Slakten i Kaitumdalen! (tjuvjakt)

Re: Re: Re: Re: Re: Långt från

avslutad210712; sa:
När man läser motionen så står det

"Eftersom naturen redan är så skövlad kring dammanläggningarna och rennäringen inte kan nyttja dessa marker som tidigare, utgör byggandet av ett antal vindkraftverk i och utmed dessa vattenmagasin inte på något sätt någon olägenhet vare sig för rennäringen eller utseendemässigt i landskapsbilden."

Den som har skrivit de tre sista orden i texten måste vara blind. Har sett vindkraftverk i kiruna och nere vid göteborg och nog måste man vara otrolig miljökämpe om man tycker att det inte stör landskapsbilden. Hemma i byn kommer vi att få vindkraftverk och jag gråter nästan när jag tänker på hur de kommer att förstöra landskapet men anser ändå att något måste man offra för att få el. Dock kan jag aldrig någonsin acceptera att man förstör fjällvärlden med vindsnurror utan då kommer nog jag att vara en av de som är fatskedjad för att hindra maskinerna.
Jag är emot kraftverk också, men när detta exempel togs upp för att bevisa att samerna förstör naturen kände jag att jag behövde försvara lite. Naturen i detta område var redan förstörd, bl.a samerna försökte fösvara området men ingen lyssnade. Vindkraftverk är naturvänligt i ett redan dött område (förutom synligt) och det kan t.o.m plockas bort. Samma sak kan man inte göra med ett vattenkraftverk... men sådana ska fortsättas byggas lite överallt..
 
Re: Re: Re: Re: Ren osv

Raskesven; sa:
Nja, staket går inte längs hela norsk-svenska gränsen, och fjällvildrenen hålls väl knappast bakom staket? Myskoxarna dundrade in i Härjedalen från Dovrefjäll, vargarna rör sig över gränsen. Jag kom ihåg under mul-och klövsjukefrossan för ett par år sedan att älgen hade den stora fräckheten att inte respektera gränsen. Så jag förstår inte varför fjällvildrenen inte sprider sig. Lever den väldigt stationärt eller vad?

Raskesven
Det finns visst inte vildren norr om trondheim, förutom svalbard. Vildrenen som finns i Norge är visst också egentligen samma ren som den "tama". Det med staket var bara en tanke för det är hyffsat med staket runt omkring som ska hålla svenska renar borta från norska t.ex.

Jag antar dock att orsaken är för att renen håller sig runt sina vanliga områden och inte orkar springa omkring och leta andra platser när det finns gott om mat och allt är fridfullt.. men vad vet jag.. :)
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Varken svart eller vitt

Rogen; sa:
avslutad210712; sa:
Med tanke på att skogsbolagen i norrbotten inte ens får fälla skog som är planterad enbart för att bli virke så tror jag inte att det blir någon överdriven exploatering även om samerna skulle "försvinna". Frågan är väl snarare om samerna skall få mer makt och utbredning på övriga medborgares bekostnad.
Få mer makt? hur mycket bestämmer samerna idag egentligen? t.ex hur många samer var med och fick bestämma om småviltjakten i fjällen?

Vet du hur många samer det finns? att det "stora" antalet samer breder ut sig över sverige på bekostnad av "oss" är mikroskopisk. Vad vi kanske bör fundera på är hur mycket vi breder ut oss istället. ;-)

Ärligt talat tror jag inte att de som har odlingar nere vid kusten och som får dessa nertrampade av renflockarna håller med dig. Och inte heller är det tal om någon som helst ersättning vare sig från renägarna eller staten. Så visst finns det en särbehandling som inte alltid är negativ för renägarna. Enligt rykten har det hänt att de som fått sina odlingar nertrampade helt enkelt har tagit fram bössan och gjort samernas arbete med att samla ihop flockarna lite enklare. Naturligtvis pratar vi inte om trädgårdar eller annat för där går inte renarna in utan om folk som faktiskt skall leva på potatisodling. Och de kanske inte breder ut sig på allas bekostnad men om du själv hade en odling du skall leva av kanske du inte tycker det är så skoj att få den nertrampad eller hur.
[Ändrat av avslutad210712 2004-03-15 kl 19:03]
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Långt från

Rogen; sa:
avslutad210712; sa:
När man läser motionen så står det

"Eftersom naturen redan är så skövlad kring dammanläggningarna och rennäringen inte kan nyttja dessa marker som tidigare, utgör byggandet av ett antal vindkraftverk i och utmed dessa vattenmagasin inte på något sätt någon olägenhet vare sig för rennäringen eller utseendemässigt i landskapsbilden."

