Afrikas 10 högsta bergstoppar

Någon som vet om det finns någon form av statistik/rekord på Afrikas 10 högsta bergstoppar liknade den som finns på 7 summits? Självkart vet jag att Afrikas 10 högsta inte är lika extremt som 7 summits men folk brukar tävla i det mesta :)

Är själv jättesugen på att ge mig på denna bedrift och letar efter något "ganska unikt".

Tack på förhand
 
Någon som vet om det finns någon form av statistik/rekord på Afrikas 10 högsta bergstoppar liknade den som finns på 7 summits? Självkart vet jag att Afrikas 10 högsta inte är lika extremt som 7 summits men folk brukar tävla i det mesta :)

Är själv jättesugen på att ge mig på denna bedrift och letar efter något "ganska unikt".

Tack på förhand

Låter som en jättekul idé och har själv tänkt tanken, eller i alla fall en liknande tanke, men jag blir alltid lite ledsen närjag tänker på guidetvånget på Kili. Tror även det är tvång på andra av de tio högsta, speciellt de tre som ligger i DRC. Sen tror jag den senaste rebellgruppen i området, M23, ställer en del käppar ihjulet.

Och sen är väl inte seven summits så där jätteextremt längre...? Verkat vara mycket köbildning på topparna i alla fall, och jag läser knappt om dem längre, medan din trådstart fick mig mycket intresserad!

Jag kanske kommer vara i området nästa senvår och funderar på om jag ska klättra ett par av dem...
 
Ja man har ju tänkt en del på M23 som enligt mig e den största problemet, sen visst e det tråkigt med guide tvånget men det e bara till att bita sig i läppen och köra:)
 
Jag har hört att om man klättrar med vissa guider på Kilimanjaro så springer de efter dig och inte före dig som guider på andra berg.....
 
Som alltid en jävla hysteri om dessa guider.

Vad är det som är så farligt?? Bits dom? Rånar dom dig? Sitter dom och är otrevlig och förstör hela din vistelse på området vart det nu är?

Svaret är såklart nej på alla frågor.

Att skylla på guider är bara en dålig ursäkt för att man egentligen inte vill göra "saken" i fråga utan hallre gör nånting annat.

En guide kan du i princip skicka vart du vill. Be honom gå före eller efter så ser du inte röken av honom på hela dagen.
Eller varför inte istället se till att hitta en ny vän och småprata lite.

Jag förstår inte denna hysteri över att det är så hemskt med att man måste tillbringa ett par dagar med någon annan människa ibland.
För att lyckas med det man vill.
 
Vad är det som är så farligt??

För mig är det dels att jag inte har något val, jag vill gärna ha och känna friheten att själv bestämma om jag vill ha guide eller inte. Frihet under ansvar! Dels är det ekonomin. Fem dagars klättring, eller tre månaders cykelluffande i samma område - vad är värt mest? Smaksak, naturligtvis.

Du behöver inte skriva "jävla" och sådan ord - vi förstår din poäng ändå.
 
För mig är det dels att jag inte har något val, jag vill gärna ha och känna friheten att själv bestämma om jag vill ha guide eller inte. Frihet under ansvar! Dels är det ekonomin. Fem dagars klättring, eller tre månaders cykelluffande i samma område - vad är värt mest? Smaksak, naturligtvis.

Du behöver inte skriva "jävla" och sådan ord - vi förstår din poäng ändå.

Eftersom tråden handlade om att bestiga de 10 högsta topparna i Afrika så antar jag att det är just det som ska göras och inte cyklas i tre månader...

Således är det mest värt att bestiga topparna för trådskaparen.

Och att INTE uppfylla en dröm eller en upplevelse pga att man ibland måste umgås med en annan människa som har benämningen guide är för mig ett rent löjeväckande argument.

Och det är skillnad på "hysteri" och "en jävla hysteri".

Och vad gäller guider´s vara eller icke vara är det alltid det senare ordvalet som är aktuellt, så jag föredrar då att använda just detta.
 
DU slängde ut en öppen fråga i tråden, titta:
Vad är det som är så farligt?

Jag svarade, titta:
För mig är det dels att jag inte har något val, jag vill gärna ha och känna friheten att själv bestämma om jag vill ha guide eller inte. Frihet under ansvar! Dels är det ekonomin. Fem dagars klättring, eller tre månaders cykelluffande i samma område - vad är värt mest? Smaksak, naturligtvis.

TS uppvisade en sund inställning till guidetvånget, titta:
Ja man har ju tänkt en del på M23 som enligt mig e den största problemet, sen visst e det tråkigt med guide tvånget men det e bara till att bita sig i läppen och köra:)

Jag svarade ju bara på din fråga. Tagga ner. Och svär inte! :)
 
Vad är det som är så farligt?? Bits dom? Rånar dom dig? Sitter dom och är otrevlig och förstör hela din vistelse på området vart det nu är?

Svaret är såklart nej på alla frågor.

.

Det finns fler aspekter på det här med guider.

- Det finns två stilar vid bergsbestigning, alpin stil (snyggaste) och expeditionsstil (vanligaste). I alpin stil fixar man allt själv, går upp med sin egen packning och löser själv alla problem klättringen innebär. Upp-ner utan en karavan av människor som gör läger, sätter upp fasta rep etc. Inga guider om de inte ingår i den alpina gruppen. I expeditionsstil är allt tillåtet, bara man når toppen.

