Afrika næsta...

Tja på er alla
Søker någon som vill følja med på cykel ner genom europa och vidare ner genom Afrika.
Tanken ær att starta på Nordkap i september 2005 och avsluta i Kapstaden 23/7 2007 (kan æven blir den 22e...:)

Det ær seriøst...har tidigare varit genom syd- och nordakerika

Joakim Esaiasson
 
Det låter intressant men är det möjligt att cykla genom Afrika? Är det inte mycket kriminalitet dåliga vägar osv?
 
dobben; sa:
Det låter intressant men är det möjligt att cykla genom Afrika? Är det inte mycket kriminalitet dåliga vägar osv?

Hej

Det aer nog inte lika saekert att cykla i Afrika som i Europa men man kan undvika de vaersta staellena. Det finns aeven farliga staellen att vara paa i Europa, speciellt i sydoestra i naerheten i Kaukasus... Ska dit naesta aar med cykel.

Vaegarna aer nog inte saa daaliga i Afrika, antagligen inte vaerre aen smaavaegar i Asien, allt handlar om vad man aer van vid.

Varfoer skulle det inte gaa att cykla i Afrika?

/Stellan
 
Drömma i soffan

Isåfall så från man nog stanna hem och sitta i soffan och drömma om äventyren.

Vad jag vet så måste det nog finnas trevliga männskor där nere också och bussar har de också har jag sett på tv och de går ju på vägar så nog måste det gå att cykla på dem också, eller?

/J
 
Re: Drömma i soffan

bill; sa:
Isåfall s?från man nog stanna hem och sitta i soffan och drömma om äventyren.

Vad jag vet s?måste det nog finnas trevliga männskor där nere ocks?och bussar har de ocks?har jag sett p?tv och de går ju p?vägar s?nog måste det g?att cykla p?dem ocks? eller?

/J

Foeljer du med?

/Stellan

Ps. Det gaar ganska laett att baera en cykel om det inte finns vaegar. Man kanske faar gaa naagra gaanger fram och tillbaka om man har foer mycket packning...
 
Jag menade inte att vara fördomsfull. Självklart finns det både bra vägar och trevliga människor där men vad man har hört så är det tex extremt hög kriminalitet i Sydafrika och infrastrukturen är väl ändå ganska underutvecklad i vissa andra delar. Men det är kanske detta som gör det intressant att göra en sådan cykeltur men det måste ju ändå vara genomförbart.

Robert
 
dobben; sa:
Jag menade inte att vara fördomsfull. Självklart finns det både bra vägar och trevliga människor där men vad man har hört s?är det tex extremt hög kriminalitet i Sydafrika och infrastrukturen är väl änd?ganska underutvecklad i vissa andra delar. Men det är kanske detta som gör det intressant att göra en sådan cykeltur men det måste ju änd?vara genomförbart.

Robert

Vill man cykla snabbt och laangt varje dag saa ska man inte vaelja Afrika. Naturligtvis kommer det att finnas korta vaegstraecker som gaar att haalla hoeg fart paa. Vill man cykla snabbt och laangt ska man nog vaelja vaestra Europa (inte Alperna) eller Nordamerika. Vill man daerimot se naagot nytt saa kan man vaelja att cykla i naagot konstigt land som ingen har hoert talas om. Oftast blir daa vaegarna av saemre skick och infrastukturen obefintlig. Jag har varit ivaeg paa min nuvarande tur i ca 15 maanader och det har blivit maanga mil paa obefintliga vaegar eller djurstigar. Jag gillar det men det blir inte naagra laengre cykelstraecker varje dag. Aer man paa +5 000m i rasbranter med cykel saa blir det inte saa laangt...

Blir det foer svaart att cykla saa kan man alltid ta buss eller lifta istaellet. Ofta hjaelper det inte saa mycket paa daaliga vaegar, det tar ibland laengre tid med lastbil aen att leda cykel sjaelv.

/Stellan
 
Hej!

Det låter både spännande och kul, men jag har tyvärr inte tid...
Har lite erfarenhet av östafrika, dock, Tanzania vill säga. Det finns en riktigt bra stor asfaltsväg hela vägen från Dar-es-Salaam till Zambia, och den fortsätter nog vidare mot Zimbabwe också. Söder om Sahara torde nog inte vägarna ställa till problem. Och passa på att lära lite Swahili - det mjukar upp kontakter hela vägen från Kenya till Zambiska gränsen. Jag tippa att kruxet på denna tur är söder om Egypten; oroligheter och så. Kanske. Någon som vet läget i Etiopien nu?
Lycka till!
Mattias
 
masj16; sa:
Det finns en riktigt bra stor asfaltsväg hela vägen från Dar-es-Salaam till Zambia,

Laater inte saa kul...

masj16; sa:
Och passa p?att lära lite Swahili - det mjukar upp kontakter hela vägen från Kenya till Zambiska gränsen.

Vilket spraak boer man laera sig om man tar vaestra sidan av Afrika istaellet?

masj16; sa:
Jag tippa att kruxet p?denna tur är söder om Egypten; oroligheter och s? Kanske. Någon som vet läget i Etiopien nu?
Lycka till!
Mattias

Den tur som jag planerar foer tillfaellet slipper man problemen med Sudan och Etiopien. Jag har taenkt foersoeka cykla genom den vaestra delen av Afrika istaellet. Det som blir kruxet daa aer att faa alla visum som behoevs och lyckas cykla runt alla inboerdeskrig...

/Stellan
 
Pardon my french

j_stellan; sa:
Vilket spraak boer man laera sig om man tar vaestra sidan av Afrika istaellet?
Franska! Hela västafrika är i princip franskspråkigt. (Vilket jag tycker är lite trist eftersom jag tyvärr inte behärskar franska...)

mvh Staffan
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...