Arga hundar?

Hundförare

Hmmm... En uppsjö av intressanta inlägg. En del kloka och en del befängda (med glimten i ögat får man hoppas).
Nå visst är det ett problem, det kan jag förstå. Men nu är det ju så att det i huvudsak inte är fel på dessa hundar, utan snarare i andra änden på snöret. Detta innebär ju att den åkande borde styra mot hunföraren om han/hon vill skrämmas. Förmodligen med ett helt annat resultat.
Hundar funkar ungefär som följer: Hunden upptäcker ett eventuellt hot (cykel/inline som närmar sej). Hunden visar en aggressiv attityd för att stöta bort hotet. Resultatet blir ju allt som oftast att detta lyckas då cykeln/inline viker av och fortsätter sin färd. Alltså, hunden får fördel i att visa aggression.
Kontentan av det hela är alltså att den som "kör mot" hunden för att skrämmas och sen kör vidare egentligen DRESERAR hunden att visa agression vid liknande situationer.
Inte är väl det en lysande lösning.
Nej, ringklockan tycker jag låter bra.

Anders (Hundförare)
 
Tänkte reflektera lite över vad jag upplevt som flanör, med hund, längs Umeås strandpromenad under fem års tid. Och genom att läsa en del av inläggen på denna tråd har nu vissa beteenden jag grunnat över fått sin förklaring. Nåväl, här reflekteras det.
Barn= Får vi klappa hunden. Småbarnsföräldrar= Titta lillen/an, vilken fin hund. Pensionärer= ja, jag kommer ihåg hunden vi hade....Adrenalinhannar på cykel, i joggingskor eller inlines= Flytta på er...ALLA.
Bäst illustrerat kanske av denna lilla episod: Jag går med kopplad hund, tätt vid sidan, förvisso fel sida men vi tar ju inte upp mer plats för det. En cycklist (ung man) passerar och skriker något osunt om hundar som här inte ska återges. Han cyklar ganska fort, och han vänder sig bakåt när han skriker. Det är inte bra att vända sig om när man framför ett fordon. Och det är definitivt inte bra att samtidigt vara omotiverat arg. Han brakar in i en gran. Förskräckt (trots hans ohyfs) frågar jag hur det gick. Om möjligt ännu argare, och nu med munnen full av granbarr, skriker han åt mig att dra åt...
/Tord
 
osse; sa:
....Adrenalinhannar på cykel, i joggingskor eller inlines= Flytta på er...ALLA.

Ja, och på samma sätt har jag som "adrenalinhanne" (om inklusionskriterierna för detta är att man begår misstaget att dra på sig tightsen och cyklar/springer på cykelbanorna i Umeå) upprepade gånger stört mig på hundägare som (vilket tidigare tråddeltagare påpekat) går på ena sidan av cykelvägen med hunden på den andra. Jag har stört mig på ägare vars hundar gjort utfall mot mig när jag springer, utan att jag sprungit särskilt nära hunden eller likande. Jag stör mig nästan varje dag på de hundägare som utanför mitt fönster, mitt i ett bostadsområde låter sina femtiopannors knähundar gå okopplade. Så, det finns syndare i alla läger.

Om vi som envisas med att motionera kan skärpa oss (och inte bete oss så idiotiskt som snubben med granen du beskriver, kul historia btw), så kanske en del hundägare kan dra sitt strå till stacken också. Jag hoppas och tror att utsidans hundägare har koll på sina jyckar (skaffar snart en själv så då får vi se), liksom jag utgår ifrån att utsidans motionärer inte beter sig illa mot hundägarna. Det är för detta som diskussionen är till, det är detta "gnället" syftar till att uppnå.
 

avslutad210712

Gäst
Vet inte om jag skall skratta eller gråta när jag läser den här tråden. Som hundägare med hund i flexikoppel ibland och cyklist ibland dock aldrig inlinesåkare (om jag spinger så gör jag det i skogen) så känner jag igen båda sidors argument.

