Vakman - kastlina

Berneflott; sa:
2. Varför utgår vi ifrån att vi skall kasta hela linpåsen? Vi måste ändå ha tillräckligt med vikt för ett andrakast,även utan linan i påsen.

Har funderat i dessa banor, vill minnas att Skyllermarks(?) hade en sådan lina. En nackdel som kom fram när detta diskuterades någon gång var att linan inte löpte ut så bra så jag lade det på hyllan. Du har dock en del intressanta idéer som kanske kan råda bot på det.

Berneflott; sa:
3. Varför har vissa isdubbarna på ena axelbandet i stället för runt halsen? Om detta är bevisligen bättre integrerar vi dessa direkt i vår säkerhetsryggsäck.

/Erik

Fungerar i alla fall inte sämre, taget. Enda problemet är om man vill ta med ryggsäcken på flyget, då kan det vara bra att kunna plocka av dom.

-Palle
 
Berneflott; sa:
Eftersom kreativiteten verkar ligga på topp, varför inte utmana hela konceptet...

1. Har aldrig fattat varför linan med karbinhaken sitter i midjebältet. Hade de inte varit bättre med dragpunkten mitt på bröstet?
Benslingor i stället för grenrem förespråkades ju redan i en annan tråd så bärsystemet till våra nya rumpsäckar liknar egentligen en fallskyddssele.

/Erik

Jag tillhör dom som ifrågasatt detta med att ha bandet med karbinhaken fäst i midjebältet. Jag har fått en del muntliga ”tillrättavisningar” om att mitt band sitter fel.

Men för några dagar sedan läste jag Johan Porsbys rapport http://www.thinkice.com/safety/sv/ErfarenheterBassangplurr.pdf (pdf 695 kB)

Den som inte orkar läsa alla sidorna kan läsa ”Mindre säkra slutsatser” på sidan 15

Per
 
Re: Bättre lösnings än kardborrband ?

Finns det någon som har någon idé på vad som kan vara bättre än kardborrband ?.

Ska enhandsöppning vara möjlig ?

Per Brune

Hur vore det med magnet på linan och metallinlägg i påskanten. Påsen hålls ihop och linan stannar i påsen, och man kan kasta utan att öppna, eller?

/Erik
 
Bättre lösnings än kardborrband

Hej,

Det finns en ypperlig verktyg att öppna kardborrbanden, nämligen tänder.

Munnen/tänder kan användas till mycket och påsen öppnas lättast med dom.

mvh Simo
 
Prototyp 1 utan kardborrband

thureb; sa:
Det finns en del diskussioner om räddningslinor/kastlinor/livlinor här tidigare t ex http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30345

Några jämförande tester känner jag inte till. Tyvärr så var det en del problem med linorna vid den tragiska olyckan på Mälaren 28 januari 2006. Skall bli intressant att läsa utredningen när den kommer.

Att lossa kardborrebandet runt påsen där linan löper ut vid kast från vak kan vara trixigt på flera linor. Å andra sidan så är det irriterande när linan löper ut ofrivilligt när man tar av och på sig ryggsäcken packar den i bil buss etc.

Thure

Efter lite prov med olika gummiband, gummicord och resårband är nu prototyp 1 utan kardborrband redo för att testas i kyla.
Det är bara att rycka i det rosa bandet för att öppna påsen.

Jag har för tillfällt fastnat för det tunnaste resårband jag kunde få tag i, för att fallskärmstyget är så tunt.

Men jag kommer att behålla bandet (gult) med kardborrbandet vid transport för att ingen ska kunna ”sabba” linan genom att dra i det skära bandet. Det är lite pillrigt att ”aptera” gummiresåren och sprinten om det är kallt om händerna och risken att tappa bort gummiresåren är också stor.

sprint3.jpg



sprint11.jpg



Per Brune
 
Tyngd till kastlina

Istället för en särskild tyngd i kastlinans huvud kan man ha förslagsvis en liten skruvnyckel ellerannat verktyg man behöver på färden som kasttyngd. Lämpligen åtkomligt inlagt i lite skumplast, så att man inte knockar eller eljest skadar den nödställde.
Man ska hålla packningens vikt nere.
Varma ishälsningar
Sigvard surviver
 
Inget nytt under solen

sigvard; sa:
Istället för en särskild tyngd i kastlinans huvud kan man ha förslagsvis en liten skruvnyckel ellerannat verktyg man behöver på färden som kasttyngd. Lämpligen åtkomligt inlagt i lite skumplast, så att man inte knockar eller eljest skadar den nödställde.
Man ska hålla packningens vikt nere.
Varma ishälsningar
Sigvard surviver


Första gången jag läste om detta med verktyg som kasttyngd var i Rolf Gezelius bok ”långfärdsåkning på skridskor” som kom ut 1982.

