Mer Nepalvandring

Såg att någon redan frågat om vandring i Nepal, men jag ska åt ett annat håll - runt Annapurna närmare bestämt. Någon gång i oktober.

Fråga: Hur kallt blir det i lodgerna?
Kan man hyra sovsäck+dunjacka om det skulle behövas?

Andra tips på fina naturupplevelser i Nepal?
/p
 
pokhara

Jag var runt Annapurna i feb. Temp i lodgerna kröp ibland ner mot ett par plusgrader. Säkert varmare i oktober dock. I Pokhara finns massor av "friluftsaffärer" som säljer dunjackor, "Gore-tex" osv. Mycket är dock fejk och rätt dassig kvalitet.
 
Royal Bardia

Royal Bardia är en ganska nyöppnad (ca tio år) nationalpark i sydvästra Nepal.
Inte lika exploaterad som Chitwan och chanserna att se tiger ska vara större. Vi såg spår:)
 
Vi var och vandrade till Annapurna Base Camp för några år sedan i slutet av november. Fantastisk vandring och fantastiska vyer.

Vi hade nog några minusgrader i lodgen på Annapurna Base Camp på natten, men jag frös inte i min sovsäck med komforttemperatur på ca 0 till 5 grader + filt.

/Fredrik
 
Runt Annapurna

Hej,
jag och min sambo vandrade runt Annapurna i oktober/november förra året. En kanontur som jag verkligen rekommenderar.
Vi hade som kallast kanske några plusgrader under nätterna i lodger. En natt var vi däremot tvugna att spendera i tält, detta var i Thorung Phedi (stavning?), sista övernattningen innan passagen över Thorung La. Som tur var blev det ingen extrem kyla den natten utan kanske runt -5. Men höjden (ca 4400möh), det kassa tältet somm inte gicka att stänga... samt skumgummi madrasserna gjorde att det ändå var ganska kyligt.
Jag vet inte hur det är att hyra grejor, vi hade med egna. Av det jag såg som var till salu så blev jag _inte så_ imponerad. Jag rekommenderar definitivet en dunjacka, den behöver inte vara av värsta expeditionssnitt. Det är mycket skön att ha en på kvällarna. Även om det är riktigt varmt på dagarna (25-30 grader upp till ca 3000möh) så blir det ganska kyligt när solen går ner.
Har mer frågor så är det ok att maila mig direkt.
(Använd "email" uppe till höger i "huvudet")

Mvh Niklas

[Ändrat av nicke 2000-09-11 kl 12:42]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sph1nx Hittat topparna, lite mer hjälp? Trekking 36

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...