Azorerna

Frågan har ställts tidigare men med inte så mycket reaktioner.

Vi tänkte utforska Azorerna i sommar, ev. också under
vattenytan. Vi är inga erfarna dykare men tänkte söka upp en dykskola och gå ännu en kurs. Är det någon som dykt runt Azorerna och kan rekommendera område, ev. dykskola, eller har andra semester tips rörande Azorerna?

Mvh,

Niklas
 
Lugn i stormen :)

Vi åker om 2 veckor. Efter ett stopp i Lisabon ska vi stanna nästan 2 veckor på Azorerna, flyger till ön Faial och flyger ut från ön Terceira.
Dock var flygbiljetterna så dyra att vi är tveksamma till om vi har råd att dyka...
Jag återkommer gärna med rapport i September.

Ha det,
Niklas
 
Rapport om Azorerna

Hej,

Bättre sent än aldrig. Vi besökte öarna Faial, Pico och Sao Jorge de två sista veckorna i Augusti 2002. En fantastisk upplevelse!

Vädret: var bra, mycket sol, och klara mornar och kvällar men ibland moln mitt på dagen. Att bestiga Mount Pico mitt på dagen innebar att gå i moln långa stunder. Enligt lokalbefolkningen hade de inte sett ett enda moln under hela Juli så egentligen var vi lite sena.

Dykning: blev det inte, vi hade lite dåligt med pengar så vi letade inte efter möjligheter, de operatörer vi pratade med organiserade endast dyk för erfarna dykare.

Vandring: Vi gjore fantastiska vandringar framför allt Faial och S.Jorge.

Mat: Fisk!! Supergod Fisk! I massor!
Vin: Portugisiskt rödvin är underskattat, dock var det lokala röda vinet från Pico inget vidare. Det vita gick dock utmärkt att dricka.

Valar och delfiner: Vi gjorde 2 turer och såg 2 enormt stora kaskelotter. Och exakt hur många delfiner som helst! Vi fick även hoppa i det blå och låta delfinerna ta sig en titt på oss, och vi på dom. Kanske resans höjdpunkt, obeskrivligt.

Camping. 5 nätter på Pico för 6 Euro!! Trevlig camping bra läge.
Hotel: Små hotel och pensionat går att hitta för ca: 30-40 Euro för ett dubbelrum.

Summa. Till er som funderar på att besöka Azorerna kan jag bara säga: Gör det. Super! För frågor maila mig gärna.

/Niklas
 

Guest

Gäst
Mer pengar

Varför skaffar ni inte mer pengar innan ni planerar in saker som dessa. Varför har ni inte pengar på er resa?
 
Bäste Ray Mc Niffor,

Om du skulle ta en titt på vad 2 veckor på Azorerna kostar inklusive flygbiljetter så skulle du nog inse att jag med "dåligt med pengar" bara menade att vår ekonomi är begränsad. Om vi hade dåligt med pengar hade vi inte ens kommit dit.

Angående din fråga varför vi inte först sparade pengar vill jag även säga följande:
Att resan med lite budget är ett fantastiskt sätt att resa. En viktig aspekt är att man kommer närmre lokalbefolkningen vilket har sin unika charm. Speciellt i fattigare länder. Jag tänker då bl.a. den stora skillnaden i upplevelse om man bor på stort lyxhotell eller om man bor i ett extra rum hemma hos en vanlig familj.

När det gäller Azorerna kan jag bara säga till alla som läser detta, att har ni bara råd med flygbiljetten dit (och inte till kostsamma aktiviteter såsom dykning eller delfin- valsafari), skulle jag ändå råda er till ett besök. Det finns otroligt mycket vackert att se på öarna. Fantastiska vyer, fina vandringar, god mat och dryck!

Mvh,
Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John71 Azorerna? Dykning 2
perhallstrom Azorerna Dykning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.