Hundar i flexikoppel som går på motsatt sida som sin förare är ett otyg. Cyklister som helt tyst svissar förbi bakifrån i hög fart på en dm avstånd är ett otyg. Inlinesåkare som tar upp nästan hela gång/cykel-banan på bredden är ett otyg. Och barnvagnsförare som går två eller tre i bredd är ett otyg. Vad handlar allt detta om - jo brist på respekt för andras rätt till samma gång/cykel-bana. Hur man löser det hela - tja inte går det. Spelar ingen roll om man skjuter den hund eller hundförare som idag är i vägen. Kommer lika att vara en ny där imorgon. Eller så kanske hundföraren skjuter en inlinesåkare som hämd.

Om vi inte kan komma överens på gång- och cykelbanor hur fasiken kan vi då begära att folk med skilda åsikter i religionsfrågor skall kunna leva tillsammans.
 
Håll vänster

avslutad210712; sa:
Cyklister som helt tyst svissar förbi bakifrån i hög fart på en dm avstånd är ett otyg.
Lyckligtvis håller sig gångtrafikanter på vänster sida, och cyklister på höger sida... Då borde man som cyklist inte svepa förbi bakifrån på nära håll? ;)
Jag lyckades övertyga min flickvän med det riktiga i det när vi var i Luleå, "Hälsans stig" där har skyltar som uppmanar gångare att gå på vänster sida.
 
Ja, och på samma sätt har jag som "adrenalinhanne" (om inklusionskriterierna för detta är att man begår misstaget att dra på sig tightsen och cyklar/springer på cykelbanorna i Umeå) upprepade gånger stört mig på hundägare som (vilket tidigare tråddeltagare påpekat) går på ena sidan av cykelvägen med hunden på den andra. Jag har stört mig på ägare vars hundar gjort utfall mot mig när jag springer, utan att jag sprungit särskilt nära hunden eller likande. Jag stör mig nästan varje dag på de hundägare som utanför mitt fönster, mitt i ett bostadsområde låter sina femtiopannors knähundar gå okopplade. Så, det finns syndare i alla läger.

Självklart syndas det i alla läger och jag har säkert bidragit med några strån själv. Men jag utgår i detta fallet från mitt perspektiv som hundägare som ställs mot arga unga/medelålders män som färdas fort. Vad man önskar är ju att dessa då kunde prata i normal samtalston och inte kalla mig för än det ena än det andra (ofta som skrik bakåt och sedan försvinna i fjärran). Och märk att vara sig min hund eller jag själv någonsin gjort ett utfall mot någon cyklist/joggare/inelinare. Och ändå emellanåt mötts av ohyfs/aggresivitet och bara från nämnda kön och utövare av nämnda aktiviteter. Jag undrar vad den bakomliggande orsaken till detta är? Antagligen får alla hundägare klä skott för, EN, dålig erfarenhet av hundägare som "Hanarna" stött på. Jag vägrar tro att hundar anfaller och biter till höger och vänster i våra städer.
Vad betyder förresten inklusion?
/Tord
 

avslutad210712

Gäst
Re: Håll vänster

IslandTraveller; sa:
avslutad210712; sa:
Cyklister som helt tyst svissar förbi bakifrån i hög fart på en dm avstånd är ett otyg.
Lyckligtvis håller sig gångtrafikanter på vänster sida, och cyklister på höger sida... Då borde man som cyklist inte svepa förbi bakifrån på nära håll? ;)
Jag lyckades övertyga min flickvän med det riktiga i det när vi var i Luleå, "Hälsans stig" där har skyltar som uppmanar gångare att gå på vänster sida.

Med jämna mellanrum pågår det en het debatt i lokaltidningarna vilken som egentligen är rätt sida att gå på när det gäller gång/cykel-banor. Så att gå på vänster sida är uppenbarligen inte helt rätt anser en del så förvirringen är total. Fast cyklister cyklar inte alltid på höger sida heller. Mötte en som envisades att cykla på vänster sida och ju längre till höger jag cyklade desto längre till väsnter cyklade han och inte förrän han skulle vara tvungen att cykla i diket styrde han över på sin högra sida. Och inte nog med det - han såg ut som att jag var en jävla dåre som höll på min rätt att cykla på höger sida.
 

