Vad ar bra?

Gallande fridykning utan hjalpmedel; vad ska ses som vad.
5m
10m
15m
20m
25m
30m
35m
40m
45m och djupare.

Var ska foljande sattas in pa djuptabellen ovan anser ni: nyborjare, godkant, medel, bra , mycket bra exemplariskt, varldsklass

Ovan var bara exempel sa ni fattar galoppen

jag har snorklat lite med dykdator sa lite nyfiken ar jag var jag ligger...

// JM
 
5 - nybörjare 45 - världsklass

(är 13 år och har fridykt i en klubb 4 år)

5 - nybörjare
10 - Godkänt
15 - bra!
20 - mycket bra
25 - mycket bra
30 - 40 exemplariskt
45, djupare - världsklass

(kanske inte har SÅ stor erfarenhet..)
 
Ta det lugnt!

Tjena!

Vad kul att du fridyker. En underbar sysselsättning. Vill bara säga TA DET LUGNT och dyk alltid ihop med någon. Jag har själv varit med om flera shallow water blackouts!!!

Tävla mot dig själv - kanske en klyscha, men nog så bra i dessa fall!
 
Raskolnikov; sa:
Gallande fridykning utan hjalpmedel; vad ska ses som vad.
5m
10m
15m
20m
25m
30m
35m
40m
45m och djupare.

Var ska foljande sattas in pa djuptabellen ovan anser ni: nyborjare, godkant, medel, bra , mycket bra exemplariskt, varldsklass

Ovan var bara exempel sa ni fattar galoppen

jag har snorklat lite med dykdator sa lite nyfiken ar jag var jag ligger...

// JM

Ta det lungt!!!

Jag har testat fridykning några gånger och vet man vad man gör så brukar det gå bra. Jag gjorde ett misstag när jag var liten och på så sätt har jag förstört hörseln på ena örat. Jag lyckades spräcka trummhinnan och det var inte skönt. Så, ta det lungt!!!

Försök hitta lite litteratur inom området innan du börjar gå ner på de stora djupen. Det är bra att veta vad som kan gå fel och hur man undviker det.

/Stellan
 
När jag tränade dykning var det en kille som fick shallow water black out, och det var ganska heskt, det rann blod ur munnen och näsan på honom och så...
Så jag brukar ta det ganska lungt sen det hände...
 
Hur?

jag har läst lite om fridykning och är mycket fascinerad av det. jag har simmarbakgrund så min vattenvana är stor. nyligen var jag på semester till röda havet där jag hyrde en dykdator för att se till vilket djup jag kunde simma ner till.
Efter några relativt enkla dyk 10-15 meter så pressade jag mig lite mer och dykdatorn visade 20.9 m innan jag vände. Jag brydde mig dock inte om att tryckutjämna masken och det undertryck som uppstod ledde till Barrels Trauma - spräckta blodkärl i ögat.

Min fråga är, för jag skulle vilja fortsätta utöva fridykning, under vilka former ska djupdyk göras.
Det är nämnligen så att jag har ingen kompis som kommer ner på samma djup, kring 10 meter kanske.
Ska man skaffa sig någon form av gel till masken för att slippa tryckutjämna den?
Jag bor i Umeå, var får jag kontakt med kompetent folk som man kan utöva fridykning med?
Ni fridykare som läser detta, vad är era personliga rekord?

Mvh Johan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.