Svenska Jägarförbundet

Om rovdjur äter tamboskap så är det en ersättnig renägaren/fårägaren/hundägaren får och inte ett bidrag, och det är ju självklart att dom ska ha ersättning,
Vill vi ha rovdjur i Sverige så måste ju alla vara med och betala

Samerna får inte ersättning för de renar som faktiskt tagits av björn utan de får ersättning baserad på förekomsten av björn i ett renskötselområde. Vad som menas med det är att de får ersättning även om inga renar tas av björn i ett renskötselområde utan helt enkelt baserad på björnpopulationen i området.
Det är för mig ett bidrag och inte en ersättning, tycker att det ska vara samma regler och system för alla djurägare/jordbrukare oavsett om de tillhör ursprungsbefolkning eller är vanliga svenskar men så är det inte i Sverige idag.
 
Det statliga stödet till rennäringen består av ett pristillägg (prisstöd) på renkött.
Stödet för år 2007 är 8,50 kr per kilo för vuxna djur och 14 kr per kilo för renkalv. Pristillägget beräknas på slaktkroppens vikt. För att renägaren ska vara berättigad till pristillägg måste renen vara slaktad i ett kontrollslakteri. Därutöver utgår ett särskilt marknadsstöd på 50 öre per kilo.

http://www.sametinget.se/2778
 
Jag har varit in på sametingets hemsida och tittat på slaktstöden, jag har också tittat på jordbruksverkets hemsida och där finns det ett handjurbidrag,
1400 per tjur över185 kg sen är det ett annat pris för stut, plus olika landssbygdsstöd
som sagt det verkar bara inte vara renäringen som får stöd
 
Jag har varit in på sametingets hemsida och tittat på slaktstöden, jag har också tittat på jordbruksverkets hemsida och där finns det ett handjurbidrag,
1400 per tjur över185 kg sen är det ett annat pris för stut, plus olika landssbygdsstöd
som sagt det verkar bara inte vara renäringen som får stöd

Det är väl som det ska, om man har kreatur så ska man ha rätt till samma stöd oavsett om man har renar, nöt eller får.
Jag tycker inte att det är rätt att samer får ersättning baserat på förekomsten av rovdjur när alla andra djurägare endast får ersättning för de slagna djur som de kan visa upp. Ett sådant system är som samerna har är ett bidrag och inget annat.
Det är en kompromiss som svenska staten gjorde med samerna för att vara säkra på att samerna skulle låta björnarna leva, nu får ju samerna mer rovdjursbidrag desto högre rovdjurspopulationen är oavsett hur många renar som tas av rovdjur så det är väl inte konstigt att de inte bråkar mer än de gör.
Varför inte andra jordbrukare har samma bidrag som samerna kan jag inte förstå, ska det inte vara jämställdhet i Sverige? Eller är det bara åt vissa håll?
 
Det är väl som det ska, om man har kreatur så ska man ha rätt till samma stöd oavsett om man har renar, nöt eller får.
Jag tycker inte att det är rätt att samer får ersättning baserat på förekomsten av rovdjur när alla andra djurägare endast får ersättning för de slagna djur som de kan visa upp. Ett sådant system är som samerna har är ett bidrag och inget annat.
Det är en kompromiss som svenska staten gjorde med samerna för att vara säkra på att samerna skulle låta björnarna leva, nu får ju samerna mer rovdjursbidrag desto högre rovdjurspopulationen är oavsett hur många renar som tas av rovdjur så det är väl inte konstigt att de inte bråkar mer än de gör.
Varför inte andra jordbrukare har samma bidrag som samerna kan jag inte förstå, ska det inte vara jämställdhet i Sverige? Eller är det bara åt vissa håll?


Slaktstöd är ju nå som eu och departementet har kommit fram till ska finnas så jag antar att det finns bra anledningar till det, mer vet jag inte om det.
Och jag håller med dig det ska vara rättvist, men jag tror ordningen är den, svenska jordbrukare får stöd/ersättningar sen har dom kommit på att det måste vara jämnsällt,vi måste ge rennäringen nå också, slakt stöd. något annat bidrag har jag inte sett .

Jag hävdar som tidigare rovdjursersättningen är en ersättning och inte ett bidrag.
björn ersättningen är inte efter förekomsten av djur utan arealbaserad. = du kan ha en björn som river renar eller 20 st björnar som river ännu mer ,den ersättning som betalas ut är den samma.
Stackars dom som har mycket björn!
Tur för dom som har lite björn på sina områden!

Järv, lo och varg ersätts efter antal föryngringar= hona med ungar

Se ssr:s hemsida rennäringen :
"Enligt beräkningar av slu finns det en beräknad årlig predation av mellan 40000-45000 renar. Detta motsvarar; utöver allt lidande för djuren, en årlig förlust för svenska renägare motsvarande minst 55 miljoner kronor. Om man dessutom skulle beakta avelsvärde och köttförädlingsvärde så blir det belopp minst det dubbla."

är det någon som vet hur mycket den totala ersättningen för rovdjur är som betalas ut i Sverige?
betalar staten 110 miljoner kronor till renägare?
Eller ska vi vara glada att det finns renägare som har renar så att vi kan ha en svensk rovdjurstam?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.