F1 eller S1 det är frågan

Re: Asterixjacka för

Nordesjö; sa:
Hillebergtält för 36000, någon?

Kvadratiska högtalarkablar? Grönmålade kanter på CD-skivan? Det finns de som betalar MYCKET pengar för sin tro:)

Det är väl så att utrustningstillverkarna är den moderna tidens frikyrkopastorer. Det är väl inte en slump att "Hilleberg!" låter nästan som "Hallelulja!":)

Fast nu har ju tråden spårat ur lite.
 
Re: Asterixjacka för

Nordesjö; sa:
PS. Jag har en i det närmaste värdelös Cold Steel SRK (=S1) hemma på vinden, så jag kan i alla fall låtsas veta vad jag pratar om.

Du behöver inte skämas.. Jag har en Gerber LMF liggande där hemma.. Jag vet inte vad jag skall ha den till.. Gamla synder!! huh
 
Re: Re: Asterixjacka för

nermander; sa:
Det är väl så att utrustningstillverkarna är den moderna tidens frikyrkopastorer.

Tyvärr så är det nog så att den moderna tidens frikyrkopastorer är ...frikyrkopastorerna :)

Jag håller med om att vi spårar...
F1 är det bättre valet, den är väl mindre.
[Ändrat av Nordesjö 2004-03-18 kl 13:09]
 
Re: Re: Re: Re: Asterixjacka för

-Patric-; sa:
Nordesjö; sa:
Jag håller med om att vi spårar...
S1 är det bättre valet, den är väl mindre.

Nu var det väl tvärsom, F1 e mindre.. Jag ser inget fel i att ifrågasätta en produkttyp?

Opps... jag menade F1.

Det är klart att vi ska ifrågasätta en produkttyp om vi tycker att det är relevant - och det är det ju i det här fallet.
Men våra dyra tält, högtalarkablar och frikyrkopastorer rör sig kanske i relevansens utmarker.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Asterixjacka för

Nordesjö; sa:
Men våra dyra tält, högtalarkablar och frikyrkopastorer rör sig kanske i relevansens utmarker.

Jag tror att det är i frustration över att sitta framför datorn istället för att vara ute som vi som hajar kastar oss över alla trådar och dissekerar varenda åsikt i bitar?!
 
Jag har en F1, de var ju så väldans i skriket för några år sedan. O en riktig kniv var ju minsann det viktigaste i utrustningen hette det från alla håll. Sagt o gjort en F1 fick det bli, sedan skulle jag lära mig så att den verkligen blev en viktig del i min utrustning.

Det gjorde jag aldrig, jag uppfattade den mest bara som lite väl tung, svår att tälja med osv. Skulle jag vara en hejjare på överlevnad hade jag kanske uppskattat kniven mer men nu lämnar jag den hemma istället och tar med antingen en liten fällkniv eller ett enkelt multiverktyg med tång och kniv. (som går att tälja med).

F1'an är bra att klyva ved med när man sitter i stugan och ska elda, men att tälja med på fjället eller att skära bröd med är inte dess starka sidor däremot ungefär det behov jag har av en kniv. Dat har säkert med kunskap att göra, men jag är knappast ensam om att inte kunna nyttja en SRK eller A1, F1 fullt ut.
 
Buzzrock; sa:
Dat har säkert med kunskap att göra, men jag är knappast ensam om att inte kunna nyttja en SRK eller A1, F1 fullt ut.

Jo, det handlar ju om vad man ska använda den till.

Mitt nya alternativ till kniv är i stil med Brawnys
http://www.trailquest.net/BR2002AThike.html

Fast min är lite större, en "halvlängds" brytbladskniv som följde med i en 10-pack med olika knivar för 10 spänn på Rusta http://www.rusta.se/product.asp?product_id=359)

Ska jag hugga ved tar jag hellre med mig såg och yxa. Väger lite mer men är desto mer användbart.
http://www.jula.se/img/bilder_650/701581_c.jpg
http://www.jula.se/img/bilder_650/701414_c.jpg
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/A/311605_Xw2.jpg

Nej, jag jobbar inte på Fiskars, hade bara tänkt ta yxorna men hittade ingenstans på Nätet en sån såg som jag har:) Men den där är ungefär samma storlek och vikt.
 
