Märklig prissättning på XXL

Det kanske är jag som är dålig på att fatta men jag tolkar ju meningen:

"Det ska alltså vara fritt fram för företag att skita i vad som står i konsumentsköplagen och marknadsföringslagen. "

som att du menar att de bryter mot lagen. Och något som bryter mot lagen är ju per defintion olagligt?

Det var alltså bara det jag opponerade mig mot, jag har redan tidigare i tråden skrivit att jag håller med om att det är lite fula metoder att använda, men så gör de flesta företag som vill tjäna pengar. (Det är därför jag aldrig kommer att bli egen företagaren, jag har för mycket samvete för att kunna mjölka ur kunderna pengar.)


Men sen är det faktiskt stor skillnad mellan att skriva "Marknadens lägsta pris" (då måste man kunna visa att det är lägsta priset) eller "Prisgaranti, hittar du produkten billigare nån annanstans får du mellanskillnaden tillbaka" (där har de öppet för att det KAN finnas andra ställen som är billigare).

I det senare fallet skriver de INTE (vilket en del verkar tro) "Vi garanterar att priset är lägst".
Det jag frågar lite enklare formulerat är vad som kan bli nästa steg.

Att tänja på en gräns kan få två följder att den flyttas tillbaka dit den ska vara eller att den får en ny position.

Det här är ett fall där jag tycker att den inte ska flyttas till en ny position.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Jag tycker inte det är det minsta orimligt att ha ett regelverk och dessutom följa det. Jag anser det även är upp till kunden att förvissa sig om dessa.
Är det något specifikt du syftar på eller är det hela skriften som avses recenseras?

Ja, det var om t.ex uttrycket "rekommenderat pris" fast jag tänkte inte på att klippa in dem biten. Gjorde det tidigare. Men texten innehåller ju annat än det också.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Att tänja på en gräns kan få två följder att den flyttas tillbaka dit den ska vara eller att den får en ny position.

Men det är ju ingen som tänjer på nån gräns? De bara utnyttjar det faktum att vissa konsumenter är dåligt pålästa. Det är ungefär samma sak som när en livsmedelsaffär är dyrare per kilo om man köper storpack än om man köper flera mindre paket. (Det är jättevanligt, min sambo går på det skitofta, hon tycker jag är jätteknäpp som kollar på kilopris/literpris.)


Om de nu inte ska ange det rekommenderade listpriset som jämförelse, vilket pris ska de ange? Menar du att det är XXLs ansvar att sitta och leta på Nätet efter vem som har billigaste priset för att sen matcha det? Hur ofta ska de göra det, är det ok att de gör det en gång i veckan eller måste de göra det varje dag? Flera gånger om dagen? För vad händer om en annan butik sänker sitt pris 5 minuter efter att XXL har kollat det?

Det enda rimliga XXL kan göra är att ange tillverkarens rekommenderade pris, för det är det enda pris som de har direkt tillgång till och inte behöver leta efter.
 
Men det är ju ingen som tänjer på nån gräns?

Jo, läs igenom publikationen från Konsumentverket.

De bara utnyttjar det faktum att vissa konsumenter är dåligt pålästa. Det är ungefär samma sak som när en livsmedelsaffär är dyrare per kilo om man köper storpack än om man köper flera mindre paket. (Det är jättevanligt, min sambo går på det skitofta, hon tycker jag är jätteknäpp som kollar på kilopris/literpris.)

Ja, du har alltså ett seriöst satt jämförelsepris att kolla på. Precis så som det ska vara. Att butiken har detta jämförpris beror på att de följer vad Konsumentverket säger att de ska göra. (Jag tar för givet att de anger ordinarie pris och inte något hittapåpris så som XXL.)

Om de nu inte ska ange det rekommenderade listpriset som jämförelse, vilket pris ska de ange?

Deras eget ordinarie pris.

Menar du att det är XXLs ansvar att sitta och leta på Nätet efter vem som har billigaste priset för att sen matcha det?

Ehm, ja, givetvis. Om de ska matcha andras priser så är det deras egen uppgift. Jag kan tänka mig att gör det åt dem om XXL erbjuder mig en anställning med lön.

