STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Visst kan man ifrågasätta sitt medlemskap. Det är vi nog många som gör.

STF är ett Aktiebolag som gått ca 56 miljoner kr back på sin verksamhet de senaste 5 åren. I normala fall borde detta betyda att styrelsen allvarligt funderar på om företaget skall finnas kvar på marknaden. Troligtvis har styrelsen insett att det går inte att driva "business as usual" och försöker därför med nya grepp som kanske gillas av vissa och ogillas av andra.

Det hade varit ännu sämre om man försökt driva verksamheten utan förändringar och fortsatt färden rakt in i väggen.


För att vara petig: STF är inte aktiebolag, men väl ensam ägare i ett, STF AB.
 
En fundering

STF är väl en ideell förening. I en ideell förening styrs verksamheten av dess stadgar. Strider åtgärderna på fjällstationen i Sylarna mot vad som anges i dem eller är de på något sätt inte förenliga med dem?
 
STF är väl en ideell förening. I en ideell förening styrs verksamheten av dess stadgar. Strider åtgärderna på fjällstationen i Sylarna mot vad som anges i dem eller är de på något sätt inte förenliga med dem?

Det skulle det förvåna mig om det gör. Men stadgar är oftast luddiga,. Men STF:s stadgar hittar vi här: https://www.svenskaturistforeningen.se/om-stf/stadgar/

Tar man då en titt på ändamålsparagrafen, som brukar vara den mest styrande:
Paragraf 1 – Ändamål och uppgifter
Svenska Turistföreningen (STF) har till ändamål att främja medlemmarnas intresse av och möjligheter till natur- och kulturturism i Sverige.

Så visst, om medlemmarna är med på det kan man ordna vattenskoterkörning på Tarfalajaure.

;Men paragraf 1 innehåller mer

STF gör detta genom att:

främja och utveckla friluftsliv och turism som utgår från upplevelsen av natur och kultur;
värna och informera om natur, kultur och miljö i Sverige utifrån ett turistiskt perspektiv;
verka för och sprida kunskap om hållbar turism;
erbjuda medlemmarna prisvärda övernattningsmöjligheter och berikande aktiviteter;
i övrigt företräda medlemmarnas intressen inom våra verksamhetsområden.
Svenska Turistföreningen är religiöst och partipolitiskt obunden.

Jag har där fetstilsmarkerat två delar som jag tycker är lite viktiga. Den hållbara turismen, som i detta fall bygger på transporter av en massa mat per motorfordon kan man ifrågasätta. Man kan också ifrågasätta om det nya erbjudandet är prisvärt.

Detta kan göras på flera sätt
  • Motion till årsmöte
  • Debattartikel i Turist
  • Arbete i en krets
  • Debatt på utsidan
  • mm mm

Men nu har STF valt väg för Sylarna iallafall för i sommar, jag tycker det är fel väg och är övertygad om att det kommer inverka menligt på självhushållsturisten, Men allt vi kan göra kortsiktigt är att vänta och se, för ingen förändring lär ske denna sommar. Men kanske då de utvärderar sommaren 2018 så sker det inför 2019 kan man hoppas

Christian
 
och det är STF AB som driver den anläggning som ifrågasätts i tråden - inte föreningen- även om styrelsen tillsätts av föreningen.

Men nu är vi inne på egentligen saker som saknar praktisk betydelse. En ideell förening skapar ett Aktiebolag för att kunna driva verksamhet, betala ut löner mm. Men man äger aktiebolaget och styr vad det ska göra, ingen mystik i detta, bara skattelagstiftning
 
Har missat detta helt och hållet.

Att det blir några fjällstationer som "rustas" upp till denna nivå är väl ok om en stor del människor vill ha det så. Däremot bör man kunna behålla alt även utöka självhushållsdelen då många även föredrar denna form.
Tycker inte det ena borde utesluta det andra.

Däremot tycker jag inte detta får bli en trend gällande fjällstationer.
Jag tycker inte man kan kräva att allt ska vara lättillgängligt, vissa saker kräver lite mer och andra lite mindre och då får man anpassa sin tripp till sin egen nivå helt enkelt. Det är faktiskt så att alla kan inte göra allt av tusen olika anledningar.
 
Visst kan man ifrågasätta sitt medlemskap. Det är vi nog många som gör.

STF är ett Aktiebolag som gått ca 56 miljoner kr back på sin verksamhet de senaste 5 åren. I normala fall borde detta betyda att styrelsen allvarligt funderar på om företaget skall finnas kvar på marknaden. Troligtvis har styrelsen insett att det går inte att driva "business as usual" och försöker därför med nya grepp som kanske gillas av vissa och ogillas av andra.

Det hade varit ännu sämre om man försökt driva verksamheten utan förändringar och fortsatt färden rakt in i väggen.

Nu har ju iofs underskotten minskat rejält de senaste åren. För fem-tio år sedan låg underskotten på mellan 20 och 40 miljoner årligen. För 2016 redovisas ju till och med en liten vinst. Men vad är det som går plus och vad är det som går minus? Det kan ju lika gärna vara satsningar på restaurang- och hotellverksamhet som blöder rejält. De enklare stugorna kan ju inte vara så extremt dyra i drift, särskilt med tanke på att stugvärdarna bara har en symbolisk ersättning.
 
