Slakten i Kaitumdalen! (tjuvjakt)

Järv-Per Blind

Råkade se er diskursion om Per (Nikulaus) Blind och om Samernas rättigheter som urbefolkning.
Vad jag vill säja i denna debatt, som dessutom har Per Blind's bok "Storviltsjakt i Norrland" tryckt 1972. Denna bok handlar om alla de strapatser som Per Blind påstår sig varit med om. Om det är sanna historier eller skrönor som uppkommit under åren som han var aktiv storviltsjägare vill jag ha osagt.

Dock vill jag säga min mening om Samerna. Jag har levt i Arvidsjaur nu i snart 1½ år och känner flera samer. Hur deras syn på vilt och främst rovdjur, bygger på många hundra års kulturutveckling.
Att ge samerna reservat som i USA funkar inte, vi "sörlänningar" bor ju mitt i allt ihop. Men de som bott i alla tider Sampmi har ju rätt till sina renmarker!!! Visst, det finns stora ekonomiska värden i Norrland, men de var ju där först! Eller?
 
Tvärs å kors

Sluta och käbbla om samernas självklara rättigheter d.v.s. renskötsel och jakt på förfäders marker.
Denna rätt är oantastlig och i princip helig, deras nation bygger på de resurser som fanns till godo.
Nordkalotten är samernas självklara hem, motbevisa annars!
Björnen hade särställning i den samiska( historiska) tron .
Om någon nu ändrat på detta gamla förhållningsätt med respekt, vem kan det vara?
Jag efterlyser lite saklighet även om den moderna renskötslen inte faller mig i smaken.
Vi måste faktiskt vårda både samekultur och rovdjur. Båda är omistliga för Sverige, tror mig, tyskarna på bussarna vill upppleva de båda.
Några rötägg bland samerna får mig inte att tvivla, låt oss samtala istället.
Vi frilufsare och samer har mycket att prata om.

MVH Hasse
 
Men gott folk, är det ingen som tycker att det är remarkablet att vi i Sverige, det likaste av länder, i gemen inte skiljer på folk och folk, varken i fråga om etnisk bakgrund, religion, kön eller inkomst. Men när det gäller samer anses det som den naturligaste sak i världen att de ska särbehandlas.

/ G
 
Amen!

tigertamjaren; sa:
Men gott folk, är det ingen som tycker att det är remarkablet att vi i Sverige, det likaste av länder, i gemen inte skiljer på folk och folk, varken i fråga om etnisk bakgrund, religion, kön eller inkomst. Men när det gäller samer anses det som den naturligaste sak i världen att de ska särbehandlas. / G

Att samerna, som andra ursprungsbefolkningar borde har sin rätt att fortsätta driva sin traditionella renskötsel är väl kan man ställa upp på. Det är ett rimligt demokratiskt krav. Men att detta utvecklas till en storindustri, som breder ut sig kraftigt över hela norrland upplever iaf jag som ett problem. Det är inte längre så att renskötsel är en företeelse uppe i de fjällnära skogarna och på kalfjället. Nej, förra veckan vi larm om (jobbar på räddningstjänsten)
renar på skärgårdsöarna i Luleå skärgård. Någon var rädd att de skulle gå ner sig i den öppna rännan för fartygstrafiken. Alltså är renarna numera ute på havet, i öster! Dessutom är det också ganska vanligt med kollisioner med renar och personbilar. De, ursäkta uttrycket, dumma djuren står gärna i hjordar på vägarna. Det är en trafikfara som jag inte tycker passar väl in i ett modernt samhälle.

Under min, visserligen lite begränsade (27 år), levnad så upplver jag en skillnad. När jag var liten så var det ovanligt att vi träffade på ren i skogslandet nere i kustregionen. Nu är det väldigt vanligt vintertid. Hur kommer det sig?

Om man nu önskar behålla Samekulturen och rennäringen av kulturella själ, då får man väl hålla rimlig nivå på detta. Dessutom, som redan sagts, både rovdjuren och staten (de otaliga bidragen) skulle tjäna på det.

/Micke - less på renar i kustlandet
 
renskötsel som industri

Jag vill hålla med om att samerna har utvecklat sin huvudnäring till något som inte kan ses som en kulturell syssla, eller vad man ska kalla det.
Om man tänker efter så kan det tyckas märkligt att man får ha sitt tamboskap strövandes fritt.
Men beakta att renen inte är något nötboskap eller någon fårhjord. De rör sig i små flockar som kron- och dovhjortar och andra hjortdjur, men trycks samman under sarvslakt och kalvmärkning.

Minoritetsgrupper i dagens samhälle har dock väldigt svårt att överleva med den kultur som har präglat dem i sekler.
"Allt måste morderniseras och utvecklas"
Visst blir det konflikter när vissa grupper vill hålla kvar i sin historia!
Vad ska vi göra då? Ska vi skära av Sverige vid polcirkeln och säga att norr om den får samerna sköta sitt!?
 
Re: Amen!

brandmansmicke; sa:
----
Alltså är renarna numera ute på havet, i öster! Dessutom är det också ganska vanligt med kollisioner med renar och personbilar. De, ursäkta uttrycket, dumma djuren står gärna i hjordar på vägarna. Det är en trafikfara som jag inte tycker passar väl in i ett modernt samhälle.

