Köpa flaska

Hej!

Nu börjar det äntligen bli dags för mig att köpa egen utrustning, och jag har kommit fram till vad jag vill ha i utrustningsväg i alla delar utom just själva flaskan.

Mitt val står just nu om jag ska satsa på:
12l x 232bar, 15l x 232bar eller 10l x 300bar

Vad anser ni är lämpligast. Jag har tidigare endast dykt med långtolva eller vanliga hyr 10:eek:r. Jag vill ju ha maximal dyktid, men samtidigt så bör ju flaskan vara relativt släpbar eftersom den kommer ju bäras en del (har tillgång till bil men ej till båt). Eftersom jag inte har tokkoll på verklig luftmängd baserat på trycket så är jag inte heller helt säker på "nomal" dyktid mellan en 10l 300bars flaska och tex en 12l 232bars flaska..

Tacksam för all hjälp, tips och tankar!

Glada hälsningar
Staffan
 
Hej!

Jag förstår inte denna förkärlek för stora flaskor. Jag dyker med 8x300 (bekväm att bära och jag behöver mindre vikter under vattnet, dubbel viktbesparing :eek:) eller 12x200. Jag har aldrig varit med om att luften tar slut innan tiden. Då dyker jag med dator, och oftast börjar jag på 22-30m djup och klättrar uppåt allt eftersom datorn kräver detta. Flaskan räcker utan tvekan till en timmas dyktid.

Jag kan förstå om man vill ha större flaska om man dyker med Nitrox eller liknande, men till luft så behvs inte mer än 8x300/12x200.

/Daniel
 
daniol74; sa:
Hej!

Jag förstår inte denna förkärlek för stora flaskor. Jag dyker med 8x300 (bekväm att bära och jag behöver mindre vikter under vattnet, dubbel viktbesparing :eek:) eller 12x200. Jag har aldrig varit med om att luften tar slut innan tiden. Då dyker jag med dator, och oftast börjar jag på 22-30m djup och klättrar uppåt allt eftersom datorn kräver detta. Flaskan räcker utan tvekan till en timmas dyktid.

Jag kan förstå om man vill ha större flaska om man dyker med Nitrox eller liknande, men till luft så behvs inte mer än 8x300/12x200.

/Daniel

Min tanke med att köpa en lite större flaska är att man isf ev skulle kunna använda den till två kortare dyk, alternativt ett längre. Jag har själv varit med om att man fått avbryta dyk eftersom luften helt enkelt börjat ta slut. Därev min tanke på om man ska satsa på en 15litare istället.. Nackdelen som jag ser med en 15litare är att den väger mer än långtolvan jag kikar på annars. Jag är osäker på hur mkt den extra vikten egentligen "känns", och ifall det är värd att köpa en större med risken att det blir för tungt. Därav min fundering på om man skulle satsa på en 300bars flaska istället. Jag tolkar det som att du jämnställer en 8l 300bar med en 12l 200 bar, i mitt fall så handlar det om 10l 300bar och om det kan jämnställas med 15l 232bar ungefär? (isf kanske 10litaren är att föredra pga den mindre vikten)..

Och apropå nitrox, så är planen att flaskan ska tvättas för nitrox till nästa höst, men ska användas med #vanlig" luft fram tills dess (då vi gått kursen). (samma flaska och övrig utrustning som jag köper, införskaffas även till min sambo)
 
t80u; sa:
Min tanke med att köpa en lite större flaska är att man isf ev skulle kunna använda den till två kortare dyk, alternativt ett längre. Jag har själv varit med om att man fått avbryta dyk eftersom luften helt enkelt börjat ta slut. Därev min tanke på om man ska satsa på en 15litare istället.. Nackdelen som jag ser med en 15litare är att den väger mer än långtolvan jag kikar på annars. Jag är osäker på hur mkt den extra vikten egentligen "känns", och ifall det är värd att köpa en större med risken att det blir för tungt. Därav min fundering på om man skulle satsa på en 300bars flaska istället. Jag tolkar det som att du jämnställer en 8l 300bar med en 12l 200 bar, i mitt fall så handlar det om 10l 300bar och om det kan jämnställas med 15l 232bar ungefär? (isf kanske 10litaren är att föredra pga den mindre vikten)..

