Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor

Vi var ett gäng som besteg MB i somras och de flesta hade endast vandrarkängor typ Meindl eller försvarets vinterkänga. Fungerade hur bra som helst.
 
Håll det enkelt!

Fördelen med Cham är ett du kan vara på Blancan"s topp på morgonen och puben på kvällen;-) hyr prylarna på snell sport och lämna sociala prylar på hotel du louvre. Brukar inte vara några problem.
Skit i tält och kör bara sovsäck, sov som Axel sa.. ovan Gouter anars går det bra och sova på altan.. Snickers och sportdryck är vad du behöver. Gällande utrustning så bestämmer vädret vad du behöver.. Vissa dagar funkar Foppa tofflor. Andra dagar Rab prylar.
Hur som helst... Ta det lugnt och lyssna på din egen status, och inte andras.
/god tur!
 
Tackar för alla svar!

Ja, det är det jag är mest orolig för. Nu har jag ju nagra dagar pa mig att ta mig upp sista biten, sa är sikten dalig sa väntar jag. Sen är det ju en fruktansvärd mängd människor där uppe under högsäsongen, sa jag förväntar mig att det kommer vara en rejält upptrampad stig upp till toppen.

Ett snöfall eller ett rejält blåsväder så är snöspåren borta. Jag valde att gå med guide (UCPA) till toppen och skulle välja lika igen men du gör dina val. Jag känner mig inte konfident att göra bedömningar av snöbryggor ens i bra väder och inte heller känner jag mig säker på att bedömma lavinrisk. Orineteringen i dimma hade jag nog klarat. Jag väljer också med guide då jag skidar utanför pisten i Chamonix-dalen. Jag säger inte hur du bör göra utan berättar bara hur jag gör. Jag gör mina val och du dina.
Men visst kan det vara högtrafik till toppen - då jag var där så hade ett stort klädmärke släpat upp en jättebandroll (10*2 m gissningsvis) på toppen som de hade stort sjå att hålla fast i vinden och fotografera. Det störde min upplevelse något men det finns ju inga förbud mot sådant.

God tur!

/Patrik
 
att hyra stegjärn och liknande där nere är helt klart att rekommendera. Väldigt billigt dessutom.
Har du nagon aning om priset?

Fördelen med Cham är ett du kan vara på Blancan"s topp på morgonen och puben på kvällen;-) hyr prylarna på snell sport och lämna sociala prylar på hotel du louvre. Brukar inte vara några problem.
Skit i tält och kör bara sovsäck, sov som Axel sa.. ovan Gouter anars går det bra och sova på altan.. Snickers och sportdryck är vad du behöver. Gällande utrustning så bestämmer vädret vad du behöver.. Vissa dagar funkar Foppa tofflor. Andra dagar Rab prylar.
Hur som helst... Ta det lugnt och lyssna på din egen status, och inte andras.
/god tur!
Ska ända bo i tält i Chamonix dagarna innan för att halla nere kostnaden för den här lilla utflykten. Har ett lätt 2-mannatält, sa jag kör nog pa det.

Ett snöfall eller ett rejält blåsväder så är snöspåren borta. Jag valde att gå med guide (UCPA) till toppen och skulle välja lika igen men du gör dina val. Jag känner mig inte konfident att göra bedömningar av snöbryggor ens i bra väder och inte heller känner jag mig säker på att bedömma lavinrisk. Orineteringen i dimma hade jag nog klarat. Jag väljer också med guide då jag skidar utanför pisten i Chamonix-dalen. Jag säger inte hur du bör göra utan berättar bara hur jag gör. Jag gör mina val och du dina.
Men visst kan det vara högtrafik till toppen - då jag var där så hade ett stort klädmärke släpat upp en jättebandroll (10*2 m gissningsvis) på toppen som de hade stort sjå att hålla fast i vinden och fotografera. Det störde min upplevelse något men det finns ju inga förbud mot sådant.

God tur!

/Patrik
Visst hade det varit säkrare med guide, men det har jag helt enkelt inte rad med. Jag tar det lugnt helt enkelt, och är vädret risigt pa toppdagen sa stannar jag vid Gouter och försöker nästa dag istället. Sadan är planen iallafall. :)
Hur är det förresten med temperaturerna runt Gouter-hyttan och uppat? Maste köpa mig en sovsäck, men vet inte riktigt vad jag ska sikta pa... är ju som sagt inte gjord av pengar. Har hört att man behöver en som klarar "minst noll grader", men det säger ju inte särskilt mycket.
 
