Väntan

Väntan på säsongspremiären är slut

Har åkt på Hyttebomossen och Oxögonen (vit linje) + en hel del skogspromenader.

pic_17275.jpg

Skärmdump av NASA satellitfoto med GPS spår i OziExplorer.

/ Per Brune
 
Ny och till viss del lik den deprecierade?

19.jpg


För övrigt ser det annorlunda ut med folk som kör utan säck, fattade inte vad som saknades först.

-Palle
 
Palle_Z; sa:
Ny och till viss del lik den deprecierade?


Nja, båda de där skridskorna är gamla. Jag har en Gen 7 på mig, (oannonserad på Snabelslash, då jag inte är nöjd med den) och Emma har ett par Rosa Gen 4 på sig.


Palle_Z; sa:
För övrigt ser det annorlunda ut med folk som kör utan säck, fattade inte vad som saknades först.

Ja, vi hade lite problem med matchvikten i lördags, det frasade så gräsligt med 80kgs tryck, men med 75kg var det betydligt lugnare.
 
öringen; sa:
boe skates; sa:
Palle_Z; sa:
För övrigt ser det annorlunda ut med folk som kör utan säck, fattade inte vad som saknades först.

Ja, vi hade lite problem med matchvikten i lördags, det frasade så gräsligt med 80kgs tryck, men med 75kg var det betydligt lugnare.

Men fikat, var i jisse namn har ni fikat?? :)

Fikat låg kvar i ryggsäken i strandkanten. Att fika ute på isen är ingen höjdare tycker jag.

14.jpg
 
boe skates; sa:
Ja, vi hade lite problem med matchvikten i lördags, det frasade så gräsligt med 80kgs tryck, men med 75kg var det betydligt lugnare.

Tur jag inte försökte åka där med mina 92kg i strumplästen...

Hur väl stämmer regeln tjockleken i kvadrat * 10 för kärnis?

Dvs 3*3*10 = 90 kg för 3 cm is.
 
ajn; sa:
Hur väl stämmer regeln tjockleken i kvadrat * 10 för kärnis?

Dvs 3*3*10 = 90 kg för 3 cm is.

10 - 12 är nog ett bra riktmärke för kall prima kärnis. Men sen finns det skillnad på kärnis och kärnis, med olika storlek och orientering på iskristallerna. Ev. kan isens ålder ha betydelse. Sen spelar lastens utbredning och hastighet också roll.

Här mäter vi dock upp drygt 18 kg/cm^2, 1017 kg på 7,4 cm grovkristallin ny kärnis. Lasten står på två 50 cm långa medar med 50 cm inbördes avstånd.
http://www.ce.ltu.se/~frans/iskunskap/isbrott.wmv

... men jag skulle nog inte ge mig ut på 23 mm is ;-)

P.S. Notera cirkelsprickorna på filmen.

/ Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bertil I väntan på isen Långfärdskridsko 7
Outsidern I väntan på bra is! Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.