Och apropå nitrox, så är planen att flaskan ska tvättas för nitrox till nästa höst, men ska användas med #vanlig" luft fram tills dess (då vi gått kursen). (samma flaska och övrig utrustning som jag köper, införskaffas även till min sambo)

Hej igen!

Angående volym:
Om du gör av med luften i en 12x200 flaska innan tiden är slut så är det klart att du skall ha en större. Hur mycket luft man förbrukar är ju individuellt.

Har du dykt mycket? Om du har det så vet du nog hur mycket luft du behöver. Om du är hyfsat nybörjare så tror jag nog att din luftförbrukning snart minskar. Det känns onödigt att släpa på 15l flaska om den är halvfull var gång du kommer upp till ytan... Jag tror envist att 12l x200bar räcker och blir över även för långa och djupa dyk med luft...

Angående 200 eller 300 bar.
Jag är lat och ogillar att bära tungt. Därav mitt val med 8x300. Jag vet att den luften räcker för mig (i alla fall under en timmes dykning). 300bars-flaskan har ju dessutom fördelen att man klarar sig med mindre blyvikter. (som sagt, jag är lat... :eek:)

Du har rätt i att luften inte komprimeras lika mycket vid 300 bar, så man "missar" lite luft där. Dessutom är det ibland dyrare att fylla 300 bar, eller kanske inte ens går på somliga platser. 200 är ju mer standard.

Dessa är mina åsikter. Det finns nog fler i frågan...

Lycka till med dykningen!
 
Hej igen, och tack för dina svar!

Jag skulle inte vilja säga att jag dykt jättemycket, jag har 44 loggade dyk de senaste 7 åren, men i år har det endast hunnits med 6dyk, mycket just pga hyrkostnaden. Så anledningen att vi nu köper eget är just för att det troligen innebär att man kommer ut mer.
Min luftförbrukning är nog relativt normal, även om den kanske är lite överkant (men det brukar jag skylla på att jag är stor och därmed kräver torrisen mer luft vid avvägningen :) ).
Anledningen att jag började fundera i de banorna är för att jag i dykpaketen vi förhandlat fram får välja på en långtolva, en 15litare eller en 300bars 10:a, för samma pris. Därför började jag fundera kring att det kanske kunde vara trevligare med en lite större flaska.. men samtidigt, som du säger vill man ju inte släpa på för mycket vikt..
Det är ju något dyrare att fylla till 300bar (mitt dykcenter tar 80kr/300bar 60kr/200bar) men det är inte så stor skilnad. Dock underlättar det ju helt klart om det finns dykcenter som kan fylla upp ens flaskor, men det problemet lär vi få brottas med nästa år när vi går över till nitrox ändå..

Återigen ett stort tack för dina svar.
 
jodå..

Kan inte låta bli att titta på denna tråd, och kan komma med mina egna synpunkter... För mig och min rygg så tycker jag att jag ligger bättre i vattnet med en 15L 200, än en 10L 300.... 15L flaskan ligger längre ner över rumpan vilket lyfter upp fötterna en del. Dock så behöver man ett till två kilo extra på denna flaskan framför 10L 300.. Den blir ju något positiv i slutet av dyket jämfört med 300 flaskan... Men det är en smaksak..

Om det inte var så dyrt med service, underhåll, fyllning av dubbelflaskor, så skulle jag kanske sett på en 2x4L 300 bar.. Enkel att bära med sig och känns knappt att man har på ryggen.. Dubbel 6:eek:r är väl ännu bättre dock...

Fredric
http://www.glädje.nu
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.