Skjutet lodjur i filipstad...

Det rätta...fast olagligt

Uppenbarligen handlade det om ett skadat eller psykiskt stört rovdjur som oskyggt huserade bland barn i bebyggt område.

Att avliva ett sådant djur torde ligga i linje med varje sann viltvårdares ambition.

Jägaren verkar ha gjort en professionell och korrekt bedömning av djuret även om det, i detta fall, torde varit polisens uppgift att avliva det.

Risken är stor att han blir av med licenserna, men personligen ger jag all heder åt killens agerande.

/NB
 
Re: Det rätta...fast olagligt

Kabonk; sa:
Uppenbarligen handlade det om ett skadat eller psykiskt stört rovdjur som oskyggt huserade bland barn i bebyggt område.

Att avliva ett sådant djur torde ligga i linje med varje sann viltvårdares ambition.

Jägaren verkar ha gjort en professionell och korrekt bedömning av djuret även om det, i detta fall, torde varit polisens uppgift att avliva det.

Risken är stor att han blir av med licenserna, men personligen ger jag all heder åt killens agerande.

/NB
Killens agerande var sådant att han under en veckas tid observerat ett lodjur som betedde sig onormalt och som såg utmärglat ut. Om han månade så om barnen, varför tog han inte tidigare kontakt med myndigheterna? Killens fru´s agerande var att gå så nära hon kunde för att ta en bra bild. Oavsett om det är ett lodjur eller hund eller vad som helst som inte uppträder normalt så försöker man väl inte närma sig djuret?

Personligen tycker jag att bägge två har betett sig som klantskallar. Att det sedan kan visa sig att lodjuret inte var friskt och borde skjutits ändå är en annan sak. Det var inte den gossens beslut att ta.
 
swempa; sa:
Om vi säger så här, jag hade inte själv skjutit, inte offentligt.

Hade inte vågat, det handlar nämligen inte om böter.

Vid grovt jaktbrott så blir du av med licenserna, och det är inte värt.

Men nu var det inte jag som sköt.

Och så klagar jägare på att dom får dåligt rykte????
Du måste ju ha näst intill tomt på flingor i paketet!

Har du hört talas om viltvård?
Det ingår som en viktig del av utbildningan av seriösa jägare.
Vi har inte fler lo, björn, järv, varg osv än att det är viktigt att veta hur stammen mår.
En sjuk individ kan ge värdefull information om hela stammens situation.
Att då skjuta o gräva ner bara för att skryta för sina kompisar att man gjort det visar på noll koll.

I just detta fallet hoppas jag att skytten blir av med licenser o vapen för all framtid. Jägare med dåligt omdömme klarar vi oss utan.
 
...

"Du, som är jägare (?), ger ju uttryck för att händelsen är en skitsak! Det är alls ingen skitsak utan en principiellt viktig sak. Tråkigt att du som är jägare (?) har den "

Att avliva en enstaka individ som är utmärglad och inte frisk i huvudet (ett friskt lodjur uppehåller sig inte i ett bostadsområde)är väl inte fel.. Hur fan kan man hänga upp sig på en sån grej i dagens sverige, och dessutom kalla det för jakt?!?.. Bara för att ett djur skjuts så handlar det inte om jakt..
Jag tror att vi ska vara tacksamma över att djuret sköts.. Ett utmärglat lodjur som inte fruktar människan skulle med lätthet kunna attackera ett barn och vad hade hänt med "svenssons" syn på detta så sällsynta djur då?? Hetsjakt efter lodjur på samma sätt som vargen?
Nää, ett sjukt djur blev avlivat.. så ska vi se det och det är en SKITSAK, det händer varje dag i sverige, tyvärr så var det ett lodjur denna gång i stället för en ko, gris, häst, hund mm...
 
Re: ...

Liquido; sa:
Nää, ett sjukt djur blev avlivat.. så ska vi se det och det är en SKITSAK, det händer varje dag i sverige, tyvärr så var det ett lodjur denna gång i stället för en ko, gris, häst, hund mm...

Sist jag kollade fanns det betydligt fler kor, grisar, hästar, hundar än lodjur. Tycker inte att det är upp till vilken klåpare som helst med bössa att ta det beslutet.
 
Re: Re: ...

[/QUOTE]

Sist jag kollade fanns det betydligt fler kor, grisar, hästar, hundar än lodjur. Tycker inte att det är upp till vilken klåpare som helst med bössa att ta det beslutet. [/QUOTE]

Menar du att ett lodjurs liv är mer värt än något annat?? Är det allvarligare att slå en katt än en gris?? Är en val värdefullare än en örn?


Att killen i fråga inte kontaktade myndigheterna är beklagligt men faktum kvarstår.. Ett djur som är sjukt och lider skall avlivas.. särskilt om det kan orsaka fara för människor.. därefter kan undersökningar göras..
 
Re: Re: Re: ...

Liquido; sa:
Ett djur som är sjukt och lider skall avlivas.. särskilt om det kan orsaka fara för människor.. därefter kan undersökningar göras..

