Avliva Aborre?

Re: Ta det försiktigt

strand; sa:
Ja de har vassa ryggfenor så ta det väldigt försiktigt när ni tar i dem. Har själv stuckit mej ordentligt en gång så att hela handen svullnade upp. Fick avbryta hela fisketuren på grund av detta. Och då var det inte ens nån större fisk. :(
På större abborrar - se upp med gällocken. Det verkar finnas en vass "pigg" där, det rispade upp handen på min svärfar rätt ordentligt när den (fisken) skulle nackas...
 

avslutad210712

Gäst
nermander; sa:
Problemet är ju när ungarna får napp och man ska bestämma sig för om det är nåt som är värt att tillaga eller inte. Den braxen ungarna fick upp behöll vi främst för att den var stor, sen när vi kom hem så kopplade jag upp laptoppen och surfade till nån fiskesida jag hittat och kollade vad det kunde vara...

Pröva rökt brax. Har gjort det för lääääääänge sen (fan så gammal jag börjar bli...) och om jag inte minns fel var det faktiskt rätt gott. Betydligt godare än den mört jag och farsan prövade att halstra en gång bara för att testa vad de egentligen åt under krigsåren.
 
Ovidkommande kommentar

rikard_wiberg@hotmail.com; sa:
när blev abborren en hal fisk?
förutom tum-metoden så kan man skära ett snitt över nacken på de riktigt stora om inte tummen ska gå av på en...det går snabbt å fisken slipper lida.

Fiskar kan nog inte lida, de har ingen jaguppfattning.
 
Vetande

Mezzner; sa:
Hur vet man det?

Eller är det nåt man snarare tycker?

Om man inte vet att man själv existerar, alltså har en jagupplevelse, så är det ju inte möjligt att tänka "aj jag har ont". Att fiskar har ett smärtsystem är sant. Men det är mycket stor skillnad mellan att känna smärta och att lida. Däremot är människan både kapabel till lidande och att känna andras förmodade lidande (empati). Vi upplever det lidande vii själva skulle känna i en viss situation, och antar ofta att djuret också lider fast det inte gör det. Smärta är inte till för att skapa lidande, smärtan är en varningssignal att något är fel och eventuellt farligt.
 
Medvetande

Du menar om fiskar har jaguppfattning?
Det krävs ganska stor hjärnkapacitet för att ha ett intellekt, fiskar har alldeles för liten hjärna för att över huvud taget komma ifråga. Man har påvisat jaguppfattning hos några primater, Gorillor, vissa arter av schimpans + några till. Varken katter, hundar eller hästar har jaguppfattning.


Anledning till att vi gärna vill se att katter, hundar och andra djur är individer är att vi är empatiska varelser. Vi har förmåga att sätta oss in i en annan människas situation och kan tycka synd om en person eller känna glädje tillsammans med den, vi tenderar att göra likadant med djur. Enligt vissa forskare beror detta bland annat på att vi från barnsben matas med tecknad film där djuren pratar och beter sej ungefär som människor.
 
Re: Medvetande

XPAT; sa:
Du menar om fiskar har jaguppfattning?
Det krävs ganska stor hjärnkapacitet för att ha ett intellekt, fiskar har alldeles för liten hjärna för att över huvud taget komma ifråga. Man har påvisat jaguppfattning hos några primater, Gorillor, vissa arter av schimpans + några till. Varken katter, hundar eller hästar har jaguppfattning.

Menar du att hundar, katter och hästar inte heller kan lida när de känner smärta?

/g
 
Re: Re: Medvetande

strand; sa:
XPAT; sa:
Du menar om fiskar har jaguppfattning?
Det krävs ganska stor hjärnkapacitet för att ha ett intellekt, fiskar har alldeles för liten hjärna för att över huvud taget komma ifråga. Man har påvisat jaguppfattning hos några primater, Gorillor, vissa arter av schimpans + några till. Varken katter, hundar eller hästar har jaguppfattning.

Menar du att hundar, katter och hästar inte heller kan lida när de känner smärta?

/g

Ja.
 
Man skulle kunna tänka sig att en del människor med hjärnskador saknar självuppfattning. Eller små små barn. Då blir det genast intressant att fundera över om det är ok att utsätta dem för smärta.

Man vill ju vara konsekvent, liksom.
 
Nordesjö; sa:
Man skulle kunna tänka sig att en del människor med hjärnskador saknar självuppfattning. Eller små små barn. Då blir det genast intressant att fundera över om det är ok att utsätta dem för smärta.

Man vill ju vara konsekvent, liksom.

Barn får inte jaguppfattning förrän vid 1 års ålder.

Frågan om det är OK att plåga djur är ju främst moralisk. Jag tycker inte att det är OK och det har jag heller aldrig påstått.
 

avslutad210712

Gäst
Har hört massor av teorier om att djur inte har minne, rättare sagt inte kan koppla ihop nuet med tidigare händelser, att djur inte kan känna smärta etc etc.

Tur att jag är en glad amatör för jag tror inte ett dugg på såna teorier. Själva förutsättningen för en arts fortlevnad är helt enkelt att såna "enkla" saker fungerar. Och definitivt tror jag att djur (inkluderat fiskar) känner smärta även om de kanske inte kopplar ihop smärtan med "jag".
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...