Korsika

Hej,
har du vart på Korsika? Har du lust att rekommendera nåt till mig? Funderar att dra dit i augusti och dyka och undrar lite om prisnivå och vad man kan hitta på för annat kul där? Bra dykning, pris och möjlighet?

mvh/pia
 
Jag letar också tips om dykning på Korsika, specifikt områdena kring Bonifacio och Porto-Vecchio i sydöst som ska ha bra dykvatten. Ska dit i mitten på juli.
Jag var i Calvi slutet av maj förra året. Det blev mest snorkling då eftersom mitt resesällskap inte dyker. Gjorde en dykutfärd med Gerard Perouys dykbåt. Otroligt fin sikt och många goa muränor. Det finns en oceanografisk forskningsstation i Calvi (på Revellatahalvön) som ordnar utfärder och boende på forskningscentret. Grämer mig att jag inte provade på det.
Hoppas att det blir mer dykning i år och att det är lite varmare i vattnet än i maj.

/Lars
 
Bra dykning på Korsika

Hallå!

Jag var på Korsika i slutet av juni, och hann då med ett dyk i närheten av Porto-Veccio. Jag och en vän hängde med på en utflykt anordnad av dykcentret/skolan Hippocampe som ligger cirka 15 kilometer från Porto-Veccio. Trevlig personal, hyfsad utrustning och fina dykbåtar. Det lite speciella med Hippocampe är att centret är beläget på en stor nudistanläggning, La Chiappa.. Men frukta icke, du måste inte ta av dig kläderna. :) Vid anmälan i receptionen uppger man att man ska besöka dykcentret, och får därmed också behålla kläderna på.

Karin och Hans, som driver stället är tyskar och talar tyska, franska och hygglig engelska. En utflykt kostar cirka 350 kronor och då ingår komplett utrustning, båttur och en fika efter dyket. Den tur vi hängde med på gick till en liten ö en bit ut från land, cirka tjugo minuter med båt, och gav oss ett enkelt och trevligt dyk på cirka tio till femton meter, men även mer avancerade dyk kring ön fixas för den som vill. Botten är stenig, med ganska mycket klippblock och grejer att simma omkring bland. Bland annat ser man surpuppor till bläckfiskar och kanske en och annan muräna här. Och en hel del andra firrar, förstås. De flesta certifieringar är godkända, CMAS, Padi, Naui m.fl. Mer information om Hippocampe finns på webbplatsen http://www.hippocampe.de. Språket på sajten är franska eller tyska.
 
Tebaks

Hej,
Har precis kommit tillbaka från Korsika!
Huvudmålet med resan var att vandra södra delen av bergsleden GR 20. 6 fantastiska, om än superjobbiga, dagar. Men, jag ska inte pladdra om det här eftersom det är fel forum.
Gjorde några dyk med Atoll i Bonifacio, http://www.atoll-diving.com/welcome.htm . Finfin dykning vid Iles Lavezzi. Proffsigt dykcenter mitt i Bonifacio, och de hade en svensk anställd vilket var bra för mig och min usla franska (de informerade på engelska också, men eftersom större delen av de som var med på utfärderna var fransoser så snackades det franska mest hela tiden). Nackdelen med Atoll är väl priset. 50 euro för 1 dyk med utrustning. 6 euro extra för lån av dykdator. Värt varje slant ändå!!
Bra snorkling i Bouches de Bonifacio. Såg bl a bläckfisk. Stora vågor, men det går rätt bra ändå.

Vi stannade i Porto-Vecchio en söndag och det enda dykcentret som låg inom gångavstånd var stängt (CIP La Palanquée). Synd.
Hade två dagar i Ajaccio efter vandringen, men då var jag så tokförkyld så all dykning var utesluten. Buä.

Om man ska dyka mycket på Korsika och pröva olika ställen så är bil alternativt cykel nästan ett måste. De flesta dykcenter ligger en bit utanför städerna och de allmänna kommunikationerna är riktigt kassa.
Vi campade och tog oss runt med buss och tåg. Det var svårt att tajma med dykning.

Hoppas du får en go vistelse på Korsika!

/Lars
 
Det finns massor att dyka på där. Från undervattensnationalparker och vrak fartyg såväl som flygplan till hyffsad grottdykning. Fast grottdykningen är bättre på norra delen av Sardinien.
Priser ungefär som här i Sverige.
Lorsika i sig självt är en enastående ö. Med kritvita sandstränder till bergbestigning 0-2400 möh. God mat goda viner trevlig atmosfär.
Bra info finns på nätet eller genom Franska turistbyrån.
 
Precis utanför Calvi ligger "Her did".
Mumma! En gammal Boeing B17G som aldrig nådde Verona under andra världskriget. Riktigt fint dyk, planet ligger på magen på botten, ca 29m. Flygkroppen är kapad på mitten men på det hela taget är planet välbehållet. Plundrat dock! (Någonstans har någon ett coolt växthus efter att ha snott hela noskonen...)
Efter att ha läst i Diver är jag ganska skeptisk till vad dykledaren berättade om planet, han sade bland annat att stjärtsektionen sprängdes/förintades vid nödlandningen. I diver läser man att stjärtsektionen ligger på bottnen och hyser två av de tre kvarvarande besättningsmännen...
Åk dit!
/H
 
Calvi

Har också varit i Calvi och dykt på bombaren som ligger precis utanför fästningen.
Ett intressant plan med en intressant historia (kulhålen säger väl en del).
Bra sikt och lungt vatten när jag var där i Juni.
Kunde varit bättre kunde varit sämre men jag är glad att jag la ut pengarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Runariel Korsika, Bonifacio Dykning 0
Tväråna Följ med till Korsika och dyk med UCPA i sommar! Dykning 0
erapcla Korsika Dykning 1
Korsika Dykning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.