Mitt tips.

Den bästa kniven jag någonsin haft i handen är AK47/AK74-bajonetten, se nedan.
Den är en rejäl kniv, seg, mycket bra utbalanserad, optimal storlek. Okay, denna beskrivning passar på många knivar.

MEN: Hur kapar du ståltråd, taggtråd mm med en F1 eller S1 eller Gerber LMF eller vad än?! Svar: inte alls, det går inte.

Bajonetten kan kombineras med slidan (se hålet) till en mkt kraftig och effektiv kniptång resp. trådsax.

bajonett.jpg


Tyskarna, som är minst lika stolta på sitt vapenkunnande som svenskarna, har nu kopierat den ryska bajonetten och kör med den som standard-Kampfmesser i det tyska försvaret.

Jag begriper inte varför ingen annan än ryssarna har kommit på denna idee med hålet och slidan. Har ni exempelvis någonsin tittat på en M16-bajonett? Den ser ut som en tandpetare...

/Georg
 
Re: Mitt tips.

sachsaren; sa:
MEN: Hur kapar du ståltråd, taggtråd mm med en F1 eller S1 eller Gerber LMF eller vad än?! Svar: inte alls, det går inte.

Om jag är ute och sätter upp eller tar ner taggtrådsstängsel nånstans så har jag nog en verktygslåda med mig. Klippa taggtråd ingår faktiskt inte (tro't om du vill:) i mina normala friluftsaktiviteter.

Militärer behöver kunna göra en massa saker som vi friluftsmänniskor inte behöver kunna göra. Fast för macho-jägare som vill leka spetznas med älgarna kan det kanske vara nåt?
 
Re: Re: Mitt tips.

nermander; sa:
Om jag är ute och sätter upp eller tar ner taggtrådsstängsel nånstans så har jag nog en verktygslåda med mig. Klippa taggtråd ingår faktiskt inte (tro't om du vill:) i mina normala friluftsaktiviteter.

Militärer behöver kunna göra en massa saker som vi friluftsmänniskor inte behöver kunna göra.

Det handlar om att ha möjligheten. Det handlar om ett futtigt hål i bladet, två centimeter specialslipning på ryggen och en motsvarande futtig metalldel på slidan.
Det handlar INTE om ha en hel AK47 med sig.

Själv klarar jag mig utmärkt med en liten schweizerkniv.
Varför borde jag kunna klippa tjock ståltråd där ute?
Men OM jag skulle vilja ta med mig en någorlunda tung kniv som S1, F1, eller LMF eller bajonetten, då skulle jag se till att ha så många funtioner som möjligt.

Ett annat exempel: I Sverige får man bara köra med 110 km/t. Varför behöver resp. bygger ni bilar med fem växlar och mer än 40 hästar? Det räker gott med en fyrväxlad bubbla, eller hur?! ;) Eller varför inte en Trabant med 26 hästar, den gick nätt och jämnt med 110 knyck, (somliga påstår i fritt fall).

/Georg
 
Hä!

Jag vill minnas att jag i yngre år satt med Hobbexkatalogen i näven och dreglade över just en sådan kniv. (fast det var troligtvis en skitkopia).

Minns också lumparkompisarna som hade GerberMegaSuperXXXL-nånting. Det enda dom använde den till var att öppna konservburkar, för att låtsas vara tuffa. Efter två burköppningar var det enda kniven dög till, just att öppna konservburkar.
Sorgligt att se.
Det var många som var avundsjuka på min Helle då.

/BAX
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.