att hålla andan

Hur ska man göra för att hålla andan så länge som möjligt?
hur tränar man upp det?
hyperventilerar proffsen?
 
Att hålla andan...

Ett bra sätt att träna att hålla andan är att börja fridyka.


Vissa " Proffs " sysslar med hypervetilation, nackdelen med att använda hypervetilation är att man riskerar att råka ut för sk. " Sallow water black - out" som är ett resultat av att koldioxiden stannar i kroppen istället för att komma ut. Man svimmar alltså utan förvarning och drunknar.


Skall man hålla andan så är det rekommendabelt att bara ta max två andetag innan neddykning.
Sedan är det bara att träna och träna..


Vad du också kan göra är att lära din kropp arbeta med så liten syremängd som möjligt, t.ex hålla andan och gå ca 100 meter, därefter småjogga 100 meter o.s.v.


Men det bästa är dock att vistas så mycket i vatten som möjligt och ta det lungt när du tränar i början...


//Attackmyggan
 
Hålla andan...

Att hyperventilera fungerar alldeles utmärkt om man vill samla på sig en massa friskt syre (jämför med att blåsa upp en ballong på kortast möjliga tid, Du blir yr i huvudet och det för att Du fått i Dig för mycket syre...) - det som dessutom händer är att Du ventilerar ut koldioxiden och det är här som det f a r l i g a inträffar. Det är nämligen koldioxiden som indikerar att Du behöver andas. I kroppen sitter indikatorer som talar om för hjärnan som talar om för Dig att Du nu behöver ventilera ut koldioxiden - dvs det förbrukade syret. Men, detta är viktigt - eftersom Du hyperventilerat och vädrat ut all koldioxid så kommer kroppen inte att tala om för Dig att Du behöver andas in nytt friskt syre och Du kommer att svimma pga syrebrist. Och är Du nu under vattnet är Du rätt hjälplös eftersom vi normalt inte andas vatten... Och - mer viktigt - efter att Du hyperventilerat och utsätter kroppen för ett högre atmosfärstryck kommer dessa signaler (koldioxidindikeringen) att undertryckas ytterligare - när Du sedan går mot ytan, i friskt mod och fortfarande känner Dig som Tarzan, kommer trycksänkningen att påverka Dina kroppsfunktioner. Shallow Water Blackout - kallas denna effekt och - helt utan föraning svimmar Du och detta sker fortfarande under vattnet och Du kan själv föreställa Dig resultatet.
Koldioxidhalten i kroppen är så låg som 0.03% och ökar den det minsta känner vi andnöd - Du behöver ventilera ut koldioxiden dvs inte för att vi behöver mer syre men detta blir den trevliga effekten att vi 'på köpet' även andas in nytt friskt syre.
Men efter en hyperventilering kommer koldioxidhalten ner i såna låga nivåer att Du inte känner andningsbehov - inte ens efter att syret tagit slut... och Du svimmar

CMAS ** M2S 469 - Kent Dahlin
 
dykreflex

Hallå ja.

Läste någonstans att man kan träna upp sin "dykreflex" genom att träna att hålla andan. Dykreflexen är något man har medfött men som är tydligare hos dykare om jag förstod det rätt. När ansiktet kommer i kontakt med vatten så sänks helt enkelt pulsen, vilket ju är jättebra om man vill ha kvar lite extra luft i slutet av dyket.

Så håll andan så ofta ni kan.

m
 
psykiskt?

har inget cert men spelat en hel del uv-rugby och kört ett par härliga vattenfys pass i lumpen så jag uttalar mig ändå:
min teori är att "vara bra på att hålla andan" mycket handlar om psyke. Kroppen och huvudet måste helt enkelt vänja sig vid syrebrist. UV-rugby är ett bra sätt att vänja sig vid att jobba hårt under vatten när man hellre skulle vilja vid ytan och flåsa. "hallå killar2, jag har släppt bollen, ni kan släppa mig nu, hallå, bollen är långt borta, hallå, snälla släpp mig...
 
Kallt vatten

Ett bra sätt att träna upp dykreflexen är att badda ansiktet (speciellt kring näsroten) med iskallt vatten. Eller, mer avancerat, doppa ansiktet i en balja med kallt vatten.
 
förbättra bottentiden...

Hyper ventilering och annat... HMM nej bäst är faktiskt vanlig konditionsträning så som löpning eller annat. Självklart i kombination med vattenträning, simmning uv-ruggby och annat. Sundaste sättet att nå bättre bottentider då hypervetilering har sina klara risker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfguiden Lära sig hålla andan + våtdräkts tips Dykning 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.