Hur ofta ska de göra det, är det ok att de gör det en gång i veckan eller måste de göra det varje dag?

Det beror på. Om de skulle gå ut med att priserna är lägst så bör de nog också göra färska jämförelser.

Flera gånger om dagen? För vad händer om en annan butik sänker sitt pris 5 minuter efter att XXL har kollat det?

Då har inte XXL längre lägst pris. Beroende på vad det kan få för konsekvenser så är det alltså upp till XXL att göra någon form av riskbedömning på innnan de lovar stort (och ev. håller tunt).

Det är ett påstående som regelbundet blivit granska genom åren, hos andra butiker, där det ofta faktiskt visat sig att butiken gjort fel som lovat lägsta pris. T.ex. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5393153

Sedan tror jag det går ganska snabbt att googla fram andra exempel.

Är priserna så pass rörliga att de ändras var femte minut så är det synnerligen korkat av XXL om de säger att de har lägsta pris.

Det enda rimliga XXL kan göra är att ange tillverkarens rekommenderade pris, för det är det enda pris som de har direkt tillgång till och inte behöver leta efter.

Tillverkarens rekommenderade pris ... är inte samma sak som butikens inköpspris. Butiken sätter sitt pris i förhållande till vilken vinstmarginal de vill ha på varan. Tillverkarens rekommendare pris är också i samma relation, men enligt vad tillverkaren anser vara en rimlig vinstmarginal.

Alltså, på dina frågeställningar (de är fantastiska) så låter det som om kunderna ska driva butiken? Ska de göra det ideellt eller så? Dimper det ned ett lönekuvert i min brevlåda efter jag besökt XXL? Driver du en egen butik där kunderna ska göra arbetet åt dig?

Det är ju till syvende och sist regler som ska reglera marknaden för att underlätta för dig och mig som konsument, att t.ex. det ska vara och fortsatt vara i framtiden svårare för t.ex. en butik att lura sina kunder. Varför argumentera för att de ska vara lättare att lura oss konsumenter?
 
Senast ändrad:
Deras eget ordinarie pris.
Men då blir det ju bara ett prispå skylten? För om de aldrig har sålt produkten till nåt annat pris så har de inget ordinarie att skylta med.

Det är en sak om det är rea, då finns det ett ordinarie att skylta med. Men om de redan från början har satt ett lågt pris så finns det inget ordinarie att skylta med.

Ehm, ja, givetvis. Om de ska matcha andras priser så är det deras egen uppgift. Jag kan tänka mig att gör det åt dem om XXL erbjuder mig en anställning med lön.
Precis. Och vad kommer det att kosta för dem? Och vad tror du kommer att hända med deras priser då? Kommer priserna att sjunka?

Alltså, på dina frågeställningar (de är fantastiska) så låter det som om kunderna ska driva butiken? Ska de göra det ideellt eller så? Dimper det ned ett lönekuvert i min brevlåda efter jag besökt XXL? Driver du en egen butik där kunderna ska göra arbetet åt dig?

Nej, poängen jag vill göra är att om de inte får ange tillverkarens rekommenderade pris som jämförpris så finns det inget de kan ange som jämförpris. Då kommer du som kund bara att se deras eget pris i butiken. Bara ett pris på skylten, ingen information om vad konkurrenter tar eller vad tillverkarens rekommenderade pris är. Och då kommer du tvingas att leta upp jämförpriser själv.
 
Men det är just det som är gråzonen - Vad är "tillverkarens rek. pris?", jo det är ett pris som ingen nånsin kan kontrollera, och ofta bara ett hitte-på-pris. "Tillverkarens rek.pris" säger absolut ingenting för det är inte de som sätter butikernas priser, för det gör de själva beroende på vilka marginaler och vinster de vill ha.

Väljer xxl ett lågt utpris direkt så blir det deras ordinarie om det är det som sen blir deras vanligaste förekommande pris på produkten. Men xxl marknadsför inte priserna som det, utan försöker lura kunderna att det är fråga om REA utan att nämna ordet REA. För skulle de nämna ordet " REA" så vet de att de begår brott eftersom det finns vissa kriterier butiker måste uppfylla för detta.
 
