PADI eller NAUI

Har tänkt ta dykcert i vår. Vad är att föredra PADI eller NAUI? och varför?

Tack på förhand / Gustav
 
Det spelar inte så stor roll vilket utbildnings-system du väljer, skillnaderna är inte stora. Naui har dock mer utbildning i livräddning i grundkursen.
Själv är jag Padi Rescue-diver och är nöjd med detta.
 
Titta ordentligt på CMAS också

Hej, tycker att du ska överväga CMAS också innan du bestämmer dig, det är något färre men mer kompletta utbildningssteg. Du slipper ett tjog separata kurser. Det kan kanske ta något längre tid till ditt första certifikat, - men det är ju på utbildningen du ska lägga tid och engagemang, för när du ska stå på egna ben sedan kommer du att vara tacksam för varenda teorilektion och dyktimme du gjort på kursen, jag lovar! Hör dig för lite med någon klubb eller så, och lycka till!

Hälsningar

Lars Prästings
 
spelar egentligen mindre roll

Vilket cert du väljer spelar faktiskt mindre roll.
se till att kolla upp dykcenterna och prata med personalen sedan tar du det dykcenter som verkar bäst. dvs ett center där du känner dig välkommen och känner att den som skulle ta dig på kurs och utbilda dig verkligen kan ge dig något. att du känner dig säker är viktigare än vilken av de stora utbildningsföretagen du tar.
 
Skall du bara ha ett dykcert är det viktiga att dykcentrat verkar seriöst och det kan kanske vara svår att ta reda på.
Tänker du utbilda dig vidare till instruktör så är CMAS inte internationellt utan du får bara utbilda i norden. Blir du NAUI eller PADI instruktör funkar det i hela världen.
MVH Lite missnöjd CMAS instruktör.
 
padi eller naui

Hej

Padi o Naui har i princip samma sorts utbildning.
Det som skiljer sej är att Naui har ett dyk extra än Padi i Advanced kursen.
Att välja är ganska enkelt.
Du ska naturligtvis ta dykcert här hemma i Sverige o då genom PADI som är mycket mer etablerat här.
Att ta dykcertet i Sverige gör att du lär dej under de "hårdaste" förhållanden du förmodligen någonsin kommer att dyka i.Detta gör att du får en bra grund och har större chans att bli en bra dykare.Dessutom förbereder det dej bra o du kommer tycka att andra är lipsillar som inte vill dyka när det är grumligt o 5-10 meters sikt.Själv kommer du njuta....hehe
Att ha dykt här hemma gör också att du kan prova isdykning vilket är ett helt eget äventyr i sej självt.
Fantastiskt bra o kul dykning under is.

Om du sen åker utomlands för att ta Advancedkursen gör inget, du får bara kolla vilket av dem som har bäst rykte i det landet.De är nämligen kompatibla, vilket gör att du kan ha Padi Open Water o Advanced Naui om du vill.Du kanske träffar på en instruktör som du gillar som är Naui.
Jag skulle också kolla in CMAS om jag var du.
Det är bra att ta med allt i beräkningen.
Dykning är fantastiskt!

MvH

Aléne
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.