Den som har skrivit de tre sista orden i texten måste vara blind. Har sett vindkraftverk i kiruna och nere vid göteborg och nog måste man vara otrolig miljökämpe om man tycker att det inte stör landskapsbilden. Hemma i byn kommer vi att få vindkraftverk och jag gråter nästan när jag tänker på hur de kommer att förstöra landskapet men anser ändå att något måste man offra för att få el. Dock kan jag aldrig någonsin acceptera att man förstör fjällvärlden med vindsnurror utan då kommer nog jag att vara en av de som är fatskedjad för att hindra maskinerna.
Jag är emot kraftverk också, men när detta exempel togs upp för att bevisa att samerna förstör naturen kände jag att jag behövde försvara lite. Naturen i detta område var redan förstörd, bl.a samerna försökte fösvara området men ingen lyssnade. Vindkraftverk är naturvänligt i ett redan dött område (förutom synligt) och det kan t.o.m plockas bort. Samma sak kan man inte göra med ett vattenkraftverk... men sådana ska fortsättas byggas lite överallt..

Personligen tycker jag inte att samerna har förstört naturen än så länge men om de hade fått bygga massor av vindkraftverk hade jag nog tyckt det. Bara för att ett område är förstört motiverar det inte att man förstör allt runt omkring. För i så fall ligger hela norrbotten risigt till om man kan ta ett område i taget med hänvisning till att det redan är förstört. Kommer inte ihåg riktigt var nationalparksgränserna går vid stora sjöfallet men misstänker att vi dessutom pratar om att bygga vindkraft på gränsen till eller kanske tom inne i nationalparkerna. Och som sagt - stora delar av elenergin går förlorad under transporten ner till södra sverige. Norra sverige kan vi försörja rätt bra redan med vattenkraften så bygg vindkraften där den behövs. Finns säkert någon ursprungsbefolkning i stockholms skärgård som kan få alla öar och sen kan de byggas tusentals vindsnurror där *L*.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Varken svart eller vitt

avslutad210712; sa:
Ärligt talat tror jag inte att de som har odlingar nere vid kusten och som får dessa nertrampade av renflockarna håller med dig. Och inte heller är det tal om någon som helst ersättning vare sig från renägarna eller staten. Så visst finns det en särbehandling som inte alltid negativ för renägarna. Enligt rykten har det hänt att de som fått sina odlingar nertrampade helt enkelt har tagit fram bössan och gjort samernas arbete med att samla ihop flockarna lite enklare. Naturligtvis pratar vi inte om trädgårdar eller annat för där går inte renarna in utan om folk som faktiskt skall leva på potatisodling. Och de kanske inte breder ut sig på allas bekostnad men om du själv hade en odling du skall leva av kanske du inte tycker det är så skoj att få den nertrampad eller hur.
Nej, jag hade blivit arg om det dundrade in en hög med renar i potatislandet jag också! Men det kan faktiskt finnas orsaker till att de kommit dit som jag, du och vi andra har största skulden för.

Ska vi behöva lägga ned alla bondgårdar ifall det helt plötsligt skulle hoppa omkring lite grisar också? Är det inte bäst att kolla om det är hål i något staket först? :)

