En 41 l ryggsäck som väger 400 g?

Ja ja, jag läser vad jag skriver. Dock så tror jag inte att man hela tiden är lika framåtlutad i skridskoåkning som i cykling (vissa undantag finns nog) och det borde jag kanske tillagt.

-Palle
 
Cykling versus skridskoåkning

Rörelsemönstret är vitt skilt vid skridskoåkning och cykling. Pendlingen av ryggen från sida till sida vid skridskoåkning gör att en lösare sittande rumpsäck inte kommer att följa med i ryggens och bäckenets rörelser utan det blir extra förluster av att packningen fladdrar iväg lite längre än kroppen vid varje skär. Emellertid rör sig bäckenet mindre än övre delen av ryggen varför en rumpsäck vid skridskoåkning biomekaniskt sitter bättre än en konventionell vandringssäck. Jag tror på en rumpsäck med annorlunda dragna axelband än man har på en vanlig ryggsäck, kanske ett eller flera kors av band över bröstet också. Se också Pelle Cronholms lösning med integration av rumpsäck och lårslingor.

Jag har gärna kameran i ryggsäckens topplock där den ligger vattensäckert vid plurr. Om man flyttar ned ryggsäcken mycket på ryggen så blir det svårt att komma åt kameran under åkning.

Thure
 
Re: Re: Cykling versus skridskoåkning

boe skates; sa:
Försök inte Thure, jag vet nog att du vill ha ALL din utrustning fäst på axelremmarna.

He he, det här blir ett litet sidospår men hur har ni utrustning som ni vill ha lätt tillgänglig? Jag kör Thure-stilen med mycket på axelremmarna, har dock gått över till att ibland ha kameran (vattentät) i benficka. Mobil och annat tunt har jag i jackans bröstfickor.

-Palle
 
Lätt tillgängligt:
- Karta (benfickan)
- Mobil (i fryspåse i ryggfickan på cykeljackan jag kör i)
- Snusdosan (ryggficka)
- Snickers (benfickan)
- Kompass (vid behov, i ben/ryggficka)
- Vattenslangen (höger axelband)
- Dubbarna (vänster axelband)

Jag har en relativt långsmal 40L Everstrygga som tillåter access till yttre ryggfickorna på jackan.

Ska börja snocka efter en vattentät utanpåliggande ficka som skulle kunna sitta lågt på sidan av ryggan (för tillgängligheten). Där vill jag stoppa i kamera, mobil och ev kikare.

Hjälmmonterad DV-kamera står på önskelistan...
/Oscar
 
Lättillgängligt

Även om jag inte tillhör gramjägarna utan tvärt om, av många ”beskylls” jag för att ha en alldeles för tung ryggsäck (jag är frusen av mig, och i synnerhet efter en plurrning).

Men jag har kameran på ena axeln för att den förhoppningsvis ska klara sig undan vatten vid en plurrning och så är kameran lättåtkomlig. På andra axeln har jag GPSen för att så lite som möjligt av kroppen ska skymma signalerna från satelliterna.

Det där med att sy en ryggsäck på 3 timmar (där har jag mycket att lära) låter intressant men, just nu håller jag på att konstruera en ny GPS väska, och för mig räcker då inte 3 timmar långt.

Per
 
Hmm...

Hallå.

Jag funderar lite när jag ser bilder på folk med ryggsäcken jättelångt ner. Har ni testat hur det här funkar om man drattar i? Nu har jag aldrig testat i praktiken, men i teorin ska väl säcken vara en "flytväst" som ser till att man ploppar upp med rätt ände uppåt (huvudet). Ju längre ner ryggsäcken sitter borde det väl vara risk att man hamnar åt andra hållet? Eller är konstruktionen sådan att säcken åker upp när man badar? Har som sagt inte provat och har inga planer på att göra det heller, men det var bara en tanke som slog mig. Varför vill man över huvud taget ha ryggsäcken så långt ner?

Nån som har nåt bra svar?
 
När man plurrar _ligger_ man väl sällan i vattnet, man mer "står och trampar vatten" och då är det klart att ju längre ner flytkraften sitter desto bättre lyfter den.

Det är ju inte som att trilla i sjön från en båt direkt.
 
Fjärdebrunn; sa:
Ska börja snocka efter en vattentät utanpåliggande ficka som skulle kunna sitta lågt på sidan av ryggan (för tillgängligheten). Där vill jag stoppa i kamera, mobil och ev kikare.

Hjälmmonterad DV-kamera står på önskelistan...
/Oscar

Trådkapning, för nu blir det både tungt och dyrt.

Jag är inte så hemma på videokameror men några saker har jag snappat upp av några som är fallskärmshoppare. En videokamera med ett fjärrkontrollinterface som heter LANC (mest Sony modeller som har detta), bildstabilisator och Newtonsikte är ett ”måste”.

http://www.uffeshoppshop.se/index.php?dnode=176&setid=150

http://www.uffeshoppshop.se/index.php?dnode=175&setid=143

http://www.uffeshoppshop.se/index.php?dnode=175&setid=43


Per
 
Re: Re: Cykling versus skridskoåkning

boe skates; sa:
Försök inte Thure, jag vet nog att du vill ha ALL din utrustning fäst på axelremmarna.
[/img]

Nej Bo.