Och det är upp till vem som helst som äger ett gevär att avgöra det?

Man kanske skulle åka runt själv och bogsera bort felparkerade bilar. Jag menar, ringer man polisen så tar det ju tid för dem att ringa bärgare och under tiden så kan ju den felparkerade bilen stå ivägen och hindra t.ex. utryckning av brandkåren.
 
Re: Re: Re: ...


Sist jag kollade fanns det betydligt fler kor, grisar, hästar, hundar än lodjur. Tycker inte att det är upp till vilken klåpare som helst med bössa att ta det beslutet. [/QUOTE]

Menar du att ett lodjurs liv är mer värt än något annat?? Är det allvarligare att slå en katt än en gris?? Är en val värdefullare än en örn?
[/QUOTE]

Yepp, det är precis vad jag menar...Det finns en orsak varför vissa djur är utrotningshotade och dem bör man skydda. Sen om det är att sätta vissa djurs värde högre än andra är en annan sak. Men om det bara finns ett par lodjur (eller hur många det nu finns) kvar så är det klart som XXX att man inte kan avliva dem hur som helst som om de vore vilket husdjur som helst (och ja, jag har egna husdjur). Tror inte att grisstammen i sverige är hotad, det är nog därför det är upp till grisägaren att ta det beslutet och inte av "staten".

/P.D
 
Re: ...

Liquido; sa:
"Du, som är jägare (?), ger ju uttryck för att händelsen är en skitsak! Det är alls ingen skitsak utan en principiellt viktig sak. Tråkigt att du som är jägare (?) har den "

Att avliva en enstaka individ som är utmärglad och inte frisk i huvudet (ett friskt lodjur uppehåller sig inte i ett bostadsområde)är väl inte fel.. Hur fan kan man hänga upp sig på en sån grej i dagens sverige, och dessutom kalla det för jakt?!?.. Bara för att ett djur skjuts så handlar det inte om jakt..
Jag tror att vi ska vara tacksamma över att djuret sköts.. Ett utmärglat lodjur som inte fruktar människan skulle med lätthet kunna attackera ett barn och vad hade hänt med "svenssons" syn på detta så sällsynta djur då?? Hetsjakt efter lodjur på samma sätt som vargen?
Nää, ett sjukt djur blev avlivat.. så ska vi se det och det är en SKITSAK, det händer varje dag i sverige, tyvärr så var det ett lodjur denna gång i stället för en ko, gris, häst, hund mm...
Antag att det var så att var och en tilläts knalla ut med bössan, göra sin egen subjektiva bedömning om ett djur är normalt eller inte och på eget bevåg fatta beslut om att skjuta det. Hur många vargar, lodjur, björnar, järvar, örnar osv. tror du Sverige då skulle ha idag?

Du måste väl ändå förstå att det måste finnas klara gränser för vad man får och inte får göra? Om du förstår det, förstår du också att detta inte är en "SKITSAK". Jämförelsen mellan lodjur och tamboskap och hundar måste väl varit en lapsus? Jag utgår ifrån att du inte menar allvar.
 
Jakt är jakt

Raskesven; sa:
Bara för att ett djur skjuts så handlar det inte om jakt..

Hur definierar du "jakt"? Jag trodde att allt dödande av vilda djur var jakt.

Hur som helst håller jag med om att djuret kanske borde ha avlivats, men det är INTE upp till gemene man att besluta, och dessutom ABSOLUT inte upp till gemene man att utföra.
Det handlar ju om ett sällsynt djur, inte om en svartråtta.

Men vi skulle ju kunna låta gemene man göra likadant i samtliga fall: om man ser en snattare så kan man låsa in denne i garderoben, om man ser någon som kör för fort kan man stanna denne och ta körkortet. :)

Det är klart att man måste få agera direkt efter eget huvud om det råder omedelbar fara för människors eller tamboskaps liv och lem, men att avliva sällsynta djur för att man tycker att de verkar må dåligt tycker inte jag räknas dit.
 
Re: Jakt är jakt

Nordesjo; sa:
Raskesven; sa:
Bara för att ett djur skjuts så handlar det inte om jakt..

Hur definierar du "jakt"? Jag trodde att allt dödande av vilda djur var jakt.

Hur som helst håller jag med om att djuret kanske borde ha avlivats, men det är INTE upp till gemene man att besluta, och dessutom ABSOLUT inte upp till gemene man att utföra.
Det handlar ju om ett sällsynt djur, inte om en svartråtta.

Men vi skulle ju kunna låta gemene man göra likadant i samtliga fall: om man ser en snattare så kan man låsa in denne i garderoben, om man ser någon som kör för fort kan man stanna denne och ta körkortet. :)

Det är klart att man måste få agera direkt efter eget huvud om det råder omedelbar fara för människors eller tamboskaps liv och lem, men att avliva sällsynta djur för att man tycker att de verkar må dåligt tycker inte jag räknas dit.
Hörnu Noredsjo. Det var inte jag som skrev det utan Liquido. Min inställning är en annan än hans och mer lik din, vilket framgår av de inlägg jag faktiskt skrivit.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...