Vad tycker vi om vargen ?

Re: Matvanor

J_A; sa:
Lätt för stadsbor att säga att vi skall ha si och så många vargar när deras enda kontakt med 'vildmarken' är på tv eller på sin höjd ett par veckor per år i fjällen.

/Johnny

Så vi som bor runt städerna får inte tycka? Sverige är mitt land också, och då menar jag inte bara den plätt där jag bor. (även om jag fortfarande undrar vilken mark jag får hävda att jag skall jaga på så som tex samer gör. Jag antar då att mina förfäder också levt någonstans).

De som bor utanför storstäderna brukar ha åsikter om hur dessa skall se ut och skötas, men om vi skall hårddra det hela så kanske vi skall förbjuda folk att ha åsikter om något som inte finns inom synhåll.

Nä, jag blir så trött på de som mer än gärna tar emot bidrag (och nu menar jag statens och kommunernas bidrag till kommuner, inte privatpersoner) men som sedan tycker att de skall få sköta sin landsända själva.

Vi bor alla i Sverige.
 
Re: Matvanor

J_A; sa:
Appropå vargens matvanor så är det så att de tar 'lätta' djur. Det behöver inte vara sjuka djur utan kan mycket väl vara 5-10 får i en hage.

/Johnny

ALLA djur som är instängda i en hage är lätta djur, i det vilda har flera vargar sparkats ihjäl av älgar.

Det intressanta i den här frågan är också att de som bor i vargområden är mer negativa än andra. Dettta ser jag som det största problemet, att de som bor nära vargen och påverkas av den ser det som ett stort problem som de inte kan påverka.

Lätt för stadsbor att säga att vi skall ha si och så många vargar när deras enda kontakt med 'vildmarken' är på tv eller på sin höjd ett par veckor per år i fjällen. Jag förutsätter också att även djurvänner i stan förstår att man blir fäst vid sina djur, även om det rör sig om 30-40 får. Man vill att de ska ha det bra och dö på ett så skonsamt sätt som möjligt. Ok om vargen skulle ta ett djur ibland, men när vargen tex river 27 får under två nätter så blir man naturligtvis förbannad.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_2696541.asp

Sen kan man ju glömma 'öppna landskap' om man inte kan ha djur på längre avstånd från gården än vad el-kabeln räcker.

Läs följande intressanta artikel:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_2215695.asp

/Johnny [/QUOTE]

Problemen med får är mycket övergående. När EU utvidgas minskas bidragen och då slipper vi problemen med får. Men annars kan vi ju uppenbarligen bygga många 100-tals mil av vilstängsel längs vägarna för att jägarna skall få skjuta älg och rådjur och då kan vi säkert ha elstängsel också.
 
...

Som det står i den sista artikeln jag länkade till: De som är mest positiva till vargen är de som bor i stan och är minst insatta i frågan. De som är mest negativa är de som bor i vargområden.

Problemet är att boende i vargområden som utsätts negativt inte har något att säga till om. Det är bara 'naturmupparna' från stan som får bestämma. Vargen är en del i svensk fauna men man kan tycka att de som är berörda borde ha mer att säga till om.

Samefrågans jakträtt mm tänker jag inte gå in på, förutom att det verkar helt puckat som det är nu.

KLAGER: Håller med om att glesbygdsbonden är ett utrotningshotat släkte och Vargen kommer inte att göra det lättare. Men det är kanske viktigare att vi har varg i skogen än bönder som kan livnära sig där?

Vad i hela världen menar du med viltstängsel egentligen? Ska vi utrota älgarna så vi slipper bygga stängsel?
 
Använd den rätt att påverka som du har

J_A; sa:
KLAGER:
Vad i hela världen menar du med viltstängsel egentligen? Ska vi utrota älgarna så vi slipper bygga stängsel?


Nu ska ju jag inte svara i Klagers ställe på något vis men jag ska ändå skriva lite annat så J_A:

Jag tror att KLAGER syftar till något som heter ekologisk balans?

Det betyder att det inte är överskott på älgar i naturen och man måste för skaderisken hängna in människorna på vägarna, utan det finns då rovdjur som äter upp en del av överskottet på älgar och rådjur så att vi människor slipper se djuren lida på vägarna när de har en ID-märkning med VOLVO i sidan.

Ja!Jag är sarkastisk, men med en del av de argument som framkommer i vargdebatter så kan man inte annat än skratta, gråta eller hålla för ögonen.

J_A; sa:
Det intressanta i den här frågan är också att de som bor i vargområden är mer negativa än andra. Dettta ser jag som det största problemet, att de som bor nära vargen och påverkas av den ser det som ett stort problem som de inte kan påverka.

Det här att det är stadsborna som bestämmer är också kvalificerat skitsnack.
Om man hade sagt att experterna bestämmer hade det nästan varit riktigt, men inte ens det är sant.

Experterna förordar 500 vargar, men riksdagen har sagt att vi ska ha 300 vargar i Sverige.

Riksdagen är de människor som du och jag röstade fram i Söndags och därav så får vi själva stå till svars för att VI HAR VALT DE POLITIKER VI FÖRTJÄNAR!!!!

