Skridskohistoria

korta skridskor med kort trästock och kort och bred skena som Per länkade till i Kristinehamn har det åtminstone förut funnits rätt stort utbud av. Jag köpte ett par på loppis i Amsterdam. Inte så roliga att åka långfärd på men rätt kul att ha som kuriosa.

Var finns Sveriges största och mest intressanta skridskosamling? Museum eller privat?

Thure

Där jag bor har Myrorna nu ett par gamla trästockar från

UNOIN HARDWARE CO
THE DONOGHUE RACING SKATE
TORRINGTON. CONN
av en lite annan modell än dom jag redan har.

Om jag slår till och köper dom har jag 2 par gamla trästockar. Utgör de då en samling? I så fall har jag då landets mista samling?

Per
 
Mina skrillor

Bidrar med några bilder på skrillorna jag har, ska renovera dem o testa. Det är ju lite höjd på dom, det visste dom va bra då på den tiden ochså.
G.W.D AHLGREN PATENT ESKILSTUNA , No 2 , 32 cm ( fast de är 38 cm, men de menar nog längden på skenan som berör isen) står det på dem. 6 mm tjock är skenan mot isen, där den är som tjockast. 38 cm långa är dom. Jag har andra antika skrillor, men de är mycket kortare allihop, så de här kanske brukades som långfärdsskridkor?:)
 

Bilagor

  • PICT0033.jpg
    PICT0033.jpg
    37.9 KB · Visningar: 414
  • PICT0034.jpg
    PICT0034.jpg
    21.5 KB · Visningar: 394
  • PICT0035.jpg
    PICT0035.jpg
    29.4 KB · Visningar: 383
  • PICT0036.jpg
    PICT0036.jpg
    31.4 KB · Visningar: 391
  • PICT0037.jpg
    PICT0037.jpg
    39 KB · Visningar: 399
Senast ändrad:
Lidbergs

Jag har ett par nästan nya skridskor från B & A Lidbergs Fabriks Aktiebolag Eskilstuna, No 76 C med garanti. I kartong, det bruna omslagspappret kvar. Jag känner han som haft dem, han kanske körde ett par gånger på Riddarfjärden. Väldigt välgjorda. Remmarna som nya! Låt oss säga han fick dem när han fyllde 13-15 år. Då är de från runt 1930. Känner någon till fabriken? Jag ska lägga foton senare.
 
Jag har ett par nästan nya skridskor från B & A Lidbergs Fabriks Aktiebolag Eskilstuna, No 76 C med garanti. I kartong, det bruna omslagspappret kvar. Jag känner han som haft dem, han kanske körde ett par gånger på Riddarfjärden. Väldigt välgjorda. Remmarna som nya! Låt oss säga han fick dem när han fyllde 13-15 år. Då är de från runt 1930. Känner någon till fabriken? Jag ska lägga foton senare.

Det var inte dåligt, garanti kvar på dem ännu....;)

Jättehaftigt att äga sådana grejor i kartong o allt, grattis !
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.