15%

Hej !
Jag var in på min lokala cykelhandlare och tittade på en standard cykel. När jag säger att jag vill ha en vanlig inbyggd växel får jag till svar:
- Det har hänt mycket på kvalite på nya växlar med utanpåliggande växel så fundera på det.
- Du tappar 15 % med inbyggd växel.

Då är min fråga om jag som till och från jobbet (7 km)och lite dagsturer ska välja utanpåliggande växel?

Ge mig tips.
 
Växelförluster

15% är säkert för mycket för fina växelnav som Shimanos 8 växlade Nexus, SRAMs 7-växlade och Rohloffs 14-växlade. Dessa har värden som närmar sig fina kedjeväxlar men är något tyngre. Man slipper å andra sidan en hel del underhåll och byten av utslitna delar av drivlinan.

Direktväxeln har minst förluster och det varierar också mellan de olika växlarna i ett nav.

Det finns en del gamla trådar här där växelförluster diskuteras.

Kolla också http://www.sheldonbrown.com/internal-gears.html

Nedan ett citat från http://www.sheldonbrown.com/rinard/aero/formulas.htm

"The bicycle's drivetrain efficiency h amounts to about 96% max. A derailleur gear system reduces the efficiency only slightly by an additional 1 to 2%. Internally geared hubs have efficiencies between 95% in direct drive and 80% in the worst case. The efficiency of dirty and rusted bicycle chains is not well-known."

Thure
 
Äh, inte behöver du bekymra dig om de där 15% för din tilljobbet-cykling. Jag tycker det enklare underhållet av inbyggd (läs inget underhåll) är värt så pass mycket att jag gärna står ut med friktionsförluster i navet...
 
Hej!
Klart du ska ha en cykel med utanpåliggande växlar!!!
Jag bytte från en femväxlad standardcykel till en Scott Sportster P2 i våras! Vilket lyft!!! Tyckte det var roligt att cykla på min gamla cykel, men nu är det fruktansvärt skoj att cykla! Har den både till jobbet, nu med dubbdäck-suveränt, runt Vättern, i skogen och har hur skoj som helst på slingriga småvägar. Växlar och bromsar funkar jättebra, toppen att ha många växellägen att välja på.

Hälsn. BrittMarie
 
swabr; sa:
Hej!
Klart du ska ha en cykel med utanpåliggande växlar!!!
Jag bytte från en femväxlad standardcykel till en Scott Sportster P2 i våras! Vilket lyft!!! Tyckte det var roligt att cykla på min gamla cykel, men nu är det fruktansvärt skoj att cykla! Har den både till jobbet, nu med dubbdäck-suveränt, runt Vättern, i skogen och har hur skoj som helst på slingriga småvägar. Växlar och bromsar funkar jättebra, toppen att ha många växellägen att välja på.
Hehe, ja du ser att (som vanligt) så är ju smaken olika. Själv ser jag det såhär: Jag har < 1 mil t jobbet och har märkt att om jag cyklar på en "tung" standardcykel under vinterhalvåret får jag upp både uthållighet o benstyrka såpass mycket att när jag på vårkanten tar fram finhojen med utanpåliggande växlar känns den lätt som en fjäder och jag kan cykla Vättern på hyfsad motionärstid utan någon speciell träning alls (och jag slipper gå på trista spinningpass och rengöra växlar :) ). Om jag hade längre till jobbet/backigare skulle jag nog resonera annorlunda ;)
[Ändrat av Haddock 2004-12-03 kl 13:33]
 
Precis navväxel på vintern fincykel på sommaren

Jag har precis samma preferenser. Dessutom så är sittställningen på en sommarcykel med bockstyre och bromshandtagen fram synnerligen olämplig på slipprigt, halt eller moddigt underlag.

På en vintercykel vill jag ha lite upprättare sittställning ett relativt brett styre med lätt bakåtsvepta handtag och god kontroll med fingrarna på bromshandtagen när det behövs.

En lätt cykel har jag gärna i bägge fallen men vintercykeln blir lite tyngre pga bredare däck och navväxel.

Thure
 
thureb; sa:
[...] på en sommarcykel med bockstyre [...]
Bockstyre har jag aldrig förstått mig på, men ett lågt styre i sig är absolut inget problem på halt underlag (dvs. en smaksak även här).

Jag rekommenderar nog också navväxel, även om jag själv inte vill ha det. Är förresten förlusten verkligen mindre i modernare nav? Principen med planetväxeln är ju samma så jag har svårt att se var i konstruktionen man kan vinna märkbart med effektivitet.
 
Köp av cykel

Tack för svar och tips. Det blir nog ibyggd växel även nästa gång. Men frågor ger följdfrågor. Vad ska jag köpa för cykel när jag köper nytt.

Det man hittar som verkar vara av bättre märke här i stan är cresent och Skeppshult. Men vad ska jag jämföra med för att få en bra till och från jobbet cykel och en ibland kortare turer med packning? Och vad ska man titta på ?
 
Cykelpriser; billigast!

Ang priser: Kollade runt i Sthlm-området, ringde en hel del. Sigge Sport Vällingby var billigast på Crescent och ev även Skeppshult. Även Jarla sport hade hyfsade priser men Sigge var billigast i slutet av december 04. Cykeln (Crescent 7-vxl citybike mod 04) ställdes in och ordnades mkt vänligt direkt när jag kom och de har en god långtidsgaranti, dock ej livstid. Personalen ansträngde sig, mkt serviceinriktade.
Mvh ebh
 
Lite effektförlust får du ju med en navväxel men rohloff naven kan man ju inte riktigt ta med eftersom dom kostar som en bättre MTB, ~10000. Har du sju km så kan du nog klara dig med den effektförlusten.

Ang underhåll så går ett utanpåliggande växelsystem sönder oftare men det är lättare och billigare att fixa gentemot en navväxel. Byter du ut dom tråkiga trisssorna utan kullager i bakväxeln blir det ännu bättre med utanpåliggande.

Trampa bakåt bromsen i navväxlar ger jag inte ett korvöre för, den är ju värdelös halva trampvarvet och dessutom är den ju tokinnefektiv. De nya rullbromsarna är då ljusår bättre.

Är du lite mer lat och meksugen välj utanpåliggande växelsystem. Minst acera, helst alivio. Är du inte sugen på att meka välj nexus 8 växlat nav. Det finns ju visserligen cykelhandlare som mekar hela dagarna.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...