Jag och mina älgar !!

Jag har något perifert följt den här debatten och är inte särskilt insatt i frågan, men jag tycker att påståendet att älgjakten styrs marknadsmässigt haltar något, då det väl snarare är så att en god tillgång på älg snarare går stick i stäv med skogsbolagens huvudsakliga marknadsmässiga sysselsättning, nämligen att odla skog. Att man då inför ett system för arrenderande jägare där ekonomiska incitament snarare än viltvårdande utgör ett tryck på jägarna är ju från skogsbolagens sida ganska rationellt. Frågan är om det ur naturresurssynpunkt är särskilt rationellt?

mvh
David
 
Bolagen kan ju inte utrota älgen helt (fast dom agerar så), eftersom dom är miljöcertifierade. Detta innebär att de skrivit på att deras skog ska innehålla en viss flora och fauna.

"älgproblemet" är som jag skrev i den tidigare tråden inte älgarna i sig, utan den enorma koncentration av älgar som sker lokalt vintertid. I Sorsele- och Malåtrakten har jag hört om flera hundratals älgar på en mycket liten yta.
En tanke som dryftats är att odla "offerskog", områden med mycket lövinslag, vide, björk, asp samt även contorta mm. Sedan måste man vårda dessa områden. Toppbeskära, göra fällen osv.
Förhoppningen är då att älgarna ska hålla sig till dessa områden. Frågan är, om så blir fallet, hur ersättning ska utgå för att skogen används till detta istället för virkesproduktion.

/BAX
 
Lagligt?

Jag funderar mest på vem som gett skogsbolagen rätt att bestämma hur många vilt som får fällas.De kontrollerar själva antalet älgar som finns på respektive område,och givetvis på vintertid då de syns bäst på sina vinterbetesområden(de är inte kvar då september jakten börjar).Är tanken att de ska utrota älgen till fördel för sin egen profit??Skulle de lyckas med sitt "mission" vem ska då ställas till svars?Inte ska vi jägare göra det,tycker jag.
Har hört på röster från äldre jägare som jagat i kanske 50 år,de säger att de kommer att bli så vi går tillbaka till det gamla systemet dvs. att skjut det du behöver det när du behöver det.Jag förstår inte heller de "förmän" somm jobber åt de stora bolagen och kanske jagat över 30 år ,nu står de och försvarar idiotin i det här.
Men det är väl bara jag som är dum i huvet och inte fattar något.

Ha de!
 
Re: Lagligt?

HDF; sa:
Har hört på röster från äldre jägare som jagat i kanske 50 år,de säger att de kommer att bli så vi går tillbaka till det gamla systemet dvs. att skjut det du behöver det när du behöver det.

Är det nån jägare i Sverige som jagar för att 'dom behöver det' numera?
 
Re: Re: Lagligt?

migael; sa:
Är det nån jägare i Sverige som jagar för att 'dom behöver det' numera?

Behöver vad?

Kött? näää, troligtvis inte! Rekreation? Jajamensan, det e nog viktigare idag än någonsin.. Yresmässigt? Det finns en hel del människor som har jakten som yrke och dom behöver väl jaga om någon!
 
Gamla stammen

De jag menar är att det finns 70-80 åringar som växt upp i skogen med jakt och allt vad det innebär.
De ser inte på jakten med samma ögon som "vår" jaktgeneration gör.De tycker att det är fjantigt att ha en selektiv skjutkvot,det är mer så här att,ser du en älg skjuter du den(det är inget jag förespråkar).
Visst har de råd att köpa kött som vi andra,men det är mer en principfråga tycker jag.Eller är jag ute & cyklar?
 
Re: Gamla stammen

HDF; sa:
Visst har de råd att köpa kött som vi andra,men det är mer en principfråga tycker jag.Eller är jag ute & cyklar?

Ja det är du. Regler skall följas av alla. Även gamla måste hänga med och kan inte skylla på "så har vi alltid gjort"
 
Alla är såå duktiga

Så med detta svar accepterar ni skogsbolagens politik,men jag hade även en annan tanke.Nu får jaktlagen sköta sig själva (i princip).Vi får tydligen bjuda in vilka som helst att jaga.Tänkte arrangera lite jakt på mitt område,tar jag ca 8-10000 kronor för en plats så borde jag efter ett par år kunna ta mig en resa till storoxarnas land.
 
Re: Alla är såå duktiga

HDF; sa:
Så med detta svar accepterar ni skogsbolagens politik,men jag hade även en annan tanke.Nu får jaktlagen sköta sig själva (i princip).Vi får tydligen bjuda in vilka som helst att jaga.Tänkte arrangera lite jakt på mitt område,tar jag ca 8-10000 kronor för en plats så borde jag efter ett par år kunna ta mig en resa till storoxarnas land.

Ja om du har mark där du kan sälja rätten att jaga, så varför inte göra det. Så fungerar marknadsekonomin. Hittar du folk som vill betala 8000-10000 till dig, så ta betalt av dem.

Jag förstår att du på något sätt var ironisk (eller liknande), men jag kan för mitt liv inte fatta ironin i ditt inlägg.

Tjäna pengar på din jakträtt, och ta en semester för de pengarna sen du. Helt Ok för mig.

mvh Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frarol jag och mina snöskor Jakt 0
Piffy Vad gör jag här ??? Jakt 3
arntur Älgar! Jakt 6
Almgren Döda alla älgar? Jakt 46

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.