STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
nej jag försöker inte va rolig

ok... anlägningen i Gbg city är inte den enda..och?... förändrar inte min upplevelse av det stället. Frukost 95 spänn - vem fan betalar det när de inte har monopol på frukosten Gbg? 1 minuts promenad bort så kan jag få seriös mat för det priset. Vandrarhem ska va vandrarhem - det ska va billigt, sunkigt, ha hårda sängar, frukosten ska kosta 35 kr och det ska ligga dammråttor i corn flakesen.

Begreppet vandrarhem är något åt det här hållet för mig också (med undantag för dammråttorna...😄) Att betala 600:- för en natt på ett vandrarhem låter inte som ett vandrarhem.

Kanske dags att syna STF närmare i sömmarna. Är det inte dags att gå tillbaka till rötterna? Eller ska det utveckla sig till ett lågbudget Sheraton? Kanske inte helt fel men för vem?
 
Begreppet vandrarhem är något åt det här hållet för mig också (med undantag för dammråttorna...😄) Att betala 600:- för en natt på ett vandrarhem låter inte som ett vandrarhem.

Kanske dags att syna STF närmare i sömmarna. Är det inte dags att gå tillbaka till rötterna? Eller ska det utveckla sig till ett lågbudget Sheraton? Kanske inte helt fel men för vem?


Nu var det alltså ett enkelrum med egen dusch. Det fanns givetvis även sovsalar på Fridhemsplan, med helt andra priser. Och självhushållskök. Mångfald och valfrihet är bra.

Idag (fortf STF trots allt?) verkar det bara finnas mindre rum för upp till 4 personer.

Tillbaka till Gbg så handlar det om 195 kr natten i sovsal på Stigbergsliden. Den som väntar sig en frukostbuffe för 35 kronor har nog missat något. De billigaste jag hittat kostar 60-70.
 
Kontroll??

STF har givetvis kontroll på vilka delar av verksamheten som är inkomstbringande. Likaså har man rimligtvis en plan för framtiden utifrån beläggning, intäkter och kostnader som resulterar i balanserade resultat i framtiden.

Uppenbarligen har man inte gjort realistiska bedömningar och haft god kontroll av verksamheten tidigare år eftersom man gjort så stora förluster i så många år. Frågan är om att ditt antagande avseende nuvarande plan är riktigt.
 
Självklart finns inga ondsinta motiv i bakgrunden, det räcker bra med lite inkompetens och att glömma vad man egentligen skulle syssla med.
Det finns alltid andra drivkrafter och motiv inblandade när man driver en verksamhet, särskilt när de som fattar besluten inte är några affärsgenier och när det inte bara är rena vinstintressen som ligger bakom. Det kan räcka med att en dominant person har en dogmatisk uppfattning om att verksamheten behöver "moderniseras". Titta bara hur fackföreningar driver lyxkrogar i Stockholm som blöder pengar eller när de säljer stora semesterbyar vid Medelhavet till priset av en genomsnittlig tvåa på Södermalm.

Så skulle det givetvis kunna vara. Eller också inte alls.Vi har givetvis ingen aning så vi får helt enkelt bestämma oss om vi vill basera våra åsikter på fakta eller inte.

En generell diskussion om hur vi vill se svenskt friluftsliv (och STFs roll i det) är givetvis alltid relevant. En sådan diskussion behöver givetvis inte bygga på fakta utan där kan känslor och ogrundade åsikter spela lika stor roll.

Men att föra en diskussion om ett specifikt investeringsbeslut, för en verksamhet på en specifik plats utan något som helst underlag och utifrån det värdera STFs vilja att bry sig Traditionellt friluftsliv tycker jag är långsökt.

Min åsikt i sakfrågan är som tidigare; utvärdera behovet av självhushåll utifrån nya förutsättningar och fatta därefter ett beslut. Det gör att STF kan lägga sina resurser där de behövs bäst.
 
Senast ändrad:
Uppenbarligen har man inte gjort realistiska bedömningar och haft god kontroll av verksamheten tidigare år eftersom man gjort så stora förluster i så många år. Frågan är om att ditt antagande avseende nuvarande plan är riktigt.

Givetvis. Men att ompröva en verksamhet eller en styrelse för att man inte visar positivt resultat för det senaste kvartalet brukar inte heller enbart vara positivt.
 
Stf/stf ab

Bara för att STF AB inte visat ett positivt resultat varje år betyder inte att det bedrivs på ett dåligt ekonomiskt sätt, de senaste åren har stora upprustningar gjorts i stugor och på stationer runt om i landet t.ex. renovering Sylarna, nya toaletter i huvudbyggnaden på Keb, nyrenovering av kök i Abisko, nytt personalboende i Abisko m.m.. Detta kostar pengar och är självklart något man kan planera negativt resultat till.

STF AB tar inte ut någon vinst utan allt överskott i verksamheten går tillbaka till verksamheten.
 
Huruvida STF AB går vinst eller inte är en helt annan diskussion. Man kan se det som att en del av min medlemsavgift täcker en del av STF AB:s kostnad, en annan tidningen osv. Varje del går lite med förlust men det kan vara OK, för man har medlemsavgifter.

Men, Nu Har STF tagit ett beslut i vilken mix man vill ha bland sina gästers middagsvanor, och det är den som faktiskt ifrågasätts. Som medlem i STF kommer jag nog fundera ett varv till kring detta medlemskap i slutet av året.
 
Håller med

Givetvis. Men att ompröva en verksamhet eller en styrelse för att man inte visar positivt resultat för det senaste kvartalet brukar inte heller enbart vara positivt.