Och människor på landsbygden har precis samma rösträtt som alla andra vilket innebär samma möjlighet att påverka.

/ Niclas
 
Experter ska bestämma

Jag håller med om att experter ska bestämma, beslut ska grundas på vetenskapliga fakta och inte subjektivt tyckande. Detta behöver dock inte betyda att de som bor granne med vargen tycker om ett beslut att ha 500 vargar.

Angående allas rätt att påverka så är det så att den största delen av sveriges befolkning bor i stan. Om dessa har en felaktig bild av flora och fauna så kommer de ändå att att driva på beslut i kraft av en stor opinion framdriven av kvällspressen. Som artikeln jag länkade till tidigare så är de som är mest positiva till vargen de som är mest okunniga. De okunniga är dock fler.

Min åsikt är att det är eftersträvansvärt att ha en levande landsbyggd med jordbruk, frigående djur och en sund jakt. I detta ingår rovdjur och vi klarar förmodligen av fler vargar än vad som finns idag. För att hålla en vargstam på 500 djur = 50 föryngringar/år kommer det dock att krävas att ca 50*4=200 vargar skjuts/år vilket förmodligen kommer att bli svårt.

Jag kan inte förstå åsikten att vi ska ha så många rovdjur att de ensamma håller efter viltstammen. Varför är det bättre för en älg att ätas levande av vargar än att skjutas? Eller är det en högre mening med att djuren får leva som innan människan började jaga för typ 10000 år sedan?

Djur har ett antal sätt att dö på, svälta ihjäl pga mycket snö/utslitna tänder, sjukdomar, dö av rovdjur, jakt eller olyckor. 40-60% av en rådjurspopulation kan dö vid en hård vinter, är det bättre än jakt?

Alla markägare har en skylldighet att sköta och förvalta det vilt som finns på deras marker. De har också en rättighet att jaga och ta tillvara det överskott som ges på samma sätt som timmer, bär och svamp. Jakt ger en inte obetyldig inkomst i form av jaktarrenden och kött.

För att hjälpa djur vid hårda vintrar så stödutfodrar många för att fler djur skall överleva, något som inte många skulle göra om djuren bara ska vara mat till vargen. Man sparar skogspartier mellan åkarna för fågel och hare, man tillverkar häckningsplatser för sjöfågel och man sår grödor som endst är till för vilt av samma anledning. Detta kostar tid och pengar men görs pga ett djurintresse och för jakt. 90% av detta skulle upphöra om man inte fick jaga.

Jag köper också KRAV märkta produkter och vad är mer KRAV än vilt? Hur får du ett djur som är är mer ekologiskt uppfött än vilt?

/Johnny
Ps. här i Linköping har vi haft insändare från folk som är rädda att gå ut i skogen pga vildsvin. Det kommer bli ett ännu mer livat när det ligger rådjurskadaver på elljusspåret och katten är borta. (Inte för att jag är emot det på något sätt.)
 
Hejsan!
Jag hör sedan en kortare tid till de jagandes skara. Det är helt klart så att många jägare är uttalat negativa till vargen. Personligen har jag kommit till en annan slutsats. Jag tror att det finns en möjlighet att leva med varg i sverige. Jag hyser dock full respekt för de omställningar och konflikter det innebär. Till saken: -Är det någon på forumet som vet något om de försök som gjorts med en internetbaserad informationsplats över var, i ett rutnät över ett revir, vargflocken senast observerats? Som jag förstått det är det tänkt att hjälpa jägarna i området at jaga utan att hundarna blir angripna. -Visst, den som i illvilja vill utnyttja den tjänsten för tjuvjakt kan givetvis göra det, men den typen av människor stoppar man nog ändå inte. Någon som vet mer om detta?/sladden
 
sladden; sa:
Hejsan!
Jag hör sedan en kortare tid till de jagandes skara. Det är helt klart så att många jägare är uttalat negativa till vargen. Personligen har jag kommit till en annan slutsats. Jag tror att det finns en möjlighet att leva med varg i sverige. Jag hyser dock full respekt för de omställningar och konflikter det innebär. Till saken: -Är det någon på forumet som vet något om de försök som gjorts med en internetbaserad informationsplats över var, i ett rutnät över ett revir, vargflocken senast observerats? Som jag förstått det är det tänkt att hjälpa jägarna i området at jaga utan att hundarna blir angripna. -Visst, den som i illvilja vill utnyttja den tjänsten för tjuvjakt kan givetvis göra det, men den typen av människor stoppar man nog ändå inte. Någon som vet mer om detta?/sladden

Tack för den!!

Det är detta jag menar med att jag eftersöker ett generationsskift i Jägarkåren. Stå på dig!
 
