40 mil på MTB. Vilken utrustning?

Hur gör man för att åka singletrack med bagage?

Det här tråden börjar bli intressant: hur gör man för att åka singletrack med bagage? Det är den kritiska frågan. Ryggsäck betraktar jag som uteslutet om man ska ha med sig varma kläder, kök, tält, liggunderlägg, etc., i varje fall om inte kombinerar den en vätgasballong som gör säcken fjärderlätt.

Pakethållare på sadelstolpen är en möjlighet. De jag sett hittills verkar dock vara veka o sköra o dessutom vete katten om det är bra för sadelstolpen. Upp till 10 kg borde dock funka. Verkar vara den minst dåliga lösningen.

Framväska på styret är inte heller riktigt bra. Det gör hojen framtung, och ökar risken för att den tippar över framåt, om inte tyngden balanseras med packning bak. Dessutom tror jag de delvis skymmer sikten, i teknisk terräng vill man ju gärna ha koll.

För egen del har vi kommit fram till att det inte går att kombinera, lite tillspetsat uttryckt blir det dålig singletrack, tungt o vingligt, och dålig långcykling, svårt att få med allt man behöver o aldrig den där obetalabara känslan av att ligga i medvind mot okända ställen. Kan naturligtvis ha helt fel. Men så har vi resonerat hittills. Istället har vi varvat. Åkt långt med bagage, tältat och så åkt singletrack utan bagage när vi fått upp tältet och lämnat allt bagage i det. Det innebär dock att man alltid kommer tillbaka till samma ställe, istället för att följa en landskapsled, eller Kokopelli rutten från Fruita till Moab.

Den bekvämaste lösningen, som vi sett en del köra med, är att ha ett support fordon, d v s att någon i gruppen varje dag kör bilen, bussen, eller vad man har, till nästa campingställe med allt bagaget. Kan framstå som lite fuskigt. Å andra sidan ger det en möjlighet att åka singletrack oförhindrad av bagage.

Per
http://lowdin.nu
 
Undvik pakethållare på sadelstolpen

Hej

Jag har i många år semestercyklat med minimal packning.

Jag har provat många olika sätt att ta med sig packningen och enl min erfarenhet är pakethållare på sadelstolpen ett av de sämta sätten att ta med sig packning.
Lasten hamnar både långt upp och långt bak.
Detta betyder på vanlig svenska: SVAJIGT

Jag har sedan flera år använt mig av en stor sadelväska med en dedikerad hållare, båda från engelska Carradice:
http://www.carradice.co.uk
Nuförtiden väger packningen + sadelväskan + väskhållaren 5kg.

En stor inspirationskälla för mig har Jobst Brandts cyklingar varit, han har cyklat i Alperna i mer än 40 år, faktiskt sedan 1959! Läs mer på:
http://www-math.science.unitn.it/Bike/Countries/Europe/Tour_Reports/Tour_of_the_Alps
Glöm inte att kolla bilderna.
Han uppger att hans packning väger 4,5lbs!, dvs mindre än hälften av min, läs:
http://www-math.science.unitn.it/Bike/General/Packing_List.html

Tidigare trådar med min packlista:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20515
och
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13443&pagenumber=2
 
Ryggsäck + Pakethållare

Mitt förslag är ryggsäck och någon form av pakethållare. När det är landsväg så spänner man fast ryggan på pakethållaren och när det måste släpas och stökas så tar man den på ryggen. Jag vet hur jobbigt det är att ha packning på ryggen men det är inte heller lätt att släpa en packad cykel. Under HighCoast 600 i sommras körde vi 15 mil med ryggsäck vet inte vad den vägde exakt men vi hade med oss en hel del klätterutr + 3-4liter h2o, runt 10 kilo kanske. Det hade varit skönt att avlasta ryggen nån gång då och då men samtidigt vill man kunna ta vikten på ryggen när man måste leda eller bära cykel! Visst är det en lösning med följe bil eller att cykla utifrån "basläger" men då faller litegranna av expeditionskänslan som jag antar att ni är ute efter?? God tur!
 
Vikter

Några vikter:
Långa cykelbyxor 260gr
Korta cykelbyxor 170gr
Långbyxor 600 gr
Fleecetröja 500gr
Regnjacka 500gr
Regnbyxor 550gr
Extra cykeltröja 150gr
2 par extra sockor 60gr
Liten handduk 50gr
2 par kalsonger 80gr
Sovtröja 200gr
Tandborste 20gr
Tandkräm 30gr
Solkräm 50gr
6-8 kartor 400 gr
Plånbok 100gr
Mobiltelefon och laddare 200gr
Kamera och film 600gr
Ryggsäck 600-800gr
Första förband 300gr
De flesta vikterna är tagna fran Ulrich Stancius bok "Traumtouren Transalp" och där rekommenderas inte att man har mer än sex kilo på ryggen.
 
Re: Ryggsäck + Pakethållare

e5bja; sa:
Jag vet hur jobbigt det är att ha packning på ryggen men det är inte heller lätt att släpa en packad cykel.

Det är ju ytterligare en viktig poäng. Är hojen lätt lastad spelar det kanske inte så stor roll men en tungt lastad hoj är det urbökigt att ta över hinder. Kräver ofta att man lassar av o bär över grejorna. Har gjort det en gång i Lahul, i Indien, när ett stenskred blockerade vägen. Ännu jobbigare med en BOB antar jag.

Per
http://lowdin.nu
 
OK

Misstänkte att det var nåt liknande! Det är väl nåt man skulle välja för en tripp till Himalaya. 40 mil är ju en väldigt lång tur men det känns som overkill med en BOB. Särsklit om man måste släpa
 
Re: OK

e5bja; sa:
Det är väl nåt man skulle välja för en tripp till Himalaya.

Kanske, men bara kanske, BOB har stora fördelar, främst att vikten inte hamnar på ramen, och att när man häktat av den är hojen helt ren, nackdelarna är främst att det inte är någon höjdare att flyga med eller ta på en buss eller ett tåg om det skulle knipa och att i det fall vägen är blockerad på ett eller annat sätt är det ytterligare en sak att släpa på. När vi hojade i Himalaya använde vi Tubus räcken. Det är en öppen fråga om det blir BOB nästa gång i Himalaya — om det blir någon sådan.

Per
http://lowdin.nu
 
pröva med en styr väska. den kan avlasta endel och ge mer packutrymme då jag tycker att 30 liter verkar snålt. Den måste dock spännas fast hårt med tex remmar för att inte ramla av.

har även en ram väska från fjällräven (bara 70 kr.!9 som jag är nöjd med. väskor under sadeln finns ju oxå men det hamnar en del lera på dem.

Ha de!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.G. Stockholm - Nordkap ToR 370 mil på 15 dagar Långcykling 1
FreddeSkåning 20 mil på en dag? Långcykling 16
omdetdar 93 mil på enhjuling i Norge Långcykling 0
bergholm 20 mil på cykel Långcykling 7
x-treme Smygehamn-Trerikesröset Häng på 410 mil på cykel. Långcykling 0
tango 723 mil lång cykelspårbild Långcykling 1
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
HenrikLaas Första cykelturen över 30 mil - packning Långcykling 12
Alkazaa Tjej som cyklar 600 mil Långcykling 2
CalleNilsson Sverigetrampet - 240 mil självsvält Långcykling 30
avsl0912 Tour de Suede, 500 mil kan det va nåt? Långcykling 4
hannulan Mil per dag? Långcykling 5
chinerunner Riksgränsen-Piteå 75 mil MTB Långcykling 2
andreasj50 cykla 120 mil, tips!!! Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...