Vad tycker vi om vargen ?

Re: Visst är vi rädda om viltet!

arko; sa:
Visst är det så! Visst blir vargen en farlig konkurrent om viltet när dess antal blir för stort! Det är ju det diskussionen borde handla om. -Hur skall vi förvalta stammen? Kan vi förvalta stammen om vi kommer upp i de siffror som naturvårdsverket eftersträvar? De som vet mest om och arbetar med dessa frågor, tex. jägarorganisationerna, menar att vi KOMMER ATT TAPPA KONTROLLEN. Det är DET som är problemet! Det låter vackert att vi skall låta naturen sköta sig själv men vet vi ens om det skulle fungera? Har människan inte redan förstört förutsättningarna för en sådan balans?
Ingen jägare behöver skämmas för att han eller hon tänker i viltvårdbanor. Jägare har bedrivit medveten viltvård i hundratals år - predatorjakt är en av de viktigaste viltvårdande åtgärderna. Lika grundligt som man läser om samspelet i naturen när man läser jägarexamen får man sätta sig in att det innebär hårt jobb med viltvård om man vill ha en bra viltstam. Predatorjakt är en bra åtgärd om vi vill fortsätta att använda jakt som en effektivt utnyttjande av en förnyelsebar resurs (ha möjlighet att skjuta och äta mycket vilt). På samma sätt som vi vill ha kontroll på rävstammen måste vi ha kontroll på vår vargstam.
I länder där man varit i vår situation (områden i kanada, baltstaterna, etc) och låtit stammen växa till för många djur har man tappat kontrollen. Det får inte hända här! Vi som har stort intresse i att ha fortsatt goda möjligheter att jaga i framtiden lyssnar på dem som har erfarenhet av problemet eller är riktigt insatta i det.
Problemet är bara, hur vårdar man viltstammarna? Ett aktuellt exempel på när det inte går bra är väl den sjukdom älgarna Älvsborgs län drabbades av för ett par år sedan. De dog som flugor och ingen viste varför, nedsatt immunförsvar mm troddes vara orsaken. Nu har man väl kommit fram till att man har skjutit av stammen felaktigt, så det blivit för hög medelålder så älgarna dog av hög ålder. Det visar hur svårt det är att ta på sig ansvaret att spela gud.
Jag har svårt att tro att vi någonsin kommer tappa kontrollen över vargstammen, vi har ju redan nästan lyckts utrota den en gång, med sämre vapen än nu.
Jag kan inte heller säga hur stor vargstammen kan vara utan att problemen blir för stora, men 500 st kan inte gärna vara i överkant. Problemet med vargar tror jag är större för samer och andra boskapsägare än för jägarna. Här behöver man helt enkelt utveckla olika tekniker för att skydda djuren. I Spanien, som ju har en mycket stor vargstam i områden men mycket får, har löst problemet med hjälp av hundar. En speciell typ av hund med ett kraftigt halsband med stålpetsar på, hindrar vargarna och skyddar boskapen. Halsbandet skyddar hundens nacke och strupe ifall det skulle behövas.

Hans
 
På TV idag!

Hej

Idag sänder SVT2 idag "Naturfilm" kl 20:00, som handlar om det jag skrev om igår, nämligen hundar som skyddar tamboskap mot rovdjur.
Ibland är slumpen märklig, jag hade inte en susning om programmet igår.

Hans
 
Du har rätt i att vi inte alltid vetat tillräckligt om viltvård, men det är inte så genialiskt att dra en parallell som är hundra år gammal. Idag har vi motsatt problem med älgstammen - den är alldeles för ung. Orsaken till det är förövrigt skogsbolagens restriktioner som vi jägare också får kämpa mot.
I dag vet vi tillräckligt om hur en älgstam skall förvaltas men fortfarande vet inte varje enskilt jaktlag/jägare tillräckligt än - där har jaktorganisationerna en viktig uppgift.
För dem som idag förlitar sig på tekniken kan det vara svårt att föreställa sig att vi på många områden är betydligt mer primitiva än dem som levde här för ett par hundra år sedan. Att vi har effektiva vapen idag gör inte oss automatiskt till effektiva vargjägare. Viktig kunskap och viktiga förutsättningar har försvunnit. Läs på lite med en ödmjuk inställning! Jag hänvisar igen till fakta istället för att tro (som många i den här debatten ägnar sig åt) och vill peka på exemplet i vårt grannland Norge häromåret. - Minns du tiden,instatsen och pengarna som krävdes för att skjuta några enstaka vargar?
Det är även fakta (med risk för att bli tjatig) att många länder har en vargstam utan kontroll - vad talar för att inte vi kommer att hamna i samma situation? De har lika effektiva vapen som oss!
 
