Slakten i Kaitumdalen! (tjuvjakt)

Re: Re: renskötsel som industri

brandmansmicke; sa:
Vad jag vet rör de sig numera i stora långtradare, och då i hjordar som är långt större än små flockar. Det är därför de "väljer" nya betesmarker nere vid kusten. Jag har med egna ögon flera gånger sett in och avlastning av renar i kustlandet.

Roland, jag har också fått veta att den officiella statistiken säger att antalet renar i stort sett är konstant. Är siffran fullt tillitlig? Vem gangnar det mest? Är det en fristående part som gör inventeringarna utan inblandning av samerna själva? Tro inte att svensken (samerna inräknade) är helt ärliga i alla avseenden. Hur många har inte gjort felaktiga avdrag i deklarationen?
För att flytta en renhjord långa sträckor måste de ha tillgång till bete och om det fanns bete skulle man inte vara tvungen att flytta. Nu är det ju betesbristen som gör att man flyttar och då får det bli långtradare. Det blir faktisk mest skonsamt för renarna trots stressen.

Dessutom är det omöjligt att flytta stor hjordar i tätbebyggt område. Det finns för mycket störningsmoment. Bara att ta sig över en väg är omöjligt utan hjälp av polis. Så fort en bilist ser en ren hänger de på tutan. En signal räcker för att hela hjorden skall vända eller dela på sig.

Under vinterbetestiden delas renarna upp i familjegrupper, det kan vara flera familjer i en grupp och så tar man olka områden av vinterbetet. Hjordanr kan vara upp till 4000-5000 djur så det är inga "flockar" det rör sig om.

Berräffande renräkaning så kan man vara fullt övetygad om att man alltid räknar rätt så att man inte förlorar på det :) Men att påstå att samerna skor sig på detta eller att det leder till överbetning är en klar överdrift. Nu är jag inte insatt i hur man räknar eller på vilket sätt detta ligger till grund för annan handläggning men jag litar på att siffrorna är tillförlitliga.

Vill du läsa mer kan du göra det på Länsstyrelsens hemsida där det bland annat finns en karta över samebyarns så du kan kolla vilka det är som kommer ner till Luleå. // JTR
 
Kanske...

...har du rätt Walk_alone. Jag har ingen egentlig kunskap om hur renräkningen går till. Däremot har jag för några år sedan läst om en forskare eller nåt som på egen hand gjorde en uppskattning av renbeståndet. Det skulle då ha varit ca 40-50% mer än uppgivet antal. Men jag har ingen källhänvisning på detta, tyvärr.

Jag nöjer mig med att konstatera det jag kan se med egna ögon, att renarna numera har blivit ett kustnära problem, oavsett vad som ligger bakom, skogsnäring, för många renar eller kombinationer av detta, så är det ett problem.
 
När renarna räknas så finns en "kontrollant" utsett av länsstyrelsen på plats som kontrollerar att antalet stämmer.
 
Det finns folk söderut som jagar rovdjur också! En man vid namn helge ingstad, advokat från oslo drog till canada för att jaga i flera års tid. Han sköt b.la så många vargar, slängde köttet och sålde pälsarna att han antagligen inte vet sin statistik själv. Här i Norge är han vildmarkspersonen nr.1, nr.2 är Lars monsen.
 
haremma; sa:
Men när det gäller samer anses det som den naturligaste sak i världen att de ska särbehandlas.
Särbehandla samer hur?

Mitt inlägg handlade egentligen inte om samer utan om motsägelsen i vårt svenska samhälle där vi menar oss inte skilja på på folk och folk, utifrån kriterierna i förra inlägget, SAMTIDIGT som man faktiskt gör det.

---
Rennäringslag (1971:437)

Renskötselrätt

1 § Den som är av samisk härkomst (same) får enligt bestämmelserna i denna lag använda mark och vatten till underhåll för sig och sina renar.
Rätten enligt första stycket (renskötselrätten) tillkommer den samiska befolkningen och grundas på urminnes hävd.
Renskötselrätten får utövas av den som är medlem i sameby. Lag (1993:36).
---

/ G
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Amen!

walk_alone; sa:
Jag som tänkte hålla käften i denna tråd men det går inte. Att renarna flyttas ner till kusten beror på att i de kustnära skogarna finns det fortfarnade renlav. I skoglandet där det tidigare funnits renbete har averkningarna med tiden lett till att renlav försvunnit eller täcks av ris.
Det bero alltå inte på att renantalet ökar därför att kustbor får renar i villaträdgårdarna utan på det ständig problemet med renbete.
SCB tabell. Anatalet renar
SCB Diagaram antal renar och annat.
Jag tordde detta var en jakttråd? Skall ni ut å jaga ren? // RJ