Personligen har jag haft varianter av detta med verktyg som kasttyngd i kanske 15 år. Senast beskrivet på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35558

Per
 
Åtkomligt?

Skall en sådan lösning fungera bra så skall verktyget/verktygen vara lätt åtkomliga utan att man drar ut linan ur påsen/behållaren. Samtidigt skall man inte riskera att förlora verktygen när linan används för räddningsändamål.

Inte helt självklar kombination. Jag moddade en Hansalina för ca 20 år sedan efter att ha sett Lasse Lison Almkvists hemmako´nstruerade lina.

Gick senare ifrån den linan för att jag tyckte det var svårt att placera Hansalinan optimalt på ryggsäcken.

Thure
 
Re: Åtkomligt?

thureb; sa:
Skall en sådan lösning fungera bra så skall verktyget/verktygen vara lätt åtkomliga utan att man drar ut linan ur påsen/behållaren. Samtidigt skall man inte riskera att förlora verktygen när linan används för räddningsändamål.

Inte helt självklar kombination. Jag moddade en Hansalina för ca 20 år sedan efter att ha sett Lasse Lison Almkvists hemmako´nstruerade lina.

Gick senare ifrån den linan för att jag tyckte det var svårt att placera Hansalinan optimalt på ryggsäcken.

Thure

Jag kan med min konstruktion ta fram verktygen själv, utan att ta av mig ryggsäcken och utan att linan löper ut.

Linan packas från ena hållet (uppifrån, vänster i bilden nedan) och verktygen från andra hållet (nerifrån, höger i bilden nedan). Det är en vägg med ett hål förstärkt med en öljett mellan ”linsidan” och ”verktygssidan”, så linan går igenom hela paketet


lina3.jpg


Per
 
Berneflott; sa:
Tillverkaren hf ( räddningslinor för paddling)

http://www.paddle-people.com/2/service/downloads/2006_hf-wurfsack.pdf

använder linor från Liros
http://www.lirosropes.se/default.aspx

Världen är full av linor så jag länkar framförallt för att Liros svenska hemsida har en utmärkt anvisning till hur man splitsar lite mer "komplicerade" repslag

/Erik

Jag ägnade halva tiden på båtmässan i lördags till att diskutera linor med utställarna.

Kriterium 1 var att linan ska flyta.
Kriterium 2 var brottgränsen kontra diametern
Kriterium 3 var friktionen/ ytan

Han som jobbade i montern där dom hade Liros föreslog, Liros Flätad PP-multi, Lirolen 01072
finns på sidan 40 i
http://www.lirosropes.se/pdf/LIROS Catalogue swed.pdf (5.4 MB)

Ska vara som linan i Hansalinan, fast mjukare och UV-skyddad. Linan fanns inte att känna på i montern.

Per
 
Re: Re: Dyneema med polyesterstrumpa??

Brune; sa:
thureb; sa:
Hjertmans http://www.hjertmans.se/ har en lina som heter 6009-32 klicka på tågvirke och Linor, Admiral Racing så hittar du den. 3mm och 10 kr per meter brottstyrka 500 kg.

Kanske nått att utgå ifrån vid egna konstruktioner?

Har nu testat lite olika Dyneemalinor med och utan strumpa i butik och hemma inklusive ovanstående 3 mm 6009-32. Samtliga sjunker i vatten.

Möjligen kan de flyta efter inpregnering. Någon som har en uppfattning om lämplig impregnering?

En lina med kärna i Dyneema och strumpa av polypropylen kanske skulle fungera?? Borde gå att beställa om man gör tillräckligt stor order.

Någon som har repkontakter?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DrNiclas Fästning av kastlina/karbinhake Långfärdskridsko 1
erakopk Val av kastlina, vad skall jag köpa? Långfärdskridsko 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.