Hur mycket utr?

Mina funderingar går till skärmflygning kombinerat med vandring. Om det är möjligt att ta med sig skärmflygningsutrustning när man vandrar; och om man kan få med sig vandringsutrustningen när man flyger.

Min fråga är altså: Hur mycket är den minimala skärmflygningsutrustningen. Hur stor, tung och kännslig är den.

Om det är någon annan som har ideer angående hybrider av aktiviteter e skulle det vara kul att diskutera dom.

TACK alla som läser detta!
 
Gör en sak

I Utemagasinet hade man för många år sen en artikel om minimerad vandringsutrustning. Planera Inte för att besöka moster när du är ute och vandrar.
Om du sett En bro för mycket, så minns du kanske scenen där batmannen fick order om att packa ner smokingen i ryggtbördan för generalen.....
Så mitt råd är packa inte ner för mer än en aktivitet i taget.
Men visst följer lupp och fältmikrospop med ut oftast...liksom kartor, kulturguide och flora....
Flyg- och hoppskärm har sina speciella användningsområden, liksom dykutrustning, segelbåt, cykel och kajak.
Jag rekommenderar packa lätt och njut....

Go tur

Johan K
 
Jo men...

Grejjen är ju att om man tar det bästa från flera korgar så kan man få en underbar och njutbar blandning.

Du svarade inte heller på min fråga:

Vad är den minimala utrustningen man behöver för skärmflygning?
 
Utr

Skärm, hjälm, knäskydd, armbågsdito, handskar, karta, loggbok, klocka. Vintertid tillkommer H&H jämte kokongpåse....
Min vandringsutr inklusive fika + lunch väger mindre än ovanstående, sommaralternativ på 12 kg och jag nöjer mig med att bära en börda.
Lycka till med två!

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-07-18 kl 19:29]
 
Vikten...

är ett problem. Och volymen ett annat. Inte kul att släpa allt det där genom videsnår eller björkskog...

/Håkan
 
Nåja

För mig verkar det som om johankse inte flyger skärm själv utan mest bara tycker, för hans utrustningslista är lite märklig. Flyger själv skärm sedan 1989 så mig kan du lita på, Öst ;).
Det finns speciella skärmar och selar för bergsbetigning. De är gjorda i lättade material och har inga extra finesser som tex ryggskydd i selen. Sådana skärmar har det flugits med från Everest t.ex. Vikten klockar in på ca 5-6 kg totalt (min nuvarande utr väger 20kg). Hmmm, min första utrustning vägde också 6-7 kg och hade ingen säkerhet men var enkel och lätt.
Det man behöver är;
Skärm
Sele
Det som är krav från Svenska Skärmflygförbundet;
Någon form av ryggskydd
Hjälm
Handskar
Bra kängor

Jag vet att det var ett par flygare som funderade på att flyga sig genom den svenska fjällkedjan. Problemet för dem var givetvis vikten.´De la ner projektet, eller ligger det bara på is?
Det har även flugits på detta vis i Himalaya. Samma problem även där. Jävligt slitigt under vandringarna men fint under flygen.

För att summera får jag ändå hålla med johankse; Var sak har sin tid. Att ta med sig en flygutrustning under en fjällvandring för att kanske flyga en liten bit är inte värt besväret.

Lev!

//OlaO
 
Tack Ola!

Äntligen nån som förstod frågan...

Jag flyger inte än. Jag går nämligen i skolan och har en ekonomi på 1050kr i månaden. Men den dag jag tar studenten(ett år kvar) skall mitt liv förändras radikalt. Och en bit kommer vara att börja med skärmflygning. Men jag tycker att skärmflygning och vandring borde gå att kombinera.

Den obligatoriska utrustningen sa du var:
Skärm
Sele
Någon form av ryggskydd
Hjälm
Handskar
Bra kängor

Jag har ju redan med mig ett par bra känger. Dessutom har jag med mig vantar om det skulle bli kallt. Om tar med sig handskar i stället har vi redan fixxat två punkter från listan.

Du sa att en utrustning kunde väga 5-6 kg. Vi räknar med det dubbla 13kg. Min vandringsutrustning väger 22kg med vatten. Då hamnar vi på 35kg. Jag tycker det verkar överkommligt.

om vi frågar vad militäens jägare bär så kommer nog vikten överstiga 35 kilo och troligen över 50kg.

Så jag är fortfarande av den fasta uppfattningen att det borde gå, även om det kräver en hel del fysisk träning...
 
tillstånd

Jag får väll uppmuntra dig eftersom alla är så negativa.
Man kanske inte behöver vandra vandra. För det borde väll kunna vara häftigt att gå in till ex tolpagorne (hur det nu stavas) och ta en flygtur osvidare
Är dock ingen flygare fundera lite på det bara.
En fundering man behöver inge tillstånd på i typ reservat ? (för det är väll ljudet dom vill få bort)
en till fundering det går väll bra att flyga vinter/vår för det bygger väll på temeratur skilnader.
och i en pulka borde det inte kännas så mycke.
jag säger som Hugo "don't imitate, inovate".
 
Jag har flugit lite sporadiskt under ett år nu och har fjällvandrat mycket också. Jag ser precis som du inte vikten som ett jätte-problem, den kan man få ner runt trettio kg, med all utrustning som behövs. (Min gissning, har ingen erfarenhet av bergsselar och dyl). Men däremot ser jag den blotta volymen som ett ganska stort problem. Även om en skärm inte väger speciellt mycket så tar den ändå stor plats. Mycket stor plats. En normal utrustning kan lätt ta upp 100-150l i ryggsäcken, och det kan man inte bära runt på på en seriös fjälltur.

Mitt råd är som de andras: Låt bli att blanda aktiviteterna...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.