Vad är det vi talar om... En vargstam utan kontroll, vad kommer att hända? Kommer vargen och springa gatlopp i byarna och stjäla alla barnen?
 
arko; sa:
Du har rätt i att vi inte alltid vetat tillräckligt om viltvård, men det är inte så genialiskt att dra en parallell som är hundra år gammal. Idag har vi motsatt problem med älgstammen - den är alldeles för ung.
Orsaken till det är förövrigt skogsbolagens restriktioner som vi jägare också får kämpa mot.
I dag vet vi tillräckligt om hur en älgstam skall förvaltas men fortfarande vet inte varje enskilt jaktlag/jägare tillräckligt än - där har jaktorganisationerna en viktig uppgift.
För dem som idag förlitar sig på tekniken kan det vara svårt att föreställa sig att vi på många områden är betydligt mer primitiva än dem som levde här för ett par hundra år sedan. Att vi har effektiva vapen idag gör inte oss automatiskt till effektiva vargjägare. Viktig kunskap och viktiga förutsättningar har försvunnit. Läs på lite med en ödmjuk inställning! Jag hänvisar igen till fakta istället för att tro (som många i den här debatten ägnar sig åt) och vill peka på exemplet i vårt grannland Norge häromåret. - Minns du tiden,instatsen och pengarna som krävdes för att skjuta några enstaka vargar?
Det är även fakta (med risk för att bli tjatig) att många länder har en vargstam utan kontroll - vad talar för att inte vi kommer att hamna i samma situation? De har lika effektiva vapen som oss!

Älgdöden inträffade inte för hundra år sedan utan för ett par år sedan som jag också skrev, så den där anmärkningen om genialitet kunde du besparat dig.
Läs här: http://www.skarastad.com/nyheter/nyhetsarkiv.asp?ID=57 Var har du förresten de fakta som säger att många länder har tappat kontrollen på sin vargstam, och enligt vem då, fårägarna kanske?
Vad exakt skall jag läsa på med en ödmjuk inställning, kan du kanske ge mig några tips?
Du hänvisar till fakta säger du, men gör då det! Du inte hänvisat till någon kontrollerbar källa en enda gång.

/Hans
[Ändrat av Hutt 2003-01-22 kl 12:24]
 
Sluta hyckla!

Måste bara lägga in ett par ord i denna debatt. Om någon skall bestämma vad som ska finnas i Sveriges fauna så borde det väl ändå vara den svenska befolkningen. Majoriteten bestämmer ju som bekant i en demokrati. De folkvalda har att ta hänsyn till opinion och sakkunniga. Sedan kan man tycka vad man vill om ett majoritetsbeslut. Att påverka opinionen är så vitt jag kan se det det enda sättet att "få som man vill" och i vargfrågan tror jag att man gör bort sig med osakliga argument och dolda intressen. Säg som det är så kanske förståelsen kan bli större. Hyckla inte med motivet till "varghat", dvs konkurens om viltet, allt annat snack blir bara löjligt. Glesbygdsbor och jägare riskerar annars att ses som ignoranta bakåtsträvare, tror jag, och vem tar sådanas argument på allvar?
Vore det inte kul att jaga en värdig motståndare som vargen förresten?
 
Perspektiv

Hej på er,

Jag kunde inte sluta läsa, vilken debatt! Jag som varken är expert, jägare eller bonde, kanske borde hålla mig tyst men jag kan inte.

Jag är bosatt i Holland, ett land som de senaste 100 åren bara haft en älgolycka, nämnligen den för några år sedan då Helge rymde från en djurpark i Amsterdam och lyckades bli påkörd på A9 om jag inte minns fel. Här finns med andra ord varken älg eller varg. Folk jag möter undrar ofta hur jag kan vara så dum att lämna ett så stort och naturskönt land som Sverige. Svaret är väl att jag inte lämnat Sverige för gott, utan kommer att flytta tillbaka en vacker dag.