Måste säga att det är länge sedan jag sett renlav i skogarna där jag bor och jag bor nog väldigt kustnära eftersom byn där jag bor är omgiven av vatten på tre sidor. Så det är knappast pga renlaven det finns "småflockar" på 3-400 renar här och var i omgivningen. Och dessa flockar är oftast vägnära vilket ställer till ordentliga problem för trafiken och fortfarande går det inte att klara sig utan bilar i norrbotten.

När sedan samerna stödutfodrar 5 meter från vägarna så blir problemet inte mindre och befolkningen som bor utmed dessa vägar blir inte vänligare inställd till samerna/renarna. Och kom inte och säg att det inte sant för jag har själv sett det efter vägen där jag bor. Som tur är påpekade polisen det olämpliga i det hela men att ens komma på tanken att göra något sånt gör att man blir lite fundersam.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Tvärs å kors

Röksvamp; sa:
Sluta och käbbla om samernas självklara rättigheter d.v.s. renskötsel och jakt på förfäders marker.
Denna rätt är oantastlig och i princip helig, deras nation bygger på de resurser som fanns till godo.
Nordkalotten är samernas självklara hem, motbevisa annars!
Björnen hade särställning i den samiska( historiska) tron .
Om någon nu ändrat på detta gamla förhållningsätt med respekt, vem kan det vara?
Jag efterlyser lite saklighet även om den moderna renskötslen inte faller mig i smaken.
Vi måste faktiskt vårda både samekultur och rovdjur. Båda är omistliga för Sverige, tror mig, tyskarna på bussarna vill upppleva de båda.
Några rötägg bland samerna får mig inte att tvivla, låt oss samtala istället.
Vi frilufsare och samer har mycket att prata om.

MVH Hasse

Så att eftersom nordkalotten är samernas självklara hem så skall de ha rättighet att jaga rovdjur som är fridlysta enligt lagen. För det är väl den jakten tråden handlar om och inte ripjakt eller älgjakt.
 
tigertamjaren; sa:
Mitt inlägg handlade egentligen inte om samer utan om motsägelsen i vårt svenska samhälle där vi menar oss inte skilja på på folk och folk, utifrån kriterierna i förra inlägget, SAMTIDIGT som man faktiskt gör det.

---
Rennäringslag (1971:437)

Renskötselrätt

1 § Den som är av samisk härkomst (same) får enligt bestämmelserna i denna lag använda mark och vatten till underhåll för sig och sina renar.
Rätten enligt första stycket (renskötselrätten) tillkommer den samiska befolkningen och grundas på urminnes hävd.
Renskötselrätten får utövas av den som är medlem i sameby. Lag (1993:36).
---

/ G
Regeringen har bestämt att småviltjakt och fiske ska bli tillgängligt i "sameland" för alla som vill! Ingen skillnad här inte. I paragrafen du nämner står det att samerna ska få rätten att använda marken till renarna och det tycker jag är självklart, vad händer annars? Jo fler renar kommer att springa söderut och det verkar många av er inte gilla! :)
 
Re: Re: Tvärs å kors

avslutad210712; sa:
Så att eftersom nordkalotten är samernas självklara hem så skall de ha rättighet att jaga rovdjur som är fridlysta enligt lagen. För det är väl den jakten tråden handlar om och inte ripjakt eller älgjakt.
Ingen har rättighet att döda fridlysta djur, heller inte samerna. Men ifall det är några djur som de måste skjuta kan de söka om tillstånd att få döda det. Skjuter de utan tillstånd är det olagligt, bovar och banditer bland samer blir lika hårt straffade som andra bovar och banditer.
 
Rogen; sa:
Regeringen har bestämt att småviltjakt och fiske ska bli tillgängligt i "sameland" för alla som vill! Ingen skillnad här inte. I paragrafen du nämner står det att samerna ska få rätten att använda marken till renarna och det tycker jag är självklart, vad händer annars? Jo fler renar kommer att springa söderut och det verkar många av er inte gilla! :)

Jag har inget emot en och annan ren här i skogarna, då skulle ju de annalkande vargarna också kunna få lite variation i sin nu så sorgligt enahanda kost av älg, får och kor. ;)

/ G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Organiserad tjuvjakt Jakt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.