Vargtelefon

sladden; sa:
Till saken: -Är det någon på forumet som vet något om de försök som gjorts med en internetbaserad informationsplats över var, i ett rutnät över ett revir, vargflocken senast observerats? Som jag förstått det är det tänkt att hjälpa jägarna i området at jaga utan att hundarna blir angripna. -Visst, den som i illvilja vill utnyttja den tjänsten för tjuvjakt kan givetvis göra det, men den typen av människor stoppar man nog ändå inte. Någon som vet mer om detta?/sladden

Sedan flera år tillbaka använder man sig av Vargtelefoner. Inte internetbaserad men med exakt samma funktionalitet som du efterfrågar. Vet inte om det finns någon dokumentation av effekterna.

http://www.jagareforbundet.se/varmland/?pageid=528&pid=536
 
Mörker

Läste ovan att någon önskade ett generationsskifte bara för att få fram fler jägare som ställer sig possitiva till vargen.
Ser mig som förhållande vis ung då jag är 23år och har jagat i ca 5år nu.

Har tidigare endast jagat i Stockholms skärgård och därmed inte kommit i kontakt med varg problematiken. Var under september med en studiekamrat i dalarna för att jaga och kom då i kontakt med ortsbefolkning som är tvungna att leva med denna ohyra, som många talar varmt om här, d.v.s. vargen.

I området vi befann oss finns en av Sveriges stösta vargflockar i våras inventerade till ca 20st.
Vi kom att tala mycket om problematiken kring dessa under den vecka vi var och jagade. Under den senaste 20års perioden har det funnits i genomsnitt med undantag för älgexplotionen ca 6 älgar per tusen ha på deras marker för att nu, vid inventering, befinna sig på ca 0,7 älgar per 1000 ha.

Att hävda att denna minskning skulle bero på jakt är rent ut sagt befängt, varför skulle människor som trivs i naturen och värdesätter älgjakten skuta bort älgstammen.

Räknar man på hur mycket vargen tar så är det inte svåprt däremot att förstå. Eftersom en vuxen varg behöver ca 8kg kött om dagen med en vagrflock på ca 20st gör detta ett köttbehov på 160kg per dag.

Avslutningsvis vill jag bara framföra min åsikt i frågan vilken är den, att låta miljöpartister och annat pack besluta om jakt som de inte har eller vill ha någon förståelse om är skrämmande och jag kan säga så mycket att jag har försökt undvika den regering vi har genaom att röst.
Vargen har varit ock kommer alltid att vara en konkurrent till människan och därmed bör denna UTROTAS.
/
Ung jägare med gammla värderingar
 
Re: Mörker

Ung Jägare; sa:
Att hävda att denna minskning skulle bero på jakt är rent ut sagt befängt, varför skulle människor som trivs i naturen och värdesätter älgjakten skuta bort älgstammen.

På flera ställen har älgjakten fått ställas in i år pga brist på älg, älgstammarna har helt enkelt skjutits sönder. Så är det tex i Boråstrakten: http://www.expressen.se/article.asp?id=105929

Ung Jägare; sa:
Räknar man på hur mycket vargen tar så är det inte svåprt däremot att förstå. Eftersom en vuxen varg behöver ca 8kg kött om dagen med en vagrflock på ca 20st gör detta ett köttbehov på 160kg per dag.

Visst kan vargen äta upp till 1/3 av sin vikt på en dag men det det är ett max värde som inte händer varje dag, då skulle den snabbt bli så tjock att den skulle kunna röra sig. Om man istället säger att vargen vissa dagar inte äter något alls så har en vargflock på ca 20st ett köttbehov på 0kg per dag.

Ung Jägare; sa:
Vargen har varit ock kommer alltid att vara en konkurrent till människan och därmed bör denna UTROTAS.
/
Ung jägare med gammla värderingar

Det är många som konkurrerar med människan, inte minst älgen som äter upp all växande skog. Så om vi kan ju börja med att utrota älgen, men det verkar ju jägarna klara riktigt bra utan hjälp av vargen. Jag kan faktiskt inte komma på någon ENDA organism som inte konkurrerar med människan i något avseende. Men å andra sidan så håller vi ju också på att utrota alla organismer.
 
KLAGER (Kurt Lager)Skrev:

På flera ställen har älgjakten fått ställas in i år pga brist på älg, älgstammarna har helt enkelt skjutits sönder. Så är det tex i Boråstrakten:
_____________________________________________________

Vad orskaken till minskningen i älgstammen är beror på vem du frågar. Självklart kan det finnas jaktlag som anser att det kan vara deras fel.
De människor jag har pratat med, framförallt i Dalarna så har alla varit eniga om att det är vargstammen vi har att tacka för detta.


KLAGER (Kurt Lager)Skrev:

Det är många som konkurrerar med människan, inte minst älgen som äter upp all växande skog. Så om vi kan ju börja med att utrota älgen, men det verkar ju jägarna klara riktigt bra utan hjälp av vargen. Jag kan faktiskt inte komma på någon ENDA organism som inte konkurrerar med människan i något avseende. Men å andra sidan så håller vi ju också på att utrota alla organismer.
______________________________________________________

Denna diskussion liknar den som många anti jakt människor; den att vargen var här före människan.
Men med det ressonemanget tycker jag att vi även bör införa digerdöden och vägglöss.
/ JF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Jägare vill ha vargen inhägnad Jakt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.