Slakten i Kaitumdalen! (tjuvjakt)

Re: Re: Vad menar du Rogen?

Rogen; sa:
Men vad jag och ni tycker är i det stora hela meningslöst. I framtiden blir det säkert fullt med industrier, hus, vägar, inge fisk och inge djur i fjällen ändå. Vad vi än gör!

Det var en svart bild av framtiden, jag tror att du har helt fel! Men vad får dig att tro att det blir så?
 
Re: Varken svart eller vitt

brandmansmicke; sa:
Det behöver inte vara så svart eller vitt i hänseenden. Självklart är det inte samernas fel att vattenkraften i Luleåälven har byggts ut. Men det är, som Rolf skriver, inte heller så att samerna lever i ett med, och i total harmoni med, naturen. De arbetar självklart för sin sak, och för att klara sig i det moderna samhället breder rennäringen ut sig, bla med vidigade vinterbetesmarker. Detta får konskevenser som i alla fall jag inte tidigare skådat. Och därför kan man fundera över särbehandlingsens Sverige. Hur många andra folkgrupper får hålla sina tamdjur på annans mark? Hur långt ska vi låta det hållas? Kanske vi i demokratins namn ska acceptera detta, men det bör diskuteras lite mer.
Frågan är vad som händer om renarna och samerna fösvinner. Hur många företag och privatpersoner är det inte som slåss med miljöorganisationer, sameting och regering för att få bygga vägar, industrier, kraftverk, syssla med turism m.m m.m i fjällen. Det blir antagligen mycket lättare för dem att få göra precis som de önskar om inte just samerna fanns.

Så vad det betyder för mig och dig är då antagligen: Skoterkörning i fjällen hur vi vill. vindkraftverk på alla fjälltoppar, vattenkraftverk i alla sjöar och älvar, flygplan som fraktar turister hit och dit, stugor, villor och hotell överallt, vägar överallt osv osv.. Det är bara att se på områden som inte är skyddade från rennäring, precis sån blir det. Är det vad vi vill ha?

Enda fördelen är att det säkert blir mindre skjutning av rovdjur men det är isåfall för att det inte finns några att skjuta! :)
 
Re: Re: Varken svart eller vitt

Rogen; sa:
Så vad det betyder för mig och dig är då antagligen: Skoterkörning i fjällen hur vi vill. vindkraftverk på alla fjälltoppar, vattenkraftverk i alla sjöar och älvar, flygplan som fraktar turister hit och dit, stugor, villor och hotell överallt, vägar överallt osv osv.. Det är bara att se på områden som inte är skyddade från rennäring, precis sån blir det. Är det vad vi vill ha?

Helt lösryckt utan någon substans.. Det finns lika många ställen i världen som inte överexploaterats trots avsaknad av en linjeavlad "urbefolkning", precis som det finns många platser där det blivit rena cirkusen trots att där funnits "urbefolkning". Nää, låt dom klippa sig och skaffa hederliga jobb!!
 
Diskussionen har ju tagit fart fast den gått från ämnet som vanligt. Men det gör ingenting:)

Jag klistrar in den första biten på den skyddade sidan och hoppas på att upphovsmannen inte stämmer mig.

Det handlar alltså om älgjakt och egentligen vet jag inte varför jag bryr mig så mycket om några älgar. Jag tror snarare det handlar om en förkastlig mentalitet där man inte respekterar naturen vilket verkar ganska vanligt idag. Uppdragsgivaren var en VD på Vatenfall som tidigare gjort sig känd som en riktig filur med vidlyftiga spritfester och dylikt. De blev inte dömda i tingsrätten och det överklagades till hovrätten men jag vet inte hur det gick?
Baserat på texten så är det självklart att de var skyldiga även om det var svårt att bevisa.

1.
"Blir det älgsteken i år också?" frågade Alfred Blind med ett retfullt grin. Han knackade i sin pipa. Tills för några år sedan hade han varit ordförande för Girjas sameby. Nu hade brorsonen Ingemar Blind tagit över.

