Älgjägare dödad av björn

FreddeSkåning; sa:
Reagera på vad jag tycker hur du vill med kom inte och säg att jag inte har någon aning om vad jakt innebär!

//Fredde

Du verkar mest svammla tycker jag.

FreddeSkåning; sa:
Ja jag kommer väl inte ifrån det, men jag ser fortfarande inte Jakt som djurplågeri! För utan jakten, hur skulle det då se ut i våra skogar?

Du får ursäkta men nu hänger jag inte riktigt med, jag sysslar själv med fiske och vill inte kalla de heller för djurplågeri men det är svårt att säga att fisken simmar lugnt och försiktigt in till båten med en krok i munnen och blir sen upplyft ur vattnet för att bli fotograferad utan att bli stressad..

Nä vi människor plågar djuren lite här och var tyvärr men det är lätt man glömmer det när det man hittat något som man tycker är roligt.

//Fredde

Så det är inte djurplågeri men vi människor plågar djuren?

Bra logik.

Sen huruvida det ser ut i skogarna har inget med huruvida det är djurplågeri. Två skillda frågor.

Mao verkar du någon egendefinition vad djurplågeri innebär.

//Såg att du var född 91 så jag kan väl förstå tankeluckorna. :)
[Ändrat av Snubben 2007-05-29 kl 16:35]
 
Efter en tid...

............så utreds händelsen, precis som alla andra dödsolyckor, oavsett det är i trafiken eller ute i vildmarken.
Tyvärr, så kommer vi aldrig att få reda på hur det hela startade och vad som egentligen hänt. Vi vet bara hur det slutade.
Naturligtvis så kan man alltid, utifrån spår på platsen osv försöka bilda sig en uppfattning men tyvärr så finns ju ingen som kan vare sig bekräfta eller förneka.....

Har följt tråden under åren...
Undrar om något mer har framkommigt vid obduktionen av björnen(som jag antar att man gör), skulle vara intressant att veta var ingångshålen satt, skjutna av den jägare som slogs av björnen.
Har "jokkmokk" någon mera info angående det?

//A
 
nuuu har vi nog tittat på CSI liiiite för mycke.. eller obducerar man björnar och gör blodskvättsanalys i skogen?
 
Obduktion- Ja

visst är den aktuella björnen obducerad, precis som sker med allt "statligt vilt" som lämnas till polisen.
Björnen var träffad av 2 skott rakt framifrån, men lite felplacerade och missade bla hjärta och lungor..... alltså bara muskelskador. Förmodligen inte dödande eftersom björnen antagligen hade lagt sig i ide och s.a.s. självläkt, vilket enl forskningen är vanligt. Den hade förmodligen kommit ut på våren med ett ben "stelopererat"...........

De som ev testat att skjuta på björnfigur på skjutbanan vet hur små träffområdena är på en björn.
rakt framifrån är det enda direkt dödande skotet en träff i hjärnan. Hjärnan lika stor som en tennisboll............ och försök träffa en tennisboll med ett kulgevär som någon kastar emot dig....
K-E
 
Faktum kvarstår.

Risken att bli dödad av björn eller något annat rovdjur är, jämfört med andra dödsorsaker i skog och mark, fortfarande försvinnande liten i sammanhanget vare sig man är jägare eller ej. Men det är en tragisk händelse, ingen tvekan om den saken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Kommunpolitiker sköt järv - trodde det var björn Jakt 55
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
KLAGER Ytterligare en Björn väckt Jakt 64
bengtjohansson Björn igen... Jakt 52
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.