Marsa Alam

Hej,

Funderar på att åka till södra Egypten i sommar och tänkte höra om någon varit i området kring Marsa Alam? Erfarenheter? Tips? Bra researrangör?

Mvh, Johanna
 
Har själv inte varit där, men vet några som var där. De flög till Hurghada och tog en taxi dit - kostade någonstans runt 600 kr (i euro antagligen) för en enkel resa (de fick skjuts tillbaka). De gillade stället skarpt - de fick nämligen se en dugong, förutom delfin och haj. Men då har man haft tur. Glöm nattliv för där finns i princip ingenting, förutom i vattnet då.

Har för mig Dyk har haft en artikel om platsen.
 
.

Hoj!

Var i Marsa Alam i december förra året med några kompisar. Har bara gott att säga om stället. Att bo i beduintält mitt ute i öknen med helpension och bara dyka hela dagarna/nätterna var grymt!

Bra researrengör är http://www.flygfisken.se
Det går bra att maila med frågor/offertfråga, de är riktigt trevliga och lätta att ha o göra med. (tips, det kan bli lite billigare om man bokar flygresan själv).

Lycka till!
 
Tackar

Stort tack för era svar. Stämmer att Dyk hade reportage för ett tag sedan. Därav intresset... Ville höra om fler hade besökt platsen och vad man isf tyckte. Har hört att det skall vara avancerad dykning på vissa håll och att endel nationalparker kräver minst 50 loggade dyk.

Själv tycker jag det är positivt att slippa lite av massturismen och party-ställen överallt. Så beduintält och öken låter ju ganska lockande! Om ni, eller någon annan har mer att berätta eller tipsa om så skriv igen!

Återigen, stort tack!
/Johanna
 
Vissa platser kräver lite extra dykerfarenhet, som t.e.x elphinstone reef som är ganska poppis (hammarhaj, oceanic white tip mm). Där har man haft som krav att dykarna ska ha gjort åtminstonde 50 dyk (dyket är ganska långt och djupt). När vi var där i december sänkte man dock gränsen till 25, vet inte om den gränsen är kvar dock.
Den mesta dykningen är förstås basic, men det finns lite grottdykningsmöjligheter i området om man så vill. Annars finns ju även dolphinhouse där man kan få se delfiner med lite tur, där är det inget krav på dykerfarenhet. Alla "bonus" turer kostar extra kosing.

Fortsatt lycka till med reseplaneringen!
 
Elphinestone

Förra sommaren var det 50 som krav på Brothers/Elphinstone. Jag åkte med dyk o resespec. Underbar resa. Flög till Hurghada och taxi till Marsa Alam, liveaboard i en vecka sen. Såg både hammarhaj och manta där ute

//Rickard
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HannahL Dykning Marsa Alam / Coraya Bay Dykning 4
Raskolnikov Marsa alam kontra Dahab Dykning 3
johnadler Marsa Alam Dykning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...