Lappgubbarna satt inne i värmen i stugan och slängde käft. Snart skulle de gå ut på rengärdet för att börja årets renskiljning.

I Girjas sameby har ett tjugotal samefamiljer 8 000 renar. Byns betesmarker börjar uppe i fjällvärlden och följer Kaitumälven tjugo mil väster ut ner mot skogslandet. Renarna byter betesland från kalfjället på sommaren till låglandet på vintern. Varje år samlar samerna sina renar till den här renskiljningsplatsen i Kaitum. Familjerna i Girjas sameby har arbetat ihop i decennier. Vid renskiljningen måste alla hjälpa till.

"Det var ju förra året ni var ute och jagade", fortsatte Alfred Blind. Han retades med en av samerna som till vardags jobbade på Vattenfall.

Några mil längre uppåt Kaitumälven hade polisen förra hösten hittat sju tjuvskjutna älgar. En Vattenfallsdirektör hade jagat på platsen strax innan, i sällskap med byns storviltjägare Järva-Per Blind. Han var lite av samebyns svarta får. Per Blind och Alfred Blind, som inte var släkt, hade haft svårt att dra jämnt under många år.

Alfred Blind plirade med ögonen och gäckade sin vän om de där älgstekarna. Girjas sameby hade fått mindre tilldelning av älgar i år på grund av tjuvjakten som skett på byns område. Det hade gjort byns samer förbannade. Alla var beroende av älgjakten.

"Har han kvar jobbet, den där gubben?"

"Ja, han har fått ett bättre jobb i Stockholm", sa samen som jobbade på Vattenfall.

"Han veckopendlar med fria resor och han har fått högre lön."

Alfred Blind tände pipan.

"Ja, det är för jävligt."

2.
En svart korp lyfte från myrmarken. Vilken tur! Med polishelikoptern hade de letat på måfå upp efter Kaitumälven. Korpen skvallrade om var platsen kunde ligga.

Polisman Ivar Johansson sökte slaktplatsen efter tjuvskjutna älgar. Ett anonymt tips hade kommit till länsstyrelsen i Luleå.

Helikoptern landade i kanten av myren. Snart hittade poliserna resterna av flera älgar. De låg väl dolda under ris. Skinnet hade lagts över magrester, sidor och hals.

Det var ingen vacker syn, konstaterade Ivar Johansson. Han hade utrett många tjuvjakter och hittat slaktade djur i markerna. Men här hade tjuvjägarna bara tagit stekarna och några bogar. Resten av köttet låg kvar. När de lyfte på skinnen slog en kväljande lukt emot dem. Förruttnelsen hade börjat, men djurkropparna kunde inte ha legat där särskilt länge.

Ivar Johansson visste hur svårt det var att bevisa tjuvjakt. Vid ett tillfället hade de fått tips och haffat en bil mitt ute i skogen. Föraren hade en skjuten älg på släpet, men sa bara lugnt att han var på väg till polisen med älgköttet. Det räckte för att han skulle bli friad.

De finkammade området och hittade sammanlagt sju älgar, varav en kalv som var helt orörd. Alla kroppar var dolda under ris. Ett omkullvräkt jakttorn, en eldstad, några korvburkar, fragment av en kula och förpackningen till svarta sopsäckar hittades också.

Ivar Johansson ringde de olika helikopterföretagen i trakten för att höra om några transporter utförts i området. Norrlandsflyg hade flugit fyra män till platsen en vecka tidigare, i övrigt kunde Ivar Johansson inte finna någon flygtrafik i området den aktuella tiden.

Två av männen som anlitat Norrlandsflyg var välbekanta. Men en detalj stämde inte. Norrlandsflyg hade transporterat ut männen den 21 september 1995, och hem den 22. Men kvinnan som ringt anonymt till länsstyrelsen sade sig "ha sett jägare skjuta 6-7 älgar i området vid Tjuonajokk mellan den 23 och 24 september". På söndag den 24 hade jägarna varit borta. Älgarna hade legat kvar.

