Ledhundsjakt

Bandhundsjakt brukar innebära följande:
(eftersom ingen här tycks förstå det grundläggande här)

varför skulle man inte förstå det grundläggande.. men i en värld där saker är under förändring så kanske man måste förändra beteende, titta på andra metoder.. osv. det är effektivare att fiska med dynamit än fluga.. det håller inte att fiska med dynamit av flera orsaker.. man kan välja att borra ned hälarna i marken, surra fast midjan i hörnstolpen och sätta på ögonbindel.. eller så tar man befälet över sin verklighet och deltar i matchen.. sedan gör du en del tankevurpor i ditt resonemang men jag orkar inte tjafsa om det, du vet helt säkert redan om det..
 
Är det möjligt?

om man först kör hunden i lina och när man ser på hunden att vi är nära släpper den så hunden får ställa fast älgen? Gissar att älgen lätt kan gå i sken då eftersom hunden kommer in så nära den.

Tanken är om man har marken långt bort så kanske det är svårt att åka iväg och jaga in hunden lös. Kan man då jaga in den i lina (hemma) där det finns varg,vägar och små marker och sen släppa den nära älgen för att när man kommer till sin egen mark börja med lössläpp? stökar man till det förmycket för hunden om man arbetar med 2 metoder?
 
Nu tog du väl ändå i lite väl mycket - tänker mig http://youtu.be/1IClkIEBEk8. Vår fågelhund kan springa flera mil men jag går själv inte flera mil om dagen till fjälls i alla fall trots hyfsad form.

Jag går dagligen 1 - 2 mil med mina hundar utan att det är jakt, utan för ren motion för både mig själv och hundarna. I bland på vägar och stigar och ibland i råterräng. Varför skulle jag då inte kunna gå 3 - 4mil när det är jakt?

Hur länge eller hur långt går ni med era hundar till vardags om ni tycker det är för långt?
 
Jag går dagligen 1 - 2 mil med mina hundar utan att det är jakt, utan för ren motion för både mig själv och hundarna. I bland på vägar och stigar och ibland i råterräng. Varför skulle jag då inte kunna gå 3 - 4mil när det är jakt?

Hur länge eller hur långt går ni med era hundar till vardags om ni tycker det är för långt?

det är inga problem, många hundförare följer sina hundar på nära håll, det kan bli mycket långa sträckor.. vissa byter dessutom hund och fortsätter själv.
 
om man först kör hunden i lina och när man ser på hunden att vi är nära släpper den så hunden får ställa fast älgen? Gissar att älgen lätt kan gå i sken då eftersom hunden kommer in så nära den.

Tanken är om man har marken långt bort så kanske det är svårt att åka iväg och jaga in hunden lös. Kan man då jaga in den i lina (hemma) där det finns varg,vägar och små marker och sen släppa den nära älgen för att när man kommer till sin egen mark börja med lössläpp? stökar man till det förmycket för hunden om man arbetar med 2 metoder?

1 Om älgen inte hunnit få vittring på dig så kommer den troligen inte att skena när du släpper
hunden. Älgen uppfattar hunden som en obetydlig varelse-fast irreterande.

2 Det spelar ingen roll för hunden om man bandar den emellanåt. Alla jakthundar (nästan)
funkar bra på spårlina. Och även andra hundtyper brukar funka bra med lite träning.

3 Du får inte spåra (förfölja) vilt på andras marker.
 
Jag går dagligen 1 - 2 mil med mina hundar utan att det är jakt, utan för ren motion för både mig själv och hundarna. I bland på vägar och stigar och ibland i råterräng. Varför skulle jag då inte kunna gå 3 - 4mil när det är jakt?
Hur länge eller hur långt går ni med era hundar till vardags om ni tycker det är för långt?

Jag skulle vilja se dig hur du ser ut efter en fyramila spårning i tät terräng.

