Kroatien: Hvar

Hej,
ngt som dykt i Hvar i Kroatien?
Nåt o rekommendera? Trevligt ställe annars (förutom dykningen)?
Mvh,
pia
 
Inte dykt men seglat och snorklat. Kroatiska skärgården är väldigt fin med spektakulära branta öar och förhållandevis klart vatten. Städerna är gamla och pittoreska, dock rätt mycket turister. Under vattnet är det typiskt Medelhav. Senast hade vi turen att ha en marinbiolog med oss vilket naturligtvis gjorde fridykningen betydligt intressantare. Vet inte hur det är på Hvar men på vissa öar finns kul grottor att dyka i.

Har bara varit i staden Hvar en gång och bunkrat. Den verkade vara ganska typisk för området, gamla hus byggda i kalksten. På andra sidan sundet ligger en liten ögrupp med en marina som heter Palmizana som är väldigt populär bland seglare. Vid något tillfälle har vi legat i naturhamn på norra sidan av Hvar.

Johannes
 
Hej!

Har ej varit pa Hvar men väl Vis, mindre ö med mycket lite turister (iallafall då 2003) och nära den Blå grottan (Modra Spilja ungefär på kroatiska). In i grottan kan man ta sig med en minibåt men såg också dykare inne i grottan.

Kanske en utflykt från Hvar (vet dock ej hur långt ifrån!)

Charlotte
 
Charlotte_LL; sa:
Hej!

Har ej varit pa Hvar men väl Vis, mindre ö med mycket lite turister (iallafall då 2003) och nära den Blå grottan (Modra Spilja ungefär på kroatiska). In i grottan kan man ta sig med en minibåt men såg också dykare inne i grottan.

Kanske en utflykt från Hvar (vet dock ej hur långt ifrån!)

Charlotte

Har också varit i Blå Grottan, som ligger på Bisevo ett par distansminuter från Vis. För att dyka där måste man följa med en organiserad dykutflykt från Vis. Vi var där själva och smusslade med mask och fenor i gummibåten som vi paddlade in i grottan med. Vi hann med att simma runt en liten stund innan det kom någon från den officiella dykbåten och sa åt oss att sluta upp med det. De vill väl att man ska betala dem för att få dyka i grottan.

Johannes
 
Jag gjorde ett dyk på Hvar under en segling i Kroatien förra året. Det var ett helt OK dyk, bättre än väntat för Medelhavet. Det sägs att dykningen i Kroatien (och särskilt Hvar) är bättre än Medelhavet i genomsnitt, det kanske stämmer. Hvar lär ha många dykmål med olika karaktär, men vi stannade bara en dag och gjorde som sagt bara ett dyk. Blå Grottan är läcker. Där snorklade vi bara, men jag kan tänka mig att det är kul att dyka med luft också.

För dyket hyrde vi grejor och båt av en tysk som heter Jürgen, tror jag. Båten var bra och Jürgen kunde nog sina dykplatser, men han hade en vissen syn på säkerhet. Knappt hälften av oss fick reg med octopus, en reg och två djupmätare strulade och skicket på gjejorna i stort var sådär. Dessutom hade han ingen som helst koll på att han hade hela gruppen med sig, han bara paddlade på. Tjena. Det finns fler uthyrare, men jag känner inte till dem.

Dyker man med egen utrustning ska man inte överskatta temperaturen på 30 m. Semidry, även i juli, var ett måste.

/Daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
efred Dykkurs i Kroatien (eller i närheten) Dykning 1
op Dykning i Kroatien? Dykning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.