Döda alla älgar?

Re: Re: Utsidan=Jägareförbundet

Jag tycker du har en bra inställning. När vi bestämt oss för att Sverige ska ha en livskraftig vargstam, vilket betyder att antalet vargar behöver bli betydligt fler än idag och med större genetisk variation, så tycker jag också att du ska ha rätt att försvara dina hundar vid upprepade vargattacker. Idealet vore att vi hade så mycket varg att ekosystemet normaliserades, och då kan ha reglerad jakt ungefär som på björn och lo idag. Det är nog bara så vi får en ökad acceptans för vargen. Och vargen måste lära sig frukta människor och sådant som kan associeras till människor för sin egen skull. Men vargantalet är idag alldeles för lågt i relation till målet om en uthållig vargstam, för att restriktionerna redan nu ska luckras upp.

På Naturvårdsverkets hemsida, http://www.naturvardsverket.se/dokument/press/2001/februari/4115318 ,anges vad lagen säger: "I jaktförordningens 28 § (1987:905) står det ordagrant följande:
”Har en björn, varg, järv eller lo angripit och skadat eller dödat tamdjur och finns det skälig anledning att befara ett nytt angrepp, får tamdjurets ägare eller vårdare utan hinder av fredning eller bestämmelserna i 9 § döda det angripande djuret, om det sker i omedelbar anslutning till angreppet. Sådan jakt är dock inte tillåten inom nationalpark.
Jakt som avses i första stycket får ske på annans jaktområde. Förordning (2001:451).”

Vad är det som du vill ändra? Jag antar att det är stycket "döda det angripande djuret, om det sker i omedelbar anslutning till angreppet". Problemet om man ger sig ut på jakt efter att en varg tagit ett tamdjur, alltså att det inte sker i direkt anslutning till angreppet, är ju att det är osäkert om det är just problemvargen som skjuts. Vargstammen befinner sig i ett känsligt uppbyggnadsskede, så det går inte att chansa. I synnerhet som många vargar ändå dödas illegalt.

När det gäller jakthundar har Viltskadecentret, http://www.viltskadecenter.com/ ,publicerat en undersökning för säsongen 1999-2000 där 411 jägare med 614 jakthundar i olika vargrevir deltog. Av de 614 jakthundarna dog 8 % under säsongen. 0,6 % av trafiken, 0,8 % av varg, 2,9 % av andra orsaker relaterade till jakten och 3,9 % av andra orsaker än de tre nämnda. Sannolikheten för att någon av dina hundar ska dödas av varg är alltså relativt låg. Jag förstår att det är en ringa tröst för den som finner sin hund riven. Men där står vi idag. Med tiden, när vi åter vant oss vid att det finns varg i skogarna lär vi oss också att hantera problemen. Det införs ju också succesivt allt fler förebyggande åtgärder, det experimenteras för att se om vi kan öka vargens skygghet osv. Så jag tycker folk ska följa din inställning och acceptera vargen. Den är ju en naturlig och nödvändig del av ekosystemet.

Eloge!!!!!

Ett väldigt klokt och nyanserat inlägg i den hårt infekterade tråden som till viss blossade upp genom mitt provokativa inlägg om jägare/golfare.

Jag beklagar om någon tyckte att jag gick till personligt angrepp, det var inte uppsåtligt!

Ödmjukt
Christos
 
På samma sätt som en del människor blir sjuka och beter sig konstigt så blir älgar det också. Nu skjuter vi inte av människor på samma sätt som älgar men så är älgarna lite svårare att psykiskt tvångsvårda. Har du haft en förbannad älg efter dig skulle du nog sitta och tycka lite annorlunda eller så skulle du inte kunna tycka alls.
 
F...n, Kurt Lager, du är patetisk. Lämna datorn och gå ut så kanske du skulle förstå ett och annat. Kliv av asfalten, gå ut i skogen och se dig omkring. Du kanske skulle kunna få se en riktig älg.
 
jonken; sa:
F...n, Kurt Lager, du är patetisk. Lämna datorn och gå ut så kanske du skulle förstå ett och annat. Kliv av asfalten, gå ut i skogen och se dig omkring. Du kanske skulle kunna få se en riktig älg.

Ja det är ju mycket lätt att se älgarna nu, efter att älgarna har betat det kalt i alla nyplanteringar under vintern. Som jägare kanske det är trevligt med älg, men alla skogsägare som får lida ekonomiskt av den stora älgstammen har det inte lika trevligt.
Precis som samerna får betalt för antalet rovdjur som finns inom deras områden så är det kanske dags att jägarkåren börjar betala för det nöje som de bedriver på skogsägarnas bekostnad.
 
KLAGER; sa:
Precis som samerna får betalt för antalet rovdjur som finns inom deras områden så är det kanske dags att jägarkåren börjar betala för det nöje som de bedriver på skogsägarnas bekostnad.

