F1 eller S1 det är frågan

Re: Välj varken eller.

D; sa:
F1 lämpar sig alltså för att tälja grillpinnar, skära korv, rensa fisk samt skära snörstumpar. Inte grövre saker än så.
Förrutom den detaljen är F1 den bästa kniv jag haft.

Mvh Daniel

Förutom att en F1 går sönder så fort man gör något annat än grillpinnar så e det den bästa kniv som finns?!? Det e mycke pengar för en kniv som bara duger till att göra grillpinnar..


(alla kommentarer om min fetisch med lappknivar undanbedes)

:)
 
BAX; sa:
Vad har den lilla skåran med spetsen för funktion?

Därom tvistar de lärde. Men den mest troliga teorin är att det är en parerfunktion. Många typer av avancerade svärd har ju en slags gaffel vid parerstången/skölden som används för att kunna vrida motståndarens svärd ur hans hand.

Andra teorier säger att den har med slipningen att göra (att man därmed kan slipa eggen jämntjock hela vägen) eller att det bara är en ren dekoration (eventuellt med nån religiös symbolik). Tror att nån teori handlar om att det är för att styra var blodet rinner av bladet också.

Värt att notera är kanska att en kukri normalt har två mindre knivar som tillbehör också.
 
Köp A1 i stället ;)

Så slipper du fundera.
Köpte min när jag gjorde lumpen 98/99 och den håller än, märkligt nog.
Visst den är stor och klumpig men den är ju bra när man ska tälja ehh... skära kvistar.eehmm.....
hugga ner stora trän och sloss med björn i skogen, dessutom ser den stor och tuff ut när du har den hängandes på låret...

Mitt tips
 
Paddla med en khukuri

Khukuri måste ju ändå vara bäst om man ska paddla med den... :)

Finns det inte en motsvarighet i Malaysia(?) parang?

Konceptet är ju inte helt dumt, en kniv och yxa i ett. Det som ska till då är också att bladet är olika slipat....
 
Problemet tycker jag med sameknivar är bristen på ett "parrerskydd".
Varför glöms/väljs dessa bort?
 
Som...

innehavare av en dammsamlande Cold Steel SRK, inköpt i samband värnplikt på spaningspluton, så kan jag bara hålla med många av föregående talare...eller skrivare kanske det skall vara, man gör inte så mycket kreativt med knivar i denna storlek (och tyngd).

Numera så är det en fällkniv av denna modell som gör allt knivarbete mer eller mindre i samband med friluftsliv i allmänhet och vid flugfiskande i synnerhet:
herbence2teststore1_1783_120764382


Fällkniven ackompanjeras av en yxa på längre turer...

/Anders B
 
Re: Som...

brook; sa:
Numera så är det en fällkniv av denna modell som gör allt knivarbete mer eller mindre i samband med friluftsliv i allmänhet och vid flugfiskande i synnerhet:


Fällkniven ackompanjeras av en yxa på längre turer...

/Anders B

Spyderco? Du har bra smak i knivval oxå!! Säg bara inte att du kör med fiskars klumpyxa...


:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.