Någon som har erfarenhet av NOBS eller Kleiner Münsterländer?

Hej! Jag har bestämt mig för att skaffa en jakthund men jag är lite osäker på vilken ras jag skall välja, för tillfället står det mellan Norrbottensspets och en Kleiner Münsterländer. Dessa då jag vill ha en hund som fungerar både för skogsfågel då jag för tillfället bor en bra bit norr ut, men även en hund som kan ställa/ driva klövvilt kort då jag jagar mycket på mina marker i Småland (Främst vildsvin och kronhjort).

Till mina frågor. Hur fungerar en norrbottenspets / KML i skogen när den jagar klövvilt? Driver de kort med skall eller skäller de bara vid närkontakt? Hur långt/länge är de efter djuret? Är det någon som har en Norrbottenspets/KML som jagar både klövvilt och skogsfågel?

Känns också som att många har ganska starka åsikter om att jaga klövvilt med en Norrbottensspets?
Kom gärna med andra hundrasförslag som har liknande egenskaper!

Tacksam för svar! Mvh
 
Som ovan nämnde, robsoft är ett bättre forum. Ibland inte sp trevlig ton där. Själv föredrar jag www.jaktsidan.se, mycket trevligare forum för jaktfrågor. Där kan du söka på klövviltsjakt med Nobs, finns redan en hel del skrivet om det. Även KLM finns det gott om info om där.

Lycka till!

//J
 
Hej! Jag har bestämt mig för att skaffa en jakthund men jag är lite osäker på vilken ras jag skall välja, för tillfället står det mellan Norrbottensspets och en Kleiner Münsterländer. Dessa då jag vill ha en hund som fungerar både för skogsfågel då jag för tillfället bor en bra bit norr ut, men även en hund som kan ställa/ driva klövvilt kort då jag jagar mycket på mina marker i Småland (Främst vildsvin och kronhjort).



Till mina frågor. Hur fungerar en norrbottenspets / KML i skogen när den jagar klövvilt? Driver de kort med skall eller skäller de bara vid närkontakt? Hur långt/länge är de efter djuret? Är det någon som har en Norrbottenspets/KML som jagar både klövvilt och skogsfågel?



Känns också som att många har ganska starka åsikter om att jaga klövvilt med en Norrbottensspets?

Kom gärna med andra hundrasförslag som har liknande egenskaper!



Tacksam för svar! Mvh
Kan bara säga bra saker om våran lilla Norrbottenspets. Lättuppfostrad, snäll med alla och snabb som fan i skogen. Han springer efter klövvilt ibland men kommer alltid när jag ropar. Jag tycker att det finns lämpligare hundar för klövvilt. Jag skaffade en nobs för att kunna jaga själv bara han å jag så det passar mig perfekt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...