Jag har "bara" 10 olika saker fästade på axelremmarna. Kameran/kamrorna ligger i topploppsfickan jag har inte plats för den på axelremmarna.

På axelremmarna har jag:

Räddningslina.
Isdubbar.
Kompass.
Visselpipa.
Karbinhake.
Kikare.
Lina till grenremmmen.
Två tryckknappar (sitter egentligen på bröstremmen mycket nära axelremmarna) som jag sätter fast kartfodralet i.
Mobiltelefon i vattentätt fodral.
GPS.

Thure
 
Re: Hmm...

Ogun; sa:
Hallå.

Jag funderar lite när jag ser bilder på folk med ryggsäcken jättelångt ner. Har ni testat hur det här funkar om man drattar i? Nu har jag aldrig testat i praktiken, men i teorin ska väl säcken vara en "flytväst" som ser till att man ploppar upp med rätt ände uppåt (huvudet). Ju längre ner ryggsäcken sitter borde det väl vara risk att man hamnar åt andra hållet? Eller är konstruktionen sådan att säcken åker upp när man badar? Har som sagt inte provat och har inga planer på att göra det heller, men det var bara en tanke som slog mig. Varför vill man över huvud taget ha ryggsäcken så långt ner?

Nån som har nåt bra svar?

Skridskoåkningen är ju en vaggande rörelse i sidled, om du flyttar upp ryggsäckens tyngdpunkt till öronen så måste du förflytta hella ryggsäckens tyngd 25-50 cm fram och tillbaks för varje skär, onödigt...
om du har ryggsäckens tyngdpunkt exakt där du har din egen så går det ingen energi åt att flytta på ryggsäcken.
Ryggsäcken ser även till att minska effekten av virvlarna bakom din rygg som har en bromsande effekt. Prova att åka lite snabbare ensam, sen får du någon att komma in bakom dig i farten och lägga sig på rulle, det är nästan som att han/hon "puttar på". Det är mao effektivast att ha en rygga som du inte behöver flytta i sidled och en som ger dig mer "torped-form".

Rätta mig gärna vem som helst om jag har fel, jag är bara nybörjare på skridskor.

För övrigt har jag provbadat rumpsäck och jag flyter bättre än vad jag gjorde med "normal" ryggsäck

[Ändrat av newcence 2006-01-11 kl 17:21]
 
Re: Hmm...

Ogun; sa:
Hallå.

Jag funderar lite när jag ser bilder på folk med ryggsäcken jättelångt ner. Har ni testat hur det här funkar om man drattar i?

Favoritsommarsysselsättning för de flitigare av listans skribenter. Många av oss har testat ofrivilligt på vintern också men det är ovanligt att man kommer ut i fritt vatten utan iskant att hålla balansen mot.

Varför vill man över huvud taget ha ryggsäcken så långt ner?

Nån som har nåt bra svar?

Så att tyngpunkten på packningen hamnar nära bålens tyngdpunkt för att inte störa rörelsemönstret vid skridskoåkning.

Du kan hitta rätt många trådar om detta här på forumet.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
avslutatmedlemskap160620 Ryggsäck för långfärdskridsko Långfärdskridsko 2
knotas Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround Långfärdskridsko 21
Pigdog Fjällräven Långfärd 40 alt Zandstras ryggsäck? Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
thureb Lättare ryggsäck Långfärdskridsko 16
nene Storlek på ryggsäck!? Långfärdskridsko 9
jens.tinfors Vattentät Ryggsäck, kan det vara nåt? Långfärdskridsko 10
Sundom Simo Färgen av Pikmakarens nya ryggsäck Långfärdskridsko 2
Fjärdebrunn Pikmakarns ryggsäck - erfarenheter? Långfärdskridsko 86
Sundom Simo Ryggsäck, Råstu Skate 40 från Fjällräven Långfärdskridsko 0
Bertil Har du tyngre ryggsäck än kompisen? Långfärdskridsko 0
HannaCajsa Helt vattentät ryggsäck Långfärdskridsko 13
wernerm. ryggsäck Långfärdskridsko 11
JCG Pikmakarns Ryggsäck Viking Långfärdskridsko 3
Boots Varför lågt placerad ryggsäck? Långfärdskridsko 9
kr-val Ryggsäck på baken Långfärdskridsko 2
snövit Storek på ryggsäck igen.... Långfärdskridsko 6
Paddlamer Ryggsäck Långfärdskridsko 7
Anders.Appelqvist Ryggsäck med LÅG tyngdpunkt... Långfärdskridsko 2
KLAGER Ryggsäck för skridskoåkning Långfärdskridsko 0
jt ryggsäck Långfärdskridsko 5
Storlek på ryggsäck? Långfärdskridsko 1
surpaleijon Vad väger ryggan, färdigpackad ? Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.