Se det från andra sidan också. Hade du blivit glad om du var bonde och fick ett vattenkraftsanlägg mitt i hagen, stängsel som gjorde att korna inte kunde gå rakt in i bondgården, granne som inte ville att du skulle använda traktor för så gjorde inte bönderna förr i tiden, klagande över att stigen ner till båten var skador av natur, bilister som klagar för att du stoppar och ger kossorna mat och vatten under transport och att det var du som blev kallade miljöbandit för att du hade en ide om ett vindkraftverket vid sidan av vattenskraftverket.. :)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Långt från

avslutad210712; sa:
Personligen tycker jag inte att samerna har förstört naturen än så länge men om de hade fått bygga massor av vindkraftverk hade jag nog tyckt det. Bara för att ett område är förstört motiverar det inte att man förstör allt runt omkring. För i så fall ligger hela norrbotten risigt till om man kan ta ett område i taget med hänvisning till att det redan är förstört. Kommer inte ihåg riktigt var nationalparksgränserna går vid stora sjöfallet men misstänker att vi dessutom pratar om att bygga vindkraft på gränsen till eller kanske tom inne i nationalparkerna. Och som sagt - stora delar av elenergin går förlorad under transporten ner till södra sverige. Norra sverige kan vi försörja rätt bra redan med vattenkraften så bygg vindkraften där den behövs. Finns säkert någon ursprungsbefolkning i stockholms skärgård som kan få alla öar och sen kan de byggas tusentals vindsnurror där *L*.
Nån hackad sten är väl ungefär vad man hittar av samer som varit i området i äldre tider. Inte speciellt mycket miljöförstöring alltså. Tittar man lite längre söderut där ursprungsbefolkning i stockholms skärgård finns så hittar man nog lite lättare "problem" ja.

Tar det slut på ström så är det ju bara att importera från nåt billigt kolkraftverk eller gaskraftverk. Att stödja en av de miljövänligaste energikällorna som finns idag verkar ju vara en dålig lösning.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Långt från

Rogen; sa:
Tar det slut på ström så är det ju bara att importera från nåt billigt kolkraftverk eller gaskraftverk. Att stödja en av de miljövänligaste energikällorna som finns idag verkar ju vara en dålig lösning.

Eller så kan stockholmarna fixa sina egna energikällor istället för att sno av oss i norr ...:)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Långt från

migael; sa:
Eller så kan stockholmarna fixa sina egna energikällor istället för att sno av oss i norr ...:)
Äntligen en bra ide! Såg t.ex att det fanns gott om plats i stockholm centrum! här kunde det med lätthet få plats ett kolkraftverk! strömförlusten blir lika med noll! :)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Långt från

migael; sa:
Eller så kan stockholmarna fixa sina egna energikällor istället för att sno av oss i norr ...:)

Ehhh, det där har du nog fått om bakfoten. Ett person från Danderyd subventionerar en person i Pajala då danderydbon betalar ca 18 000/år mer i kommunalskatt än medelsvenson och Pajalabon får 22 000/år mer i BIDRAG!

Men där uppe så gnälls det bara.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Långt från

crazy; sa:
Ehhh, det där har du nog fått om bakfoten. Ett person från Danderyd subventionerar en person i Pajala då danderydbon betalar ca 18 000/år mer i kommunalskatt än medelsvenson och Pajalabon får 22 000/år mer i BIDRAG!

Men där uppe så gnälls det bara.
Siffrorr, siffror men jag vill källhänvisning? // RJ
 
Utan att ha kollat så är jag övertygad om att Pajalabon har högre komunalskatt än Danderydsbon.Den
materiela välfärd som finns är väl sprungen på tillgång på el.Danderydsbon betalar mer i skatt,det tvivlar jag inte på.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Långt från

crazy; sa:
migael; sa:
Eller så kan stockholmarna fixa sina egna energikällor istället för att sno av oss i norr ...:)

Ehhh, det där har du nog fått om bakfoten. Ett person från Danderyd subventionerar en person i Pajala då danderydbon betalar ca 18 000/år mer i kommunalskatt än medelsvenson och Pajalabon får 22 000/år mer i BIDRAG!

Men där uppe så gnälls det bara.

Och naturligtvis kostar det inget för norrlandskommunerna att utbilda ungdomar som sedan flyttar ner till tätorterna där de börjar jobba och betala skatt. Och sedan när de blir pensionärer flyttar de tillbaka till hembygden och kostar kanske en krona eller två i form av åldringsvård :)

Fast såna "subventioner" av tätorterna skall vi hålla tyst om :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Organiserad tjuvjakt Jakt 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...