Kvartalsekonomi enligt amerikansk modell är troligen mycket negativ i de flesta verksamheter. 5-års planer enligt rysk modell har inte heller visat sig effektiva men när det gäller investeringsbeslut av det här slaget är nog 5-årsperspektivet att föredra.

Låt os hoppas att man tagit rätt investeringsbeslut denna gång annars måste nog medlemsavgifterna höjas igen för att föreningen STF skall kunna skjuta in mer pengar i STF AB och täcka förlusterna!

Även om jag själv är en "traditionalist" så inser och accepterar jag att om vi skall få ett väl fungerande STF så måste vi anpassa utbudet efter de förändringar i efterfrågan som sker över tiden. Annars kommer vi in i en ond cirkel med sjunkande medlemsantal och sjunkande intäkter för att slutligen läggas ner.
 
Begreppet vandrarhem är något åt det här hållet för mig också (med undantag för dammråttorna...😄) Att betala 600:- för en natt på ett vandrarhem låter inte som ett vandrarhem.

Kanske dags att syna STF närmare i sömmarna. Är det inte dags att gå tillbaka till rötterna? Eller ska det utveckla sig till ett lågbudget Sheraton? Kanske inte helt fel men för vem?

jag bodde på STF Gbg city 3 nätter förra sommaren och det gick på över 2000 utan frukost, men enkelrum med dusch. Det var mer som en hotell än som ett vandrarhem Man fick inte ens nån medlemsrabatt på rummen så man börjar ju undra varför man ska va med i föreningen.

nåt självhushåll såg jag inte till men det kanske fanns nån micro undangömd nånstans. På Zinkensdams Stf anläggning i Sthlm är vandrarhemet mer som man förväntar sig, med våningssängar i furu, 70-tals gardiner och ett stort kök med många platser för självhushåll.
 
jag bodde på STF Gbg city 3 nätter förra sommaren och det gick på över 2000 utan frukost, men enkelrum med dusch. Det var mer som en hotell än som ett vandrarhem Man fick inte ens nån medlemsrabatt på rummen så man börjar ju undra varför man ska va med i föreningen.

nåt självhushåll såg jag inte till men det kanske fanns nån micro undangömd nånstans. På Zinkensdams Stf anläggning i Sthlm är vandrarhemet mer som man förväntar sig, med våningssängar i furu, 70-tals gardiner och ett stort kök med många platser för självhushåll.

Det finns flerbäddsrum, men det framgår inte av STFs sajt hur man bokar EN plats i sådant. Gästkök finns enligt sajten.

Zinken har precis som Fridhemsplan en hotelldel och där är priserna verkligen av hotellklass. När jag var i Sthlm senast, i början av maj, var alla fyrbäddstrum bokade. Det fanns tvåbäddstrum, men kommer man ensam får man hela rummet för sig själv och betalar för två! Det var dock betydligt billigare än hotell.

STF ger inte längre ut sin katalog över boenden så det är lögn att få vettig överblick. Jag vill at rumspriser ska framgå utan att man går in på en bokningsarea.

Men det är gott om vandrarhem i Sthlm. Jag har bott på Zinken, Långholmen, af Klint, Rygerfjord och Röda båten (tror jag den hette).
 
jag bodde på STF Gbg city 3 nätter förra sommaren och det gick på över 2000 utan frukost, men enkelrum med dusch. Det var mer som en hotell än som ett vandrarhem Man fick inte ens nån medlemsrabatt på rummen så man börjar ju undra varför man ska va med i föreningen.

Jag gjorde samma erfarenhet när vi skulle besöka Umeå över en helg förra vintern. STF vandrarhem var i samma prisklass som hotellen i city, och då ingick både frukost, sänglinne, handdukar och städning i hotellpriset vilket var extra hos STF. Givetvis valde vi hotellet.

Nog känns det lite som att STF tappat fotfästet. När jag började fjällvandra på 1980-talet erbjöd STF's stugor en enkel brits för övernattning till ett billigt pris, och var ett bra komplement till tält vid olika tillfällen. Idag kostar samma enkla brits runt 600kr natten, vilket känns långt ifrån prisvärt.
 
Senast ändrad:
Jag gjorde samma erfarenhet när vi skulle besöka Umeå över en helg förra vintern. STF vandrarhem var i samma prisklass som hotellen i city, och då ingick både frukost, sänglinne, handdukar och städning i hotellpriset vilket var extra hos STF. Givetvis valde vi hotellet.

Nog känns det lite som att STF tappat fotfästet. När jag började fjällvandra på 1980-talet erbjöd STF's stugor en enkel brits för övernattning till ett billigt pris, och var ett bra komplement till tält vid olika tillfällen. Idag kostar samma enkla brits runt 600kr natten, vilket känns långt ifrån prisvärt.


På sajten får jag priset för enkelrum (icke-medlem) till 310+70+70+50 = 500, 310+70+50=430 om man tar med egen handduk och lakan. Det finns altså billigare hotellrum än så i Ume!

Stugor: Jag kollade på måfå Gåsen och Vålåstugan i Jämtland: vuxen 450, vuxen medlem 350. Inte 600, men rätt mycket pengar. Men det är inte bara därför jag föredrar tält.

Kollade Olavsbu, en selvbetjent DNT-hytte: 265 resp. 37 NOK.Men medlemsavgiften är 680 (530 för mig, som är gamma).


Krukkistua, ubetjent (i Saltfjellet, norr om polcirkeln): 150 resp. 300 NOK
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...