Området var bevuxet med fjällbjörk. Skulle hon ha stått där och sett sju älgar bli skjutna utan att bli upptäckt? Eller var det så att hon inte sett, men hört om tjuvjakten och medvetet sa fel datum för att skydda sig själv?
 
Re: Re: Re: Vad menar du Rogen?

-Patric-; sa:
Rogen; sa:
Men vad jag och ni tycker är i det stora hela meningslöst. I framtiden blir det säkert fullt med industrier, hus, vägar, inge fisk och inge djur i fjällen ändå. Vad vi än gör!

Det var en svart bild av framtiden, jag tror att du har helt fel! Men vad får dig att tro att det blir så?
Har inte ni tänkt på att mycket av vildmark, fiske, djur är "den sista".. uppe i lappland nämns nationalparkerna som den sista i europa, laxälvarna i norge nämns som de sista laxälvarna, kola-halvön som den sista öringens rike o.s.v. Jag vet inte mycket men det jag vet är att om jag har en sista chokladbit så äts den upp förr eller senare den också! :)

Laxälvarna byggs ut, kola-halvön bombas med försurningar och att då den lilla fnutt av vildmark som finns kvar skulle få bli kvar är i mina ögon lika liten som att nån hade spart på chokladbiten när det är slut på mat. :)
 
Re: Re: Re: Varken svart eller vitt

-Patric-; sa:
Helt lösryckt utan någon substans.. Det finns lika många ställen i världen som inte överexploaterats trots avsaknad av en linjeavlad "urbefolkning", precis som det finns många platser där det blivit rena cirkusen trots att där funnits "urbefolkning". Nää, låt dom klippa sig och skaffa hederliga jobb!!
Vad är hederliga jobb då? jobba på ett pappersbruk, skogshuggare, bondgård, försäljare? ;-)
 
Den "grå" balansen

Det handlar väl om att hitta en balans. Rennäringen kanske borde få finnas kvar i viss utsträckning, av kultursjäl och som du skriver, att utgöra en viss motvikt till övrig exploatering av fjällmiljön. Jag har också samma bild av "Sameland" och i den miljön har jag inget emot att stöta på renar, det är en del av miljön. Däremot att de befinner sig på skärgårdsöarna i Luleå skärgård är, enligt mig, ett steg för långt. Det utgör ett stort störningsmoment i ett modernt samhälle och vi har då, ivriga att inte förtrycka vår "ursprungsbefolkning", (vi måste ju vara bättre än t.ex. USA) tillåtit fler och fler eftergifter. Nu har vi hamnat i ena diket, balansen håller på att snedvridas, vilket skapar inhemsk rasism. Vi äger landet tillsammans och måste tillsammans komma överens om vad vi ska göra med det. Jag ser gärna en fortsatt fri fjällvärd, utan allt för mycket exploatering.
 
Re: Den

brandmansmicke; sa:
Det handlar väl om att hitta en balans. Rennäringen kanske borde få finnas kvar i viss utsträckning, av kultursjäl och som du skriver, att utgöra en viss motvikt till övrig exploatering av fjällmiljön. Jag har också samma bild av "Sameland" och i den miljön har jag inget emot att stöta på renar, det är en del av miljön. Däremot att de befinner sig på skärgårdsöarna i Luleå skärgård är, enligt mig, ett steg för långt. Det utgör ett stort störningsmoment i ett modernt samhälle och vi har då, ivriga att inte förtrycka vår "ursprungsbefolkning", (vi måste ju vara bättre än t.ex. USA) tillåtit fler och fler eftergifter. Nu har vi hamnat i ena diket, balansen håller på att snedvridas, vilket skapar inhemsk rasism. Vi äger landet tillsammans och måste tillsammans komma överens om vad vi ska göra med det. Jag ser gärna en fortsatt fri fjällvärd, utan allt för mycket exploatering.
Myskoxarna och järvarna kommer antagligen de också! :)
 
När renarna inte har ökat i antal och de dyker upp i skåne och södra sverige (vilket de aldrig har gjort tidigare) så är min teori att exploatering av fjällmiljön redan är för stor!
 