Du har nog missuppfattat jaktens agenda....vi är inte ute efter att bli en "svensk klassiker"
-Jakten är ett nöje
 
varför skulle man inte förstå det grundläggande.. men i en värld där saker är under förändring så kanske man måste förändra beteende, titta på andra metoder.. osv. det är effektivare att fiska med dynamit än fluga.. det håller inte att fiska med dynamit av flera orsaker.. man kan välja att borra ned hälarna i marken, surra fast midjan i hörnstolpen och sätta på ögonbindel.. eller så tar man befälet över sin verklighet och deltar i matchen.. sedan gör du en del tankevurpor i ditt resonemang men jag orkar inte tjafsa om det, du vet helt säkert redan om det..

Visst går det att spränga berg med eld och vatten, även fast det finns dynamit.
-Men det är liksom inte rätt metod här.

Den mannen som bandade hunden som jag beskrev tidigare han bandade p g a att han
inte ville bjuda grannlaget på gratischansen.
 
Jag skulle vilja se dig hur du ser ut efter en fyramila spårning i tät terräng.

Du har nog missuppfattat jaktens agenda....vi är inte ute efter att bli en "svensk klassiker"
-Jakten är ett nöje

Vadå vi? Sen när blev du talesperson för alla Sveriges hundförare?
För mig som inte bär på 30kg övervikt så ser jag inga problem med om jakt med hund skulle räknas som en av klassikerna:)
 
Visst går det att spränga berg med eld och vatten, även fast det finns dynamit.
-Men det är liksom inte rätt metod här.

Den mannen som bandade hunden som jag beskrev tidigare han bandade p g a att han
inte ville bjuda grannlaget på gratischansen.

missförstå mig inte, jag vet hur bra och trevlig löshundsjakten är.. dock stör det mig när man är blind för andra möjligheter. det är inte helt orimligt att löshundsjakt förbjuds i framtiden, jag skulle själv inte släppa i vargtäta områden eller kring hårt trafikerade leder osv. andra jaktformer kan då vara bra och jag tycker att det är hög tid att vi inser att löshundsjakt kanske är en förmån vi inte har i framtiden. kul att andra intresserar sig för andra typer av jakt med hund.. bör tilläggas av svenska jägare är ganska odugliga på annat än löshundsjakt när det kommer till jakt med hund.

jag vet att du har bra koll på jakt, men jag tror det hade varit nyttigt att ibland se på ett större perspektiv, världen är inte svart eller vit.. det finns massor med nyanser.. i te.x USA jagar man inte med löshund.. det finns massor med länder där man inte jagar med löshund.. gör alla andra länder fel, eller gör dom på ett annat sätt?
 
missförstå mig inte, jag vet hur bra och trevlig löshundsjakten är.. dock stör det mig när man är blind för andra möjligheter. det är inte helt orimligt att löshundsjakt förbjuds i framtiden, jag skulle själv inte släppa i vargtäta områden eller kring hårt trafikerade leder osv. andra jaktformer kan då vara bra och jag tycker att det är hög tid att vi inser att löshundsjakt kanske är en förmån vi inte har i framtiden. kul att andra intresserar sig för andra typer av jakt med hund.. bör tilläggas av svenska jägare är ganska odugliga på annat än löshundsjakt när det kommer till jakt med hund.
jag vet att du har bra koll på jakt, men jag tror det hade varit nyttigt att ibland se på ett större perspektiv, världen är inte svart eller vit.. det finns massor med nyanser.. i te.x USA jagar man inte med löshund.. det finns massor med länder där man inte jagar med löshund.. gör alla andra länder fel, eller gör dom på ett annat sätt?

Jag tror inte löshundsjakten blir förbjuden för att rovdjurföreningen vill det.
För dom så är inga uppoffringar för stora, (andras uppoffringar) för att proppa riket fullt av varg.
Jag tror nog politikerna känner igen odören av fanatiska ideer.

Enligt Tony Blair memoarer så ångrade han beslutet om löshundsjakten.
Men det kommer upp igen för omprövning. Deras jaktmetod att låta hunden bita ihjäl bytet,
var inte snyggt. Rätt så vanligt i sydländerna. Bättre att dom studerar vår metod.

USA s etiska metoder stämmer inte heller med vår uppfattning, tex pil och båge.
Trafikeftersök lär heller inte förekomma där- enligt personlig rapport.
Undrar hur det är med kraven på eftersökshund? nån som vet?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...