Vill man inte va med och sponsra såna här komplex bör man går ur föreningen. Med tanke på det lilla man får för medlemspengen ser jag det som en rätt bortkastad utgift.
Inte bara sylarna som de verkar sabbat. Kebstationen e lika misskött och drar till sig flockvis med helikopterturister. STF anläggning i Göteborgs city är som ett 4 stjärnigt hotell.

Tycker inte STF ska försöka konkurera och sälja in sig som nåt flådigt alternativt och va vinstdrivande. Det är en medlemsbaserad intresseförening som SKA ha en knaper ekonomi helt enkelt. De ska inte ha pengar att bygga annat än timmerstugor med inredning av 100% furumöbler och loppisfynd. Årets resultat ska va plus minus noll i princip. nån liten buffert kan va bra för reparationer och dylikt.

Jag antar att du försöker vara rolig. Den anläggning du talar om är inte STFs enda i Göteborg. Jag har t ex övernattat på Stigbergsliden, ett vandrarhem av rimlig standard.

I Stockholm har jag med glädje övernattat på Fridhemsplan där jag kunde få ett rum av dräglig hotellstandard för 600 kr natten. Nu är den anläggningen såld. Men det gick bra med Zinken senast, och läget är ju trevligare.
 
Jag antar att du försöker vara rolig. Den anläggning du talar om är inte STFs enda i Göteborg. Jag har t ex övernattat på Stigbergsliden, ett vandrarhem av rimlig standard.

I Stockholm har jag med glädje övernattat på Fridhemsplan där jag kunde få ett rum av dräglig hotellstandard för 600 kr natten. Nu är den anläggningen såld. Men det gick bra med Zinken senast, och läget är ju trevligare.

nej jag försöker inte va rolig

ok... anlägningen i Gbg city är inte den enda..och?... förändrar inte min upplevelse av det stället. Frukost 95 spänn - vem fan betalar det när de inte har monopol på frukosten Gbg? 1 minuts promenad bort så kan jag få seriös mat för det priset. Vandrarhem ska va vandrarhem - det ska va billigt, sunkigt, ha hårda sängar, frukosten ska kosta 35 kr och det ska ligga dammråttor i corn flakesen.
 
Nu har ju iofs underskotten minskat rejält de senaste åren. För fem-tio år sedan låg underskotten på mellan 20 och 40 miljoner årligen. För 2016 redovisas ju till och med en liten vinst. Men vad är det som går plus och vad är det som går minus? Det kan ju lika gärna vara satsningar på restaurang- och hotellverksamhet som blöder rejält. De enklare stugorna kan ju inte vara så extremt dyra i drift, särskilt med tanke på att stugvärdarna bara har en symbolisk ersättning.

STF har givetvis kontroll på vilka delar av verksamheten som är inkomstbringande. Likaså har man rimligtvis en plan för framtiden utifrån beläggning, intäkter och kostnader som resulterar i balanserade resultat i framtiden. I fallet Sylarna har man valt att inte bygga ut självhushållet i Sylarna vid detta tillfälle. Man bör givetvis kunna göra det i framtiden och då kan man göra det utifrån det behov som finns.

Jag kan inte tänka mig att har som mål att driva hela verksamheten i konkurs bara för att djävlas med de som föredrar Traditionellt friluftsliv. Tvärtom, är kostaderna för de enklare stugor låga borde en omotiverad satsning på ett självhushåll i Sylarna absolut kunna ha påverkan på investeringar, underhåll och drift av de mindre stugornas då de pengar en utbyggnad kostar självklart måste sparas in någon annanstans. Att inte bygga ut självhushållet vid detta tillfälle kan därför vara det bästa beslutet som man kan fatta för de som föredrar Traditionellt friluftsliv i de enklare stugorna.
 
STF har givetvis kontroll på vilka delar av verksamheten som är inkomstbringande. Likaså har man rimligtvis en plan för framtiden utifrån beläggning, intäkter och kostnader som resulterar i balanserade resultat i framtiden. I fallet Sylarna har man valt att inte bygga ut självhushållet i Sylarna vid detta tillfälle. Man bör givetvis kunna göra det i framtiden och då kan man göra det utifrån det behov som finns.

Jag kan inte tänka mig att har som mål att driva hela verksamheten i konkurs bara för att djävlas med de som föredrar Traditionellt friluftsliv. Tvärtom, är kostaderna för de enklare stugor låga borde en omotiverad satsning på ett självhushåll i Sylarna absolut kunna ha påverkan på investeringar, underhåll och drift av de mindre stugornas då de pengar en utbyggnad kostar självklart måste sparas in någon annanstans. Att inte bygga ut självhushållet vid detta tillfälle kan därför vara det bästa beslutet som man kan fatta för de som föredrar Traditionellt friluftsliv i de enklare stugorna.

Självklart finns inga ondsinta motiv i bakgrunden, det räcker bra med lite inkompetens och att glömma vad man egentligen skulle syssla med.
Det finns alltid andra drivkrafter och motiv inblandade när man driver en verksamhet, särskilt när de som fattar besluten inte är några affärsgenier och när det inte bara är rena vinstintressen som ligger bakom. Det kan räcka med att en dominant person har en dogmatisk uppfattning om att verksamheten behöver "moderniseras". Titta bara hur fackföreningar driver lyxkrogar i Stockholm som blöder pengar eller när de säljer stora semesterbyar vid Medelhavet till priset av en genomsnittlig tvåa på Södermalm.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.