avslutad210712

Gäst
osse; sa:
Självklart syndas det i alla läger och jag har säkert bidragit med några strån själv. Men jag utgår i detta fallet från mitt perspektiv som hundägare som ställs mot arga unga/medelålders män som färdas fort. Vad man önskar är ju att dessa då kunde prata i normal samtalston och inte kalla mig för än det ena än det andra (ofta som skrik bakåt och sedan försvinna i fjärran). Och märk att vara sig min hund eller jag själv någonsin gjort ett utfall mot någon cyklist/joggare/inelinare. Och ändå emellanåt mötts av ohyfs/aggresivitet och bara från nämnda kön och utövare av nämnda aktiviteter. Jag undrar vad den bakomliggande orsaken till detta är? Antagligen får alla hundägare klä skott för, EN, dålig erfarenhet av hundägare som "Hanarna" stött på. Jag vägrar tro att hundar anfaller och biter till höger och vänster i våra städer.
Vad betyder förresten inklusion?
/Tord

Tänk så man känner igen sig. Men det var värre när jag bodde i Luleå. Verkar vara ett stadsfenomen att man inte kan samsas för där jag bor nu har jag aldrig råkat ut för skäll för att jag och min hund finns till.
 
osse; sa:
Självklart syndas det i alla läger och jag har säkert bidragit med några strån själv. Men jag utgår i detta fallet från mitt perspektiv som hundägare som ställs mot arga unga/medelålders män som färdas fort. Vad man önskar är ju att dessa då kunde prata i normal samtalston och inte kalla mig för än det ena än det andra (ofta som skrik bakåt och sedan försvinna i fjärran). Och märk att vara sig min hund eller jag själv någonsin gjort ett utfall mot någon cyklist/joggare/inelinare. Och ändå emellanåt mötts av ohyfs/aggresivitet och bara från nämnda kön och utövare av nämnda aktiviteter. Jag undrar vad den bakomliggande orsaken till detta är? Antagligen får alla hundägare klä skott för, EN, dålig erfarenhet av hundägare som "Hanarna" stött på. Jag vägrar tro att hundar anfaller och biter till höger och vänster i våra städer.
Vad betyder förresten inklusion?
/Tord

Jo, nog har jag säkert också syndat en del, blåst förbi hundägare och annat folk utan att plinga först. På samma vis som du blivit orättvist bemött så finns det motionärer som drabbas orättvist av hundägare och annat, får klä skott för fåtalets tabbar. Magnituden är också ganska olika, som min bekant som blev rejält sönderbiten. Det räcker med att detta händer en enda gång för att man ska bli rädd för resten av livet, och den vållade kroppsskadan är också lite värre än de missriktade okvädningsord som hundägare mfl drabbas av.
Inklusionskriterier = "kriterier för att räknas in i" (en grupp t ex), sorry för fikonspråket :)
 
Re: Re: Håll vänster

avslutad210712; sa:
Fast cyklister cyklar inte alltid på höger sida heller.

Apropå detta med cykelvett: är det någon mer än jag som upplevt att ringklockan ibland skapar mer badwill än om man låter bli den? Vissa blir ruggigt förnärmade när man muntert pinglar åt dem att "här kommer jag", ungefär som när man tutar åt någon med bilen (vilket i vissa länder är ett normalt och sunt betéende). Andra (ffa äldre?) hoppar till och är på väg ut i diket, som att man hotade dem till livet.

Bäst effekt får man med en rostig cykel med lösa skramlande delar. Då behöver ingen bli skrämd eller förbannad.
 
Om hunden är oregerlig och ej lydande ska den givetvis vara kopplad. Har man stenkoll på hunden, tycker jag inte ett koppeltvång är motiverat. Lyder hunden på stanna-kommando samt vid inkallning vid ALLA tillfällen kan hundar gå lösa. Att folk stör sig på att generellt se okopplade hundar tycker jag är löjligt! Det är att dra alla över en kam.

Faktum är dock att långt från alla hundägare respekterar att det finns hundrädda och andra som inte vill ha stinsliga och skälliga hundar lösa. Ett stort lass med skit till alla dessa hundägare!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...