Dra en pulka över Grönland 2012

En kamera behöver väl inte kosta 100000:-? För det får man ju ett begagnat mamiya afd-system med digitalt bakstycke om man vill, knappast nödvändigt. Jag dokumenterade det mesta av min svalbardsvistelse (jag var där under vintern också, då är det kallare än grönland på sommaren) med en D80 och en Hasselblad 500C/M, båda systemen tillsammans gick på under 25... Hasselbladarn med en enkel sekonicmätare funkade suveränt i temperaturer ner till -42 och gav helt lysande resultat. Kanadensiska motsvarigheten till sirius använder väl fortfarande FM3a som ett sidospår? Motsvarande kameror finns för en spottstyver. Om trådstartaren ämnar att göra det under sommarhalvåret (som jag antar...) så lär ju inga kameraobjektiv behöva avfettas, och egentligen inga anpassningar av kamerahus heller. Pentax hade väl någon mellanmodell med väldigt bra vädertätning som kom ut för något år sen?

En begagnad 5D med ett par separata acc-packar kommer man riktigt långt med. Eller varför inte bara en mellanformatare (mamiya 7ii + 80 och 43 hade jag tagit) och 20 rullar film? Har räckt till ett antal fotoböcker genom historien så det lär ju funka där med. Lithiumbatterier kommer räcka hela resan och lite till om man vill.

Det jag hade varit mest orolig för är min bristande glaciärerfarenhet, och då har jag ändå gått ett par brekurser i norge och på svalbard. DNT har haft brekurser tidigare, och är allmänt bäst att ha att göra med, så hör med dem, de lär ha svar i såna frågor.
 
Gro: DNT har 19 brekurser som man kan anmäla sig till, till skillnad från STF:s två. Mycket bra tips!!!

När det gäller vilken månad jag ska tillbringa på Grönland: Jag vet inte. Av någon anledning verkar folk vilja korsa Grönland i april-maj. Blir det för blött och slaskigt sedan? Varför väljer man bort juni, som väl annars skulle bjuda på betydligt behagligare temperaturer?
 
Juni

Intressant fråga.
Juni är helt klart intressant, om du förlägger din tur då anmäler jag mitt intresse. Tidigare är jag tyvärr upptagen.

/Johan
 
Försäkring

Du måste ha en SAR-försäkring och kostnaden är ca 400 kr person och dygn.Det gör 24000 kr för två personer om man korsar på 30 dagar.Det är ett Grönländskt försäkringsbolag,Kalaallit Forsikring,som du får ansöka hos med uppgifter om referenser för liknande turer,erfarenhet.Dom godkänner inga turer som börjar eller slutar i Kangerlussuaq dom sista 2 veckorna i Juli t.o.m Augusti,för att smältvatten gör området för farligt.
Sen krävs ett godkännande av Grönlands Selvstyre.Du hittar mer på http://www.forsikring.gl
Liten risk att möta isbjörn,men minst en signalpistol med knallskott känns väl bra att ha med sig.Vill man ha jaktvapen med sig gäller ju utbildning, licens från Sverige.Alternativ att man köper ett jaktvapen på Grönland och efter avslutad färd skänker eller säljer det till en inuit.

mvh// Kenneth
 
värstingsäck men fryser ändå! :(

Tack Kenneth!

Nu håller jag som bäst på att testa min campingutrustning. Har sovit 7 nätter i tält och ska sova 7 till. Är uppe i Luleå i Norrbotten och det var härliga -25 C i natt.

Eller så härligt var det inte. Trots Marmots värstingsäck som skulle hålla mig varm vid -40 och trots en Exped Downmat som skulle klara nästan samma låga temperaturer, låg jag och frös. Jag hade på mig ett Aclima underställ och ett lager till från Woolpower. Någon gång framemot småtimmarna fick jag ta på mig jacka och ett par duntofflor, men det hjälpte bara delvis.

Vad har ni på er när ni är ute? Håller ni er varma eller ligger ni och huttrar? Jag är helt slut efter en natt utan sömn och kan inte tänka mig att ge mig iväg och skidra i en åtta-tio timmar efter en sådan natt.

Märkte att säcken var ganska blöt på utsidan, och jag minns två försäljare på två helt olika butiker som var och en för sig förklarade att man svettas minst en liter per natt. Det låter inte rimligt, men något svettas man säkert och andedräkten kanske också bildar väta på säcken. Och blir säcken blöt blir funktionaliteten sämre, har jag förstått. Kan det vara det som är galet, redan efter 7 nätter? Nu har jag tagit in säcken och håller på och torkar den. Tyvärr kan jag inte göra det på Grönland. Hur löser ni detta på era långfärdsturer?
 
