knäcker i vevarna

  • Trådstartare xelite@hotmail.com (johan)
  • Start datum

xelite@hotmail.com (johan)

Gäst
Det knäcker i mina vevar på min splitternya cannondale. Om jag först ställer mej upp och lägger full tyngd på, så knäcker det till, och om jag sedan vevar baklänges så knäcker det igen. Är det bara att gå och få det fixat eller "sätter" det sej självt efter ett tag?
mvh
//johan
 
Fetta in och dra åt

Det kan knaka på många olika ställen på en cykel. Sadeln sadelstolpe, vevparti, vevlagret styret, stytstammen...


Det gemesnamma nämnaren brukar vara att fetta in allting och dra åt ordentligt (men inte för kungoch fosterland). Då brukar knaket försvinna.


Eventuellt räcker det att dra åt det hela.


/Niklas
 

nicca495@student.liu.se (Niclas)

Gäst
Rotabolt funkar!

En ny bult som heter "Rotabolt" är en skruv som du inte behöver dra åt mer än en gång, jag lovar!
Har kört två år utan ett knak!
 

carl.bylund@home.se (Calle)

Gäst
Fetta INTE

Jag varnar dig, du bör INTE fetta in ditt vevparti, det blir bara värre, det enda som hjälper är att plocka loss hela saken och torka av med en trasa. Det ska inte vara något fett där. Sen är det bara att dra åt, men inte för mycket så att du´förstör något. Jag hade samma problem när jag köpte min Cannondale. Men det funkade att torka och skruva.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PK Neelix Åtdragningsmoment på vevarna? Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.