Renar, svenskar, samer, varg, tjuvskytte: tusan ska den här farsen aldrig ta slut? Vi svenskar har ju faktiskt tagit (exproprierat) allt vi tycker att vi kan tjäna pengar på i de gamla lappmarkerna och lämnat ofruktbar fjällmark (som det i stort sett bara växer vide och lav på) till samerna. Skogen har vi tagit, älvarna har vi tagit, malmfyndigheterna har vi tagit. Vi har tvångskristnat samerna och under lång tid förbjudit dem att lära sig sitt språk i skolorna.

Utrotning av en kultur är i mina ögon inte bättre än utrotning av en vargstam.

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-03-15 kl 16:51]
 
tigertamjaren; sa:
Renar, svenskar, samer, varg, tjuvskytte: tusan ska den här farsen aldrig ta slut? Vi svenskar har ju faktiskt tagit (exproprierat) allt vi tycker att vi kan tjäna pengar på i de gamla lappmarkerna och lämnat ofruktbar fjällmark (som det i stort sett bara växer vide och lav på) till samerna. Skogen har vi tagit, älvarna har vi tagit, malmfyndigheterna har vi tagit. Vi har tvångskristnat samerna och under lång tid förbjudit dem att lära sig sitt språk i skolorna.

Utrotning av en kultur är i mina ögon inte bättre än utrotning av en vargstam.

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-03-15 kl 16:51]
För att inte glömma jakten och fisket som alla ska ha... sverige granskas av FN:s rasdiskrimineringskommitté i Genève för just rasism och diskriminering av samerna... igen..
 
Jag får fan i mig lägga mig sist i raden. Här hettar det till värre än i debatter om fjällvandrare och annat löst folk från ett land som åter slagits samman. Men det gör det alltid när det handlar om landets urbefolkning. Förutom dessa haver vi åxå tre minoritetsfolk men de e en annan femma.

Renproblematik är inget problem för renen han vandrar omkring på i skogar och på vägar som han gjort sedan istiden. Det är vi med vår bilar å vägar som har problem med renar.

Sedan har vi problem med våran avund eftersom vi avundas denna urbefolkning som har rättigheter som går utöver våra.

Vi avundas dessa män och kvinnor som får vistas ute i naturen varje dag för att hålla koll på sina renar, flytta grejer, köra skoter, stödutfodra och ta bort överkörda renar. Om det sedan kommer järv eller varg så renarna sprids för vinden avundas vi för att de får vara ute i naturen dygnet runt för att samla ihop dessa renar.

Att sedan se när den asätande järven kommit in en flock och rivit tio eller femton renar är det vi längtar mest av allt att få uppleva.

Så har de ju så bra när det kan vila upp några dagar under sommaren då renarna går för sig själv. Har de inte fått in nog med bidrag för att klara sitt uppehälle kan de ju jobba vid sidan av om det finns jobb. Man kan kanske guida turister som vill skjuta älg.

Utan denna befolkning med sin särställning skull vi ha en fjällvärld som var öppen för alla och inte enbart en elit. Om inte Samerna suttit som bromsklossar och bråkat om varje kvadratmeter skulle vi ha fina anläggningar i varje dalgång som vi skulle kunna nå med bil och fota björn och varg från bilen.

Jag anser att vi är på rätt väg. Skapa en vildmarkspark för alla trötta stressade stadsbor och låt fjällen bli ett andningshål så alla orkar i grottekvarnen ett år till. Men vi måste ha kvar samerna som ett pittoreskt inslag men de får inte bli för många - renarna alltså - allt är en ekonomisk balansräkning och 35 mille i rovdjurspengar blir kanske en ren vinst med tanke på den ökade turismen vi får när koptrarna slutar leva om i fjällen.

Mera samer, mera turister, mera pengar1 Fram för EUROPAS SISTA VILDMAN..... VILDMARK menar jag.

Det enda som påminner om jakt i denna tråd är att den har totalt spårat ur :) // RJ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Organiserad tjuvjakt Jakt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.