Älgjägare dödad av björn

Mepps; sa:
Annat alternativ som säkert fungerar?:
04_04_weapon_01.jpg

Heckler & Koch signalpistol P2A1. Kostar nån tusenlapp. Vet inte hur det är i Sverige men i Norge kan man använda sånt utan licens.

Kommer björnen nära så skjut ett skott i baken på den!

Jaaa det retar säkert inte upp björnen mer, eller?
 
Rovdjur / Björn vs Varg

"Vi vet att rovdjursstammen ökar och ju fler björnar som finns i våra skogar desto större är risken för att vi stöter på en björn vid ett olämpligt tillfälle, konstaterar Falk"

Tycker ärligt det är för mycket björn i markerna. Jämför med vargen som är kanske 100st i Sverige och som diskuteras livligt eftersom de anses vara för många.

Björn då? 2000 eller mer? Tycker vargdebatten är löjlig jämfört med en debatt som borde handla om ett "farligare" djur som finns överallt.
 
Trotts tragedin så är väl det farligaste rovdjuret i skogen människan. Om man jämför antalet människor som skadats eller dödats i rovdjursattacker med de som farit illa i jaktolyckor så kan man förmodligen konstatera att jägare och andra löper betydligt högre risk att bli skjutna än bitna.
 
Björnskrämmor

I Alaska använder de sig av sprayburk med (stark) peppar spray, vilken skall ha stor effekt på kort håll.

Men vid ett överraskande möte med björn på nära håll, som i det här fallet, är det nog svårt att få fram den i tid. Det kräver också sina nerver att vänta tills björnen är nära nog.

Kalle Brösth kan nog upplysa oss, men jag har för mig att den typen av spray är förbjuden i Sverige.
 
Hur är det i Nordamerika?

Hur hanterar dem då sina björnar i Nordamerika? Som någon sa så är deras björnar t o m större. Alltså borde det finnas en liknande debatt på andra sidan atlanten om björnens vara eller icke vara? Eller har man en annorlunda syn på vildmark där än den som existerar i Sverige?

Någon som tillbringat en längre tid där och kanske fått en uppfattning? Vore kul att veta hur man resonerar där.

/
 
En teori.

Att räkna antal björnar är knappast enkelt. Hur kan vi veta så säkert att det är antalet björnar som har ökat och inte att det är räkningen av dem som blivit bättre? Vi kanske hade fler björnar för 50 år sedan?

Och hur är det med jägarstammen, har den ökat eller minskat under de sista 50 åren. En större jägarstam än tidigare borde (teoretiskt) öka chansen för dramatiska möten med björn, även om björnantalet inte har ökat.

Orsaken till att vi inte sett så många björnar ute i skogen som vi gör idag beror kanske på att björnarna hade större områden tidigare och att det inte fanns lika många som var i skogen som det är idag.

En kombination antagligen? Många björnar, många jägare och på mindre områden?
 
De verkligt farliga djuren!

L-O; sa:
Tycker vargdebatten är löjlig jämfört med en debatt som borde handla om ett "farligare" djur som finns överallt.

Exakt!
Det är getingarna som vi ska se till att göra nåt åt, och det på en gång innan fler människor behöver dö!

Jag skojar inte (inte bara i alla fall ;)). Getingarna är bra mycket farligare än andra vilda djur.
 
Re: Björnskrämmor

Duracellkaninen; sa:
I Alaska använder de sig av sprayburk med (stark) peppar spray, vilken skall ha stor effekt på kort håll.

Men vid ett överraskande möte med björn på nära håll, som i det här fallet, är det nog svårt att få fram den i tid. Det kräver också sina nerver att vänta tills björnen är nära nog.

Kalle Brösth kan nog upplysa oss, men jag har för mig att den typen av spray är förbjuden i Sverige.
Om jag fattat rätt så måste man ha licens på sånt, sen är inte alla sprayer lagliga heller. Att få licens för spray mot björn tror jag inte är möjligt? Men det borde man kunna få tycker jag.
 
antalet björnar

Enligt Naturvårdsverket finns mellan 1640 och 2800 björnar i Sverige, 1930 (dryga 70 år sedan) fanns 130st (http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/press/2004/juni/p040629.htm). Den nya beräkningen (som grundar sig på DNA inventering av björnspillning) av björnstammen är i stort sett en fördubbling av tidigare uppsakttningar.

Antalet jägare skulle jag tro har legat på en relativt konstant eller något minskande nivå.

Min uppfattning (nord)amerikaners synsätt på vildmark och björnar frundar sig visserkigen bara på några dagars vistelse i Glacier national park, men där varnades det för björnar överallt. Kom bara några 100 meter från vägen på en led så var man ensam (behöver kanske inte bero på björnrädsla utan bekvämlighet..). Man rekommenderades att ha björnpingla på sig och göra ljud ifrån sig eftersom man har björnattacker årligen.

/Jonas
 
Beräkningsmetoden beskrivs i
http://www.naturvardsverket.se/dokument/natur/rovdjur/pdfer/bjornpdf/bjornstam04.pdf

Det verkar finnas en ganska stor osäkerhet i beräkningen, men de verkar vara säkra på att det finns fler än 1000 björnar.

Att en jägare blir dödad av en björn kopplar jag ej ihop med att det finns för många björnar. Får vi däremot björnar som besöker bostäder i jakt på föda eller att de riskerar att utrota andra arter har vi ett problem att ta itu med.
 
Re: antalet björnar

jonas72; sa:
Antalet jägare skulle jag tro har legat på en relativt konstant eller något minskande nivå.
/Jonas

Å andra sidan var 1850 2,7 miljoner svenskar sysselsatta inom jordbruket mot ca 170 000 idag. Med det vill jag mena att vid ca 1900 var andelen människor i 'obygden' lika många gånger fler än björnarna var färre då (puh!). Kanske var antalet björnkonfrontationer lika många då som idag, vem vet?

Jag är helt övertygad om att det först i andra hand är antalet björnar som är den större riskfaktorn. I första hand är det mängden jägare i markerna som när de är trängda skadskjuter björnen.

/Mille
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Kommunpolitiker sköt järv - trodde det var björn Jakt 55
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
KLAGER Ytterligare en Björn väckt Jakt 64
bengtjohansson Björn igen... Jakt 52
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.