Köpa våtdräkt

Tog mitt OW-cert i höstas och ska nu köpa min första våtdräkt. Skulle bli glad för lite råd på vad man ska tänka på. Tjocklek, märke osv...

Peter
 
Hej!

Det här kanske inte ger så mycket info, men...
Det bästa är nog att åka till en (gärna flera) dykshop och prata med de som jobbar med grejorna.

Det finns många åsikter och tankar om att vissa märken är bättre än andra, och att vissa modeller är bra osv.

När det gäller tjocklek...
Ska du dyka enbart i tropiska vatten? Då är det tunn våtdräkt som gäller, i alla andra fall tjock (har för mig att det är 9mm, men jag kan ha fel) som gäller.

Själv köpte jag för några år sedan en dräkt med sk 'long john', dvs de ser ut ungefär som tajta snickarbyxor; en jacka med dragkedja och huva på; ett par boots med dragkedja; samt ett par handskar.
Allt gick på mellan 3-4000, tror jag.
Jag har aldrig behövt ångra mitt val.

Vad det är för märke på dräkten, minns jag faktiskt inte nu (jag har olika på det mesta i min utrustning, och minns inget om nåt...).
Men, de vanligare märkena är väl ScubaPro, Mares och Poseidon. Vet inte om de alla har våtdräkter, men...

Sedan kan du ju fundera på om du kanske ska satsa på en torrdräkt istället. Det är mycket dyrare, och kräver ett annat handlag, men om du ska dyka mycket kan det vara värt det.
Jag har iofs själv klarat mig utan torrdräkt tills nu, jag har dykt i ca 5-6 år. Nu börjar jag dock se mig omkring efter torrdräkt.

Men, som sagt, kolla runt lite hos dykshopparna.
De finns även på nätet.
Några (i Göteborg) som du kan kolla lite priser på är:
http://www.aquadivers.se
http://www.aqualand.se
http://www.flyingdivers.se

Lycka till!
 
Satsa på något begagnat !

Ett tips är att du satsar på en begagnad 7 mm Semi-dry dräkt. Förmodeligen om du fortsätter dyka i Sverige kommer du att vilja köpa en torr-dräkt för att hålla kylan borta.

/Bo
 
Kallt!!!

Först och främst måste du fråga dig själv hur mycket du kommer att dyka här hemma. Jag själv har en 7mm semidry dräkt och den räcker gott och väl under sommaren men sen blir det kallt. Det gör att jag dyker någorlunda bekvämt juli, aug, och halva september. (fast jag är ruskigt frusen av mig).
En 5mm med löstagbar huva vore det ultimata men vet ej hur kall den är på sommaren.
Det finns några saker som du bör tänka på
1. Skall det vara en dräkt med löstagbar huva?
+ En sådan dräkt är väldigt bekväm när man dyker utomlands.
-
2. skall dräkten vara 2 delad?
+ 2 delad dräkt gär dubbelt skydd på bröst och mage
- Kan vara lite krånglig att ta på sig jämfört med overall
3. Har dräkten dragkedjor i ärmar och ben?
+ Mycket smidig att ta på sig
-

Olika märken tror jag inte spelar så stor roll utan det är nog mer tycke och smak som spelar in
Kontentan av det hela är att tänker du dyka mycket här hemma rekomenderara iallafall jag att du investerar i en torrdräkt.
Hoppas att det hjälpte lite grann
Hälsningar Robert D
 
Köp en torrdräkt istället!

Jag var i kvalet och valet mellan våtdräkt och torrdräkt. Jag såg att på Internet på alla anslagstavlor går det att få tag på bra dräkter till priset av 3000:- 6000:- beronede på storlek och typ (skal eller neopren). Jag resonerade så att om jag ändå tänker dyka mellan mars till oktober är det ganska bekvämt att dyka torrt. Det innebär mera dykning än om jag gruva mig för att frysa.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.