- Utan guide känner man sig mindre som turist. Jag är här själv på upptäcktsresa istället för att vallas runt till några kända ställen alla turister ser.

- Kunskap. Att klara sig i en viss miljö kräver kunskap. Berg är berg är berg. Kommer man upp en bit på ett så är det samma typ av miljö jorden över. Det är en miljö man behärskar som bergsbestigare. Då känns det onödigt att hyra in en guide, dvs kunskapen om hur man klarar sig här. I en okänd miljö är det en annan sak. Om man aldrig varit i djungel förut är det ganska bra att ha en guide som visar vad man kan ta på och inte. Vilka insekter som man ska passa sig för och vilka lianer man kan få rent vatten ifrån.

Om några år kommer kebs nordtopp att bli högst. Just nu diskuteras hur man säkert ska få turisterna över dit. Ryggen över är en dålig plats för fjällvandrare med gummistövlar s a s. Vi säger att det införs guidetvång som lösning. Hur skulle en fransk alpinist känna om han besökte området? Guide,moi, för den toppen?
Guiderna på Killi handlar mycket om att stödja den lokala ekonomin, vilket är en god sak. Men det känns lite onödigt för den som klättrat berg tidigare att anlita guide för att berg. Det finns inga objektiva faror förutom höjden.
 
Och då anser du att man helt ska avstå ett projekt för att man behöver ha en guide på ett papper i några dagar??

Jag förstår inte problemet. Säg åt guiden att gå 20 minuter bakom dig. Du ser inte röken av honom på hela dagen. Vad är det som är så hemskt?

Berget är fortfarande lika högt. Berget är fortfarande lika vackert.

En JÄVLA hysteri om dessa guider som en del har sådan fobi emot att det närmast liknar nånting sjukligt.

Eller är det mest för att det ska låta häftigt, coolt och macho som guider är nånting för Alfons Åberg snarare än en Macho-äventyrare ute i världen?

Meningar som: "Jag skulle också vilja göra detta men på ett ställe behövs en guide så jag struntar i det..." är för mig riktigt sorgliga. Att folk verkligen struntar i sina projekt/drömmar/upplevelser av detta faktum.

Detta sagt trots att jag själv gärna avstår guider om jag har ett aktivt val att göra så. Dock låter jag de inte stå ivägen för vad jag faktiskt vill göra.
 
Senast ändrad:
Och då anser du att man helt ska avstå ett projekt för att man behöver ha en guide på ett papper i några dagar??

Jag förstår inte problemet. Säg åt guiden att gå 20 minuter bakom dig. Du ser inte röken av honom på hela dagen. Vad är det som är så hemskt?

Berget är fortfarande lika högt. Berget är fortfarande lika vackert.

En JÄVLA hysteri om dessa guider som en del har sådan fobi emot att det närmast liknar nånting sjukligt.

Eller är det mest för att det ska låta häftigt, coolt och macho som guider är nånting för Alfons Åberg snarare än en Macho-äventyrare ute i världen?

Meningar som: "Jag skulle också vilja göra detta men på ett ställe behövs en guide så jag struntar i det..." är för mig riktigt sorgliga. Att folk verkligen struntar i sina projekt/drömmar/upplevelser av detta faktum.

Detta sagt trots att jag själv gärna avstår guider om jag har ett aktivt val att göra så. Dock låter jag de inte stå ivägen för vad jag faktiskt vill göra.



Vårda ditt språk!
 
Och då anser du att man helt ska avstå ett projekt för att man behöver ha en guide på ett papper i några dagar??

Jag förstår inte problemet. Säg åt guiden att gå 20 minuter bakom dig. Du ser inte röken av honom på hela dagen. Vad är det som är så hemskt?

Berget är fortfarande lika högt. Berget är fortfarande lika vackert.

En JÄVLA hysteri om dessa guider som en del har sådan fobi emot att det närmast liknar nånting sjukligt.

Eller är det mest för att det ska låta häftigt, coolt och macho som guider är nånting för Alfons Åberg snarare än en Macho-äventyrare ute i världen?

Meningar som: "Jag skulle också vilja göra detta men på ett ställe behövs en guide så jag struntar i det..." är för mig riktigt sorgliga. Att folk verkligen struntar i sina projekt/drömmar/upplevelser av detta faktum.

Detta sagt trots att jag själv gärna avstår guider om jag har ett aktivt val att göra så. Dock låter jag de inte stå ivägen för vad jag faktiskt vill göra.

Jag har använt guide ca 10 gånger och bara en av dessa har varit riktigt bra. Ett par har varit halvdanna och flera har varit helt värdelösa. Jag tycker att det är för stor risk att betala en massa pengar och på köpet eventuellt få med sig en helkass guide som tar bort halva upplevelsen.

Några av de helkassa guiderna är så långsamma i motlut att man äventyrar toppen om man ska vänta på dem.

Men även om jag vet att guiden är jättebra så går jag hellre utan. Upplevelsen blir så mycket trevligare om man går helt själv eller med en kompis. Det är ju individuellt hur man tycker såklart.

Sen om man är ute efter att prestera något som det handlar om här så snackar vi ju helt olika prestationer om man har haft guide eller inte även om det ibland är så att man får ta hand om guiden mer än han eller hon hjälper till.

Jag skulle tex aldrig springa femdagars orientering med guide. Det känns helt ointressant. Samma sak känner jag med bergsbestigning.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...