Pikmakarns ryggsäck - erfarenheter?

Re: Nu börjar du bli tjatig Pekka

Pekka du har här en extrem och anser jag farlig och vilseledande åsikt.

Thure

Thure, Pekka V. är en äkta skridskokändis här i Finland pga hans duktig UL-stil. När någon ser en ensam gulklädd turboskrinnare ute på isar - utan ryggsäck och en gammal hockeystick i handen - även nybörjare vet att det är "don't try this at home -Pekka".

(Läs om Pekkas plurrning 2004):
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?avd=forum&threadid=10293&postid=131411

Pekka, hur håller du dina bilnycklar torra i plurrningen? Vi vet ju alla problem med moderna elektroniska bilnycklar:)

mvh, Simo-Pekka
 
Re: Re: Bygga om då?

[/QUOTE]

Precis så har jag gjort själv och Bertil Stolt låtit göra. Med hustruns gamla Husqvarna så var det inga problem annat än i vissa hörn där man inte kommer åt med maskin utan måste handsy.

Thure [/QUOTE]

Ja det är faktiskt ett ganska bra alternativ till att sy sig en egen rumpsäck. Nu har jag ingen fru med gammal Husqvarna så jag gick till min lokala "skräddare" och fick säcken modifierad.

Skräddaren öppnade botten på säcken och förlängde den nedåt med 15cm. På detta sätt har jag fått en säck med låg tyngdpunkt, kostnad ca. 200:-

Detta gjordes förra året, nu har jag varit till skräddaren igen och låtit sy i ett blixlås upptill, jag tog bort snölåset som jag aldrig tycker mig behövt vid skridskoåkning, tror det ska fungera bra och samtidigt bli bekvämt.

Inte nog med detta, jag har bytt ut en del ombytesplagg till moderna lätta material och även bytt värmeplagget till en lätt väst, plockat bort onödiga remmar och plastbeslag på ryggan som nu minskat nästan 1kg i vikt.

Totalvikt för ryggsäcken med ombyteskläder, värmeplagg, kastlina, sittlapp och isdubbar är 3,5kg Det ska bli kul att testa denna "nygamla" säck"

sacken.jpg

[Ändrat av Bertil 2006-01-19 kl 21:57]
 
Apropå säkerhetsdiskussionen så är jag nog i huvudsak på Thures linje.

Man kan ju jämföra med klättring.
Där är det ovanligt men inte helt extremt att man klättrar solo. Dvs utan rep och säkringar.

Om man ramlar är utsikterna att dö eller invalidiseras överhängande.

Fast alla som håller på med detta kan ju hävda att det är ofarligt utifrån sina personliga erfarenheter...
De lever ju ännu så länge.

Där finns en viss debatt om huruvida soloklättring är försvarbart, men debatten är ju relativt lågmäld.

Samtidigt kan man ytterst sällan, eller aldrig höra eller läsa att någon soloklättrare rekommenderar någon annan att göra samma sak. Det är också i det fallet den allmänna uppfattningen - soloklättring är potentiellt farligt, men den som utövar det utsätter i princip endast sig själv för fara och är också ensam om att kunna bedöma var på sin marginal* han befinner sig.

Att det är tveksamt om man överhuvudataget bör åka kilometervis på tunna sjöisar utan flythjälp och utan ombyte kan diskuteras. Men knappast rekommenderas.




*marginal avseende just den egna fysiska, psykiska förmågan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JCG Pikmakarns Ryggsäck Viking Långfärdskridsko 3
KristoferBj Pikmakarns svart Långfärdskridsko 12
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
härö Pikmakarns handgjorda Långfärdskridsko 1
Pikmakarns pikar böjer sig Långfärdskridsko 10
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
avslutatmedlemskap160620 Ryggsäck för långfärdskridsko Långfärdskridsko 2
knotas Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround Långfärdskridsko 21
Pigdog Fjällräven Långfärd 40 alt Zandstras ryggsäck? Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
thureb Lättare ryggsäck Långfärdskridsko 16
nene Storlek på ryggsäck!? Långfärdskridsko 9
jens.tinfors Vattentät Ryggsäck, kan det vara nåt? Långfärdskridsko 10
Sundom Simo Färgen av Pikmakarens nya ryggsäck Långfärdskridsko 2
ett_och_noll En 41 l ryggsäck som väger 400 g? Långfärdskridsko 30
Sundom Simo Ryggsäck, Råstu Skate 40 från Fjällräven Långfärdskridsko 0
Bertil Har du tyngre ryggsäck än kompisen? Långfärdskridsko 0
HannaCajsa Helt vattentät ryggsäck Långfärdskridsko 13
wernerm. ryggsäck Långfärdskridsko 11
Boots Varför lågt placerad ryggsäck? Långfärdskridsko 9
kr-val Ryggsäck på baken Långfärdskridsko 2
snövit Storek på ryggsäck igen.... Långfärdskridsko 6
Paddlamer Ryggsäck Långfärdskridsko 7
Anders.Appelqvist Ryggsäck med LÅG tyngdpunkt... Långfärdskridsko 2
KLAGER Ryggsäck för skridskoåkning Långfärdskridsko 0
jt ryggsäck Långfärdskridsko 5
Storlek på ryggsäck? Långfärdskridsko 1
tommydee Erfarenheter av Zandstra Tour Blå? Långfärdskridsko 10
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
Laffe Erfarenheter av Lundhags T-skate Långfärdskridsko 4
peppe_malmqvist Dåliga erfarenheter av slipning: Alewalds Långfärdskridsko 4
Mats R Dagens erfarenheter av handbrynen? Långfärdskridsko 12
kr-val Samlade erfarenheter lös häl Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.