mig.
 
Mycket tänkvärd läsning. Det skulle vara intressant med en komplettering av längd, vikt, kön hos försökspersonerna, och också en not om vilka säckar som prövades av vilka försökspersoner.
 
Jag minns att jag en gång i tiden uppfattade att minimivolymen var 40 liter.

Sen är det förstås så att kroppsvikt, verklig ryggsäcksvolym samt ryggsäckens lufttäthet och totala densitet har "lika" stor betydelse som den angivna volymen.

Rapporten och bassängtestet var intressant.

Frågan är om flythjälp på magen (som lätt kan avlägsnas eller flyttas vid uppstigning) är en bra idé?
Om man befinner sig en bit från iskanten eller om iskanten är dålig att hänga på, borde det vara en fördel med flythjälp som håller en upprätt.
 
CEN; sa:
Enda sättet att få reda på vilken sorts ryggsäck och storlek som är optimala för kvinnor ...
Jag tycker det är mer korrekt att skilja på olika "storlekar" på människa (längd & vikt) än mellan kvinnor och män.

Om du vill veta vilken ryggsäck som "räcker till" för din kombination av egen storlek, egen vikt, packningsteknik (läs: hur mycket luft finns det) och packningens vikt är det enklaste att testa. Flyter du bra så flyter du bra.

Jag testflöt min rygga i somras och det gav mig mer och bättre kunskap än någon generell rekommendation.

Fundera också på hur varma kläder du behöver efter plurr. Där är det också stor individuell skillnad som ställer olika krav på ryggsäcken. Mer frusen, tjockare ombyte -> större rygga.

// Aina
 
Spöket; sa:
CEN; sa:
Enda sättet att få reda på vilken sorts ryggsäck och storlek som är optimala för kvinnor ...
Jag tycker det är mer korrekt att skilja på olika "storlekar" på människa (längd & vikt) än mellan kvinnor och män.

Om du vill veta vilken ryggsäck som "räcker till" för din kombination av egen storlek, egen vikt, packningsteknik (läs: hur mycket luft finns det) och packningens vikt är det enklaste att testa. Flyter du bra så flyter du bra.

Jag testflöt min rygga i somras och det gav mig mer och bättre kunskap än någon generell rekommendation.

Fundera också på hur varma kläder du behöver efter plurr. Där är det också stor individuell skillnad som ställer olika krav på ryggsäcken. Mer frusen, tjockare ombyte -> större rygga.

// Aina

Det är kallt att plurra, så minst lika varma kläder som man har på sig är min packningsfilosofi.

Per
 
Anna Frimodig; sa:
Är det någon som vet var det (generella) måttet 30 liter kommer ifrån och hur det är tänkt att en ryggsäck ska sitta för att vara optimal?

Glömde svara på frågorna .... :)

På a) blir det: har aldrig hört talas om något generellt mått på 30 l.
På b) säger jag: lååångt ner för att få bra bärkraft.

// Aina
 
Anna Frimodig; sa:
Jag har en fundering när det gäller storlek på ryggsäck (för flytegenskaper). Vi människor kommer ju i rätt olika storlekar. Det finns gott om karlar som väger dubbelt så mycket som jag gör själv, och det är inte helt ovanligt att de är 30-40 cm längre.

Om jag har på mig en 30-liters rygga så är det en _stor_ ryggsäck. På en stor karl däremot försvinner den på ryggen. Vi kan rimligen inte flyta likadant på samma rygga.

Är det någon som vet var det (generella) måttet 30 liter kommer ifrån och hur det är tänkt att en ryggsäck ska sitta för att vara optimal? (hur myckcket ska den sticka upp ovanför huvudet, hur långt ned på rumpan ska den gå osv).

Kanske ska små tjejer ha en något mindre för att inte få säcken i huvudet och ansiktet nedtryckt i vattnet medan stora karlar kanske ska ha en större för att över huvud taget flyta (och slippa sprattla och bli onödigt nedkylda för att hålla sig vid ytan)? Flytvästar kommer ju i olika viktklasser/storlek, så varför är det en så enformig rekommendation för skridsko?

Vad säger övriga?

Det där kanske löser sig automatiskt i och och med att de personer som är mindre rimligen också behöver mindre kläder, och klädombytet i den vattentäta påsen fyller då inte ut ryggsäcken lika mycket för en liten person. Din 40-liters-rygga kanske då bara blir t.ex. 25 liter ur flytsynpunkt.

Och att ha gott om plats i ryggan kan väl inte vara någon nackdel - man måste inte packa den proppfull.
 
Brune; sa:
Det finns en nyligen gjord rapport om ryggsäckar i vatten
http://www.thinkice.com/safety/sv/ErfarenheterBassangplurr.pdf

Per Brune

Bra.
MEN: Jag saknar försök med flytväst. Ganska fantastiskt att den fortfarande raskt avfärdas av långfärdsåkare, när den används av alla andra som bedriver vattensport (isjaktseglare, windsurfare, paddlare...)

Så här resonerar en van kajakpaddlare:
"Självklart skall flytväst användas vid all turpaddling. En godkänd flytväst (CE-märkt) är gjord i färger som syns bra i en nödsituation och håller att lyfta i om du skulle behöva hissas ombord på ett fartyg eller en helikopter. Den har ofta också ett antal fickor för visselpipa, nödbloss, solglasögon och annat som är bra att ha till hands. Av alla paddelprylar du kan ta på dig, spänna fast på däcket eller stoppa ner i packningen är flytvästen det som har störst chans att en dag rädda livet.

Ibland hörs argument att flytvästen skaver, är för varm, obekväm eller är ivägen vid vissa manövrar. Till sådant finns bara ett svar - acceptera att du gjort ett korkat inköp och köp en ny flytväst som inte skaver, är för varm, obekväm eller i vägen.

Flytvästen skall sitta på - inte ligga på däck eller förvaras i sittbrunnen. Till havs kan vattentemperaturen, även varma sommardagar vara neråt 10°. Flytvästen förlänger överlevnadstiden högst väsentligt, dels genom att den värmeisolerar överkroppen och dels genom att man slipper värmeförluster när man trampar vatten eller simmar."
(Björn Thomasson)

Moderna flytvästar har lyftkraft på 75 N och kostar som en ryggsäck. Flythjälp, rörlighet, lyftsäker, värmeisolerande...dessutom med inbyggd kastlina om man så vill. Vad mer kan en plurrare önska? Sedan kan man ha hur liten o enkel ryggsäck man vill!

Av försöken i Porsbys artikel att döma är DE FLESTA ryggsäckslösningar inga höjdare precis nr de hamnar i vattnet.

Värt allså att testa flytväst + minimalt volyminös ryggsäck nästa gång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
nene Storlek på ryggsäck!? Långfärdskridsko 9
Storlek på ryggsäck? Långfärdskridsko 1
Knall Val av storlek Alpina Alaska BC Långfärdskridsko 0
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.