Under min, visserligen lite begränsade (27 år), levnad så upplver jag en skillnad. När jag var liten så var det ovanligt att vi träffade på ren i skogslandet nere i kustregionen. Nu är det väldigt vanligt vintertid. Hur kommer det sig?

Om man nu önskar behålla Samekulturen och rennäringen av kulturella själ, då får man väl hålla rimlig nivå på detta. Dessutom, som redan sagts, både rovdjuren och staten (de otaliga bidragen) skulle tjäna på det.

/Micke - less på renar i kustlandet
Jag som tänkte hålla käften i denna tråd men det går inte. Att renarna flyttas ner till kusten beror på att i de kustnära skogarna finns det fortfarnade renlav. I skoglandet där det tidigare funnits renbete har averkningarna med tiden lett till att renlav försvunnit eller täcks av ris.
Det bero alltå inte på att renantalet ökar därför att kustbor får renar i villaträdgårdarna utan på det ständig problemet med renbete.
SCB tabell. Anatalet renar
SCB Diagaram antal renar och annat.
Jag tordde detta var en jakttråd? Skall ni ut å jaga ren? // RJ
 
Re: renskötsel som industri

plasmatic; sa:
Men beakta att renen inte är något nötboskap eller någon fårhjord. De rör sig i små flockar som kron- och dovhjortar och andra hjortdjur, men trycks samman under sarvslakt och kalvmärkning.

Vad jag vet rör de sig numera i stora långtradare, och då i hjordar som är långt större än små flockar. Det är därför de "väljer" nya betesmarker nere vid kusten. Jag har med egna ögon flera gånger sett in och avlastning av renar i kustlandet.

Roland, jag har också fått veta att den officiella statistiken säger att antalet renar i stort sett är konstant. Är siffran fullt tillitlig? Vem gangnar det mest? Är det en fristående part som gör inventeringarna utan inblandning av samerna själva? Tro inte att svensken (samerna inräknade) är helt ärliga i alla avseenden. Hur många har inte gjort felaktiga avdrag i deklarationen?
 
Re: Re: renskötsel som industri

brandmansmicke; sa:
Roland, jag har också fått veta att den officiella statistiken säger att antalet renar i stort sett är konstant. Är siffran fullt tillitlig? Vem gangnar det mest? Är det en fristående part som gör inventeringarna utan inblandning av samerna själva? Tro inte att svensken (samerna inräknade) är helt ärliga i alla avseenden. Hur många har inte gjort felaktiga avdrag i deklarationen?
Samerna har en "kontrollant" när de "deklarerar" sina renar för att det inte ska vara några "felräkningar".

66 a § Rennäringslagen
En sameby skall underrätta länsstyrelsen om tid och plats för byns renräkning. Länsstyrelsen kan utse någon att närvara vid renräkningen. Finns anledning anta att samebyn inte följt meddelade föreskrifter, kan länsstyrelsen besluta om kompletterande renräkning. Den som av länsstyrelsen förordnats att närvara vid renräkningen har rätt att få tillträde till områden och anläggningar där renar hålls samt rätt att på begäran få de upplysningar och handlingar som behövs för att fullgöra uppdraget. Lag (1993:36).
 
Nåt annat att tänka på är kanske att uppodling av skogsmarker till jordbruk i kombination med miljöförstöringarna är rovdjurens största hot. Att de c:a 3500 samerna som sysslar med rennäring skulle gjort situationen så allvarlig att rovdjuren blivit fridlysta är isåfall något vi borde vara mycket imponerade över! Varje same hade då väl behövt döda 10-15 rovdjur varje dag? :)

Om en ren hoppar omkring i skåne är väl bara bra för rovdjuren? Om renarna syns på vägar är det kanske inte renens fel, kanske vi har för lite områden där de kan röra sig på? överallt är bara turister,industrier och stugområden, stängsel m.m. Vi ska inte se bort ifrån att renarna springer söderut för de vet att det finns så lite rovdjur därnede, alla rovdjur springer väl antagligen norrut för att få lite av den sista friskluften, betesdjur och vildmark som finns kvar. :)

Ge samerna större områden säger jag! De har skött om och levt i naturen i flera hundra år, idag är det nästan den enda naturen vi har kvar men den börjar försvinna den också... och jag är ganska säker på att det inte är samernas fel. :)
[Ändrat av Rogen 2004-03-15 kl 00:38]
 
Sen så om ni tror det kommer att finnas miljarder av renar springande omkring och "förstöra" fjällen:

Från naturvårdsverket
Så länge det inte blir alltför intensivt anses renbetet gynna fjällvegetationens artrikedom och produktivitet. Det betespräglade fjällandskapet är till stor del ett resultat av den renskötsel som sedan lång tid bedrivits i fjällvärlden.
Problem med överbetning och slitage i fjällområden med många renar har emellertid uppmärksammats under senare år. Det är framför allt fjällhedarnas lavtäcken som är känsliga, till en del för intensivt bete men i än högre grad för trampskador. Förutom renarna själva kan även terrängkörning och turism medverka till slitaget på lavtäcket.

Miljömålet Storslagen fjällmiljö, som beslutats av riksdagen, betyder att fjällen ska ha en hög grad av ursprunglighet vad gäller biologisk mångfald, upplevelsevärden samt natur- och kulturvärden. Verksamheter i fjällen ska bedrivas med hänsyn till dessa värden och så att en hållbar utveckling främjas. Särskilt värdefulla områden ska skyddas mot ingrepp och andra störningar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Organiserad tjuvjakt Jakt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.