Dyka med vithajar?

Ska till Australien i vår, någon som prøvat burdyk med vithajar?
Hittar bara niodagarsturer før alltfør mycket pengar. Någon som vet om kortare/billigare safaris? Någon som varit dær?
All info av intresse!
 
Filmtips

Inte svar på din fråga (ursäkta), men ett filmtips: Open Water (biopremiär 041028). Ett par i karriären åker på en dykutflykt som förvandlas till något helt annat än en mysig dag på havet. Fast de har förstås ingen bur... Vissa tycker inte om filmen alls, andra - som jag - tycker att den är klart sevärd. Kanske den avskräcker, kanske den inspirerar!
 
I Australien säger du... nej... jag har bara sett info om liknande turer i Sydafrika runt Kapstaden. Där kunde man välja allt från en dagstur o uppåt så det borde väl kunna finnas på fler ställen kan man tycka. Har du sökt på internet??
 
Open Water

du kan ju inte på allvar mena att den filmen är bra?
den är ju svintöntig, blodtörstiga hajars som förvandlas till mördarmaskiner när de känner doften av dykargummi...
att filmen bygger på en verklig händelse gör ju inte saken bättre för om man tar reda på vad som verkligen hände så inser man att hollywood i vanlig ordning har överdaramtiserat allt ungerfär tusen gånger!
 
Re: Open Water

tompa_m; sa:
du kan ju inte på allvar mena att den filmen är bra?
den är ju svintöntig, blodtörstiga hajars som förvandlas till mördarmaskiner när de känner doften av dykargummi...
att filmen bygger på en verklig händelse gör ju inte saken bättre för om man tar reda på vad som verkligen hände så inser man att hollywood i vanlig ordning har överdaramtiserat allt ungerfär tusen gånger!

Den är tvärbra! På samma sätt som man knappast inbillar sig att Hitchcocks "Fåglarna" är en dokumentär (apropå djurskräckisar alltså), så är inte Open Water det. Men det behöver inte göra den mindre bra som film betraktad, själva spänningen är klyftigt uppbyggd. Det som krävs är ju, som vanligt, att man går med på den "suspension of disbelief" som krävs, jag gör det men det behöver ju inte alla göra.

För övrig baseras inte filmen på _en_ verklig händelse.

(SPOILERVARNING: Det hade ju blivit svårt att få de rapporterna... Det är felöversatt på textremsan, den engelska texten lyder "Based on real events", dvs händelser av denna typ (dykare glöms kvar, hittas inte igen) har inträffat.)

Tyvärr kan jag inte hjälpa frågeställaren, men om jag förstått det hela rätt så är det väl ovanligt gott om vithaj just i södra Sydafrika, så det kanske är lättare att arrangera kortare turer med vithajsgaranti där eftersom man inte behöver leta lika länge?


[Ändrat av alven 2005-06-19 kl 16:01]
 
Kanske i senaste laget men svarar ändå.
Asynja; sa:
Ska till Australien i vår, någon som prøvat burdyk med vithajar?
Jag dök med vithaj i Gansbaii/Sydafrika i våras.
En upplevelse jag inte lär glömma i första taget.
Är man i krokarna rekomenderar jag det, lite overkill att endast åka för att se haj en eller två dagar.
Kolla upp säsongen, tror att den sträcker sig från Mars/April till September/Oktober.
Hittar bara niodagarsturer før alltfør mycket pengar. Någon som vet om kortare/billigare safaris? Någon som varit dær?
All info av intresse!
Har inte varit där MEN kan tänka mig att nio dagar är lite väl i överkant "bara" för att dyka med vithaj.
Ligga i en bur och stirra på haj i nio dagar skulle nog bli rätt trist OCH utan bur så skulle jag inte ens tänka mig att stoppa ner en tå i vattnet ;)
 
min granne flyttar till australien...

...i november...kan be henne kolla upp det om du vill...ska fråga om hennes adress så kanske hon kan hjälpa dig...hon är lite flower power men rar o go...(ingen naturfreak såvitt jag vet dock)...och hon pratar alla möjliga språk då hon bott lite varstans...(alltid skönt att ha lite kontakter)...
kraaaaaaaaaam till de som vill från ninapenda
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.