Tillverkarens rekommenderade pris står ju i deras listor. Alla butiker som köper produkten från den tillverkaren får med listor på tillverkarens rekommenderade pris, och alltid finns det nån liten butik på vischan nånstans som inte har nån konkurrens och därmed kan sätta det rekommenderade priset.

Har du aldrigt handlat tax free? Där står alltid en jämförelse med "Normalt landpris" eller nåt liknande...
 
Tillverkarens rekommenderade pris står ju i deras listor. Alla butiker som köper produkten från den tillverkaren får med listor på tillverkarens rekommenderade pris, och alltid finns det nån liten butik på vischan nånstans som inte har nån konkurrens och därmed kan sätta det rekommenderade priset.

Har du aldrigt handlat tax free? Där står alltid en jämförelse med "Normalt landpris" eller nåt liknande...

Har du nånsin som kund fått med en sån lista? Tror jag inte på. Jag har arbetat tillräckligt länge i detaljhandeln för att veta att några såna listor är mycket ovanliga. Och skulle nån finnas är de helt irrelevanta för slutkund.

Angående taxfree så handlar det om beskattning och inte nåt annat.
 
Men då blir det ju bara ett prispå skylten? För om de aldrig har sålt produkten till nåt annat pris så har de inget ordinarie att skylta med.

Det låter som ett jäkligt knepigt resonemang. Det är fullt möjligt för butik att ta in en ny produkt och sätta det pris som de tänker ta för den.


Om de aldrig sålt produkten så har den inte ingått i deras ordinarie sortiment, produkten ska ingå i butikens ordinarie sortiment för att de ska kunna sälja den som under REA (eller likvärdigt, semantik). För exakt ... hur ska ordinarie pris kontrolleras om inte butiken har produkten i vanliga fall.

Tillfälliga produkter i sortimentet får de inte lura ut så att kunden ska tro att det är någon form av REA.

Det är en sak om det är rea, då finns det ett ordinarie att skylta med. Men om de redan från början har satt ett lågt pris så finns det inget ordinarie att skylta med.

Butiken sätter själ det pris som de anser behöva, om de kan ta ut ett lågt pris så är det bra. Men XXL sätter sitt pris i jämförelse med ett pris som de aldrig tar ut för produkten.

XXL sätter sitt pris i jämförelse av ett pris som de aldrig ens tänker ta ut för produkten.

Precis. Och vad kommer det att kosta för dem? Och vad tror du kommer att hända med deras priser då? Kommer priserna att sjunka?

Ja, alltså, en del klarar faktiskt inte av att driva en affärsrörelse. Om arbetet med priset kostar mer än det smakar, skit i att påstå att det är "lägsta pris". Det är ju oerhört korkat om de konstruerar ett prissystem som gör att varan sälja med förlust p.g.a. arbetsinsatsen omkring priset.

Om butiken påstår att det är "lägsta pris" då ska det ju också vara det annars ljuger de ju dig som konsument rakt upp i ansiktet.

Nej, poängen jag vill göra är att om de inte får ange tillverkarens rekommenderade pris som jämförpris så finns det inget de kan ange som jämförpris. Då kommer du som kund bara att se deras eget pris i butiken. Bara ett pris på skylten, ingen information om vad konkurrenter tar eller vad tillverkarens rekommenderade pris är. Och då kommer du tvingas att leta upp jämförpriser själv.

Det är en gråzon som du själv har blivit lurad in i... Tillverkarens rekommenderade pris är också ett sätt att hålla priset uppe på deras egna produkter. Det är inte ett sätt att sätta priser för att vara schysst mot oss konsumenter.

Rekommenderat pris säger absolut noll och inget om vad produkten kostar hos konkurrenten. Möjligtvis så går det att anta att de allra flesta andra butiker tar ut ett pris under det rekommenderade, men inte vilket pris de faktiskt tar.

Du argumenterar ju för att butiker ska få bryta mot lagstiftningen...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
lagrave Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra Butiker och leverantörer 44
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
benjamin Patagonia DAS-parka på nätet? Butiker och leverantörer 5
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5
P.D Haglöfs nya ryggor inte på nätet ? Butiker och leverantörer 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...