Sovsäcken jag använder mig av är en Mountain Hardwear Ghost SL-40, liner i fleece, yttre liggunderlag= Exped Mat Cover Pro L, inre liggunderlag= Exped DownMat 7 DLX. Sover i merinounderställ, balaclava, tunna handskar i ull samt sovstrumpor.
Denna kombination tar en hel del plats i pulkan(Fjellpulken Explorer Expedition) men jag fryser i.a.f inte trots temperaturer under -30'c. Det är ju alltid lättare att ta och släppa ut överskottsvärme eller ta av lite kläder än att ligga och frysa och försöka lägga dunjackor mm på sovsäcken?

Enbart min Downmat räckte inte för att hålla borta markkylan. Men jag upplevde en stor förbättring i.o.m att jag började använda Expeds MatCover Pro.
http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.nsf

När det blir blött av kondens låter jag den frysa till, för att sedan skaka bort isen/snön. Men, under längre turer är det ofrånkomligt att utrustningen till slut blir fuktig.
 
Senast ändrad:
Marmot CWM är väldigt rymlig och det är inte alls konstigt att du fryser, tomrum kyler.
.
Jag använder en fleeceliner eller en sommarsovsäck som utfyllnad i CWM, och då har jag fortfarande plats med kängor/pjäxor och kläder i säcken. Jag kan faktiskt sova med en Marmot Helium tresäsong säck i CWM utan att det blivit trångt, men det är lite overkill.

Skaffa en liner/sommarsäck och ta med dig allt du äger och har ner i säcken så ska det nog funka.

Kondens
Marmot CWM har ett membran laminerat mot yttertyget och även på insidan av huvan för att skydda mot fukt utifrån och från utandningen. Dock blir säcken kontinuerligt fuktig inifrån på grund av att kroppen andas, fast 1-2 dl per natt låter mer rimligt, om man inte svettas på riktigt dvs.

Hur man ska undvika kondens inifrån är ett omdebatterat ämne, vissa använder fuktspärr, andra säger att fuktspärr inte behövs, en sak är dock säker blir dunet för blött så klumpar det ihop sig och förlorar all isolerande förmåga. Skulle jag knalla över Grönland med en dunsäck så skulle jag inte våga chansa utan använda fuktspärr. En positiv sidoeffekt av fuktspärr är att du förlorar mindre vätska, när kroppen känner att huden är fuktig och klibbig så slutar den att släppa ut mer fukt.

Lite länkar om fuktspärr:
http://www.prolitegear.com/site/forums/thread_display?forum_thread_id=279
http://www.trailspace.com/forums/backcountry/topics/52679.html
http://www.westernmountaineering.co...ucts&page=Accessories&viewpost=2&ContentId=44
 
Ett sätt att torka en fuktig sovsäck i fält är att fylla två Nagleneflaskor (el likn) med varmvatten så fort man slår läger för kvällen och rulla in dessa i sovsäcken som sen får ligga ihoprullad 2-3 timmar och driva ut fukten. Om man inte drar åt locken får man motsatt effekt.
 
Tycker att min säck börjar bli fuktig/frusen och värmer sämre redan efter en vecka, oavsett hur jag försöker ventilera så mycket vädret tillåter...

(Nu brukar jag inte vara ute längre än så, så det är inget stort problem för mig... Men skulle jag vara ute mycket längre än en vecka skulle jag nog bli tvungen att använda fuktspärr...)
 
Sovsäck(ar)

Jag använder mig av en tresäsongers sovsäck från Hagflös. Den har en extremtemp på -16. Utanpå den har jag en sommarsäck, också haglöfs, extremtemp nollgradig.
På kroppen har jag ett underställ från marmot. Vid extrema temperaturer använder jag mig
av en lagertvåtröja på överkroppen.

Med detta har jag klarat mig ned till -30 grader.

/Johan
 
Jag använder mig av en tresäsongers sovsäck från Hagflös. Den har en extremtemp på -16. Utanpå den har jag en sommarsäck, också haglöfs, extremtemp nollgradig.
På kroppen har jag ett underställ från marmot. Vid extrema temperaturer använder jag mig
av en lagertvåtröja på överkroppen.

Med detta har jag klarat mig ned till -30 grader.

/Johan

Hej Johan!

Hur många dagar/veckor har du varit ute med detta utan att låta utrustningen torka upp?

/Monica.
 
Sovsäckar

Hej Monica!

10 dagar är det längsta jag varit ute. Vi var i Sarek på vårvintern. Dagarna var varma
och nätterna riktigt kalla. Varje morgon separerade jag sovsäckarna och lät dem
ligga var för sig i den första morgonsolen. Sedan är trixet med nalgeneflaskan som
någon skrev om tidigare också riktigt bra.

mvh/Johan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.