Att kunna besöka naturområden som de vi har i Sverige, med en rik fauna med djur såsom t.ex. älg, hjort, björn, järv, ren, lo, räv och varg borde ses som en otrolig tillgång och något vi ska vara rädda om. Ett rikt land som Sverige, borde kunna samla sina krafter och lösa de problem som uppstår där det moderna samhället (inkl. jägare) och naturen möts. Jag menar att vi människor måste ta ett större ansvar för naturen.

Jag hoppas att vi snart kan lösa problemen kring vargstammen. Jag hoppas också att ni som nu vill ha bort vargen ur Sverige inte kommer få er vilja igenom, och att ni någon gång kommer att inse att ha ändlösa skogar med varg, björn och järv är något större än de problem ni beskriver här i era inlägg.

Amen.

/Niklas
 
Mycket ligger i att vi Svenskar e så vana att inte ta skit från överheten, jag säger fan inte ni till nån! Jag tycker i många fall att detta är Svenskarnas styrka men samtidigt så är det vårt fall.. Vi är så jävla medvetna om våra rättigheter så vi har helt glömt våra skylldigheter mot djur och natur, det handlar bara om rätten till det och rätten till datt, man hör aldrig något om skyldigheter..
 
varg imarkerna

Det ganske är bäst att införa stora starka 70-80
kg hundar som lever med boskapen i skogenoch vaktar dem med sina liv .samt allt annat de vaktar hjorden mot,
Folk och fä som i italien eller spanien, där det är livsfarligt att röra sig markerna om du inte är bekant med hundarna.Sen ganske vi ska flytta ner några vargar närmare stockholm ex Djurgården, NacKA O DYLIKT.SÅ GAV VI MÖJLIGHET FÖR ER STOCKHOLMARE ATT SE DE STORA NÄRA.
tÄNKER FRÄMST DÅ VARGEN SOM GICK GENOM STOCKHOLM OCH ORSAKADE 112 KRASCHEN PÅ VIKTIG LINJE?
 
Re: varg imarkerna

evjo74; sa:
Det ganske är bäst att införa stora starka 70-80
kg hundar som lever med boskapen i skogenoch vaktar dem med sina liv .samt allt annat de vaktar hjorden mot,
Folk och fä som i italien eller spanien, där det är livsfarligt att röra sig markerna om du inte är bekant med hundarna.Sen ganske vi ska flytta ner några vargar närmare stockholm ex Djurgården, NacKA O DYLIKT.SÅ GAV VI MÖJLIGHET FÖR ER STOCKHOLMARE ATT SE DE STORA NÄRA.
tÄNKER FRÄMST DÅ VARGEN SOM GICK GENOM STOCKHOLM OCH ORSAKADE 112 KRASCHEN PÅ VIKTIG LINJE?

Visst kan jag hålla med om att Ståkkhålm kan vara en djungel, men att gå så långt så att vi skall plantera in varg där känns lite långsökt..

Sedan så är det sååå roligt med folk som är konstruktiva.. ööhh.. döda alla rovdjur eller öööhh.. skicka ner dom till ståkkhålm.. Faktum kvarstår att Sverige har tagit ett beslut om att vi skall ha en rovdjurspolulation i de Svenska markerna, så istället för att lipa så kom med några genomtänkta förslag på hur vi skall lösa problemen för markägarna och snyltarna..
 
Re: varg imarkerna

evjo74; sa:
Det ganske är bäst att införa stora starka 70-80
kg hundar som lever med boskapen i skogenoch vaktar dem med sina liv .samt allt annat de vaktar hjorden mot,
Folk och fä som i italien eller spanien, där det är livsfarligt att röra sig markerna om du inte är bekant med hundarna.Sen ganske vi ska flytta ner några vargar närmare stockholm ex Djurgården, NacKA O DYLIKT.SÅ GAV VI MÖJLIGHET FÖR ER STOCKHOLMARE ATT SE DE STORA NÄRA.
tÄNKER FRÄMST DÅ VARGEN SOM GICK GENOM STOCKHOLM OCH ORSAKADE 112 KRASCHEN PÅ VIKTIG LINJE?

Ursäkta mig men du SKREK så jag uppfattade aldrig budskapet.

Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Jägare vill ha vargen inhägnad Jakt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.