Utan att var varken same eller skogsägare så undrar jag lite över varför vi skall betala hela tiden. Frågan är väl bland annat vad som ingår i äganderättem.

Om jag äger en bit mark så ingår inte mineralfyndigheter som finns i den. jag kan ej heller hindra flyget från att korsa den.

Kanske det till och med skall vara så att djur som går in på marken inte heller skall ingå?
 
chralm; sa:
Om jag äger en bit mark så ingår inte mineralfyndigheter som finns i den. jag kan ej heller hindra flyget från att korsa den.

Kanske det till och med skall vara så att djur som går in på marken inte heller skall ingå?

Precis så här e det!! Jakten är en förmån ingen rättighet..
 
FJS90/91; sa:
Precis så här e det!! Jakten är en förmån ingen rättighet..

Då kan man låta jakt ingå i allemansrätten, precis som bärplockning och svampplockning. Om det sedan blir ont om någon art så får den naturligtvis fridlysas, precis som man gör med växter. Det skulle skapa ett större intresse för viltvård och alla de som nu tex har problem med rådjur i trädgårdarna kunde göra sig av med några (förutsatt att det sker på ett säkert sätt), precis som man redan idag rensar bort ogräs.
 
KLAGER; sa:
Då kan man låta jakt ingå i allemansrätten, precis som bärplockning och svampplockning. Om det sedan blir ont om någon art så får den naturligtvis fridlysas, precis som man gör med växter. Det skulle skapa ett större intresse för viltvård och alla de som nu tex har problem med rådjur i trädgårdarna kunde göra sig av med några (förutsatt att det sker på ett säkert sätt), precis som man redan idag rensar bort ogräs.

Bra förslag Kurt!!

Som vanligt så talar du mot dig själv mellan dina inlägg bara för att provocera. E dina arbetskompisar stygga mot dig?
 

Då kan man låta jakt ingå i allemansrätten, precis som bärplockning och svampplockning. Om det sedan blir ont om någon art så får den naturligtvis fridlysas, precis som man gör med växter. Det skulle skapa ett större intresse för viltvård och alla de som nu tex har problem med rådjur i trädgårdarna kunde göra sig av med några (förutsatt att det sker på ett säkert sätt), precis som man redan idag rensar bort ogräs. [/QUOTE]

Din tanke var säkert väl menad med en gnutta ironi säkerligen.
Den negativa effekten kanske blir likt orutinerade svampplockare som kommer hem med en massa giftigt oätligt svamp och slår upp i böcker för att konstatera det.

"Allemansrätten" skulle riskera komma hem med oidentifierade arter av allehanda djur för att genast inleda identifieringsarbetet, vem vet kanske en ny tråd dyker upp här på Utsidan.

Utsidan - Forum > Jakt > Identifiera vilt online

"grön fågel ca 2 cm näbb med svart undersida och korta ben, satt på en grankvist innan jag sköt den" tacksam för svar Sven Svensk, sven@sverige.se
Lyssna på fågeln: kvitter.avi
(råkade ha min Sony minidisk nära tillhands med extern stereomic)......

Vänligt
Christos
 
Stackare!

chralm; sa:
Nu har en älg börjat trakassera människor igen. Nu är det den argsinte älgen Runar som trakasserar befolkningen i några små byar i Jämtland.

Kan vi ha så många älgar som vi har? Folk är ju rädda att gå ut i skogen då de riskerar att möta dessa jättelika vilda djur.

Kanske kan vi skjuta av älgstammen till en mera rimlig nivå, kanske 200 djur vore lagom i ett land av Sveriges storlek?

mvh Christian

(utan ett uns av ironi:))

Då får du väl stanna kvar på Svarlbard så löser sig dina problem, skaffa gärna ett boende utan tillgång till Internet så vi slipper dina inlägg också.

Utan ett uns av ironi! =-)
 
KLAGER; sa:
Egentligen är det ju tur att vi inte har så många däggdjursarter i Sverige eftersom de flesta jägare inte kan hålla reda på mer än ca 3 arter, det är faktiskt därför det finns ett så utbrett motstånd mot varg (man kan inte se skillnad på varg, räv och jakthund). Det är inte många jägare som jagar gäss eller änder som egenligen vet vad det är för arter som de skjuter, möjligtvis kan de skilja på dyk- och sim -änder, men mera komplicerat än så bör det inte vara.
Var och en efter sin förmåga.


Bäste herr Klager (släkt med Toker, Butter och de andra bröderna ?)
Artkännedom och viltvård är de största ämnena man läser när man tar en jägarexamen. Jag tror nog att de flesta jägare tvärom är mycket duktiga på vår svenska fauna, de finns inte många andra som håller på med viltvård i Sverige. Jag och de jägare jag känner är mycket intresserade av djur och natur och jobbar aktivt med viltvård på våra marker, vi har heller inte bössan med oss jämt och skjuter på allt som rör sej.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arntur Älgar! Jakt 6
jonken Jag och mina älgar !! Jakt 57

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.