Hur är det förresten med temperaturerna runt Gouter-hyttan och uppat? Maste köpa mig en sovsäck, men vet inte riktigt vad jag ska sikta pa... är ju som sagt inte gjord av pengar. Har hört att man behöver en som klarar "minst noll grader", men det säger ju inte särskilt mycket.

Det är ju snö där och vatten fryser vid nollan. Hur frusen är du? Fixar du en klenare sovsäck med att använda alla dina förstärkningsplagg? Över 3000 m kan det lätt bli neråt -10 även på sommaren. Själv kör jag med en dunsäck till nollan, 750 g. Men jag är inte frusen av mig. Räkna med minst en krona per gram för syntetsäck och lätt över 2 kr/gram för dun. När det gäller sovsäckar till bergen betalar du för de gram du slipper bära.
 
I somras vid lånadskiftet juni/juli när jag var där hade jag en säck för minus 4 samt ett rejält upplåsbart dunliggunderlag. Natten efter toppbestigningen sov vi vid tete rousse och då var det gansk kallt, troligtvis pga av blåsten. Under natten blåste flera sönder och flög av berget. Så förslagen om att köra på en lättare sovsäck uppe vid gouter ger dig väldigt små marginaler.
 
Det finns många idioter som knatar runt på Mont Blanc, men du verkar vara ganska smart.

Jag tycker din plan ger dig väldigt goda förutsättningar att lyckas (om du har väderförutsättningar, osv). Sen kan man alltid rabbla upp risker och anledningar till att inte knata upp på blanka berget som total nybörjare. Allt det där kan du ju läsa i en jäkla massa andra trådar på Utsidan, så jag känner inte för att lägga ner energi på det. Du lär också få höra ett gäng varningar om den här tråden går som alla andra om Mont Blanc.

Anyhow...
1. Som ovanstående skribent skrev, inga problem att tälta vid Gouterhyttan. Man går bara "förbi" byggnaden och följer "kammen" bort en bit. Jag tältade där i somras och det var hur trevligt som helst! Då var det, såvitt jag minns, ingen som plockade ner tältet på morgonen. Men självklart är det en risk eftersom det faktiskt är olagligt att ha tält uppe dagtid.
2. Om du i dalen bor på en campingplats (vilket jag antar) kan du lämna prylar där rätt billigt. Det är RÄTT jäkla långt mellan Geneve och Chamonix.

Vet inte vad det kostar att hyra prylar men kan nästan tänka mig att det är mer lönsamt att köpa begagnat (Blocket?).

Lycka till!


Jag blir lite förbryllad av vad som sägs om tältning. Hur kan t ex en princip samtidigt "gälla" och vara "inofficiell"?

Jag har tältat fritt 109 nätter i de fyra stora alpländerna (plus en hel del i Pyreneerna)- och så mycket vet jag att några allmänna princier, officiella eller inofficiella, finns helt enkelt inte. I franska nationalparker är regeln 19-9 det vanliga, ibland med ytterligare restriktioner, avstånd till väg, avstånd till parkgränsen, förbud nära stugor eller tvärtom påbud (i La Vanoise endast nära vissa stugor och inte efter augusti). Jag har ingenstans i Frankrike stött på bestämmelser om skymning till gryning, även om det är ett vanligt talesätt.

Vad som gäller på en plats gäller just där. Vid stugor, om man nu vill tälta nära sådana, gäller stugans bestämmelser. Står tälten uppe hela dagen så kan
det ju bero på att det är accepterat.
 
Har ungefär samma funderingar som ursprungsinlägget. Äger redan en del av utrustningen och har kollat på alpina moment. Kan något berätta när på året det är bäst att ta rutten? (vädermässigt samt för att slippa värsta högtrycket gällande andra turister)

Angående väderinformation och lavinrisker, går inte det att få info från stugor/campingar som finns där?
 
Uppdatering

Nu börjar det närma sig... Har bokat in en 2-dagarskurs 10-11e Augusti, och pga de nya tältreglerna pa berget drar jag upp till tete Rousse redan dagen efter för att försöka fixa en plats i "campingen" där och invänta bra väder för att ta mig upp (och ner) resten av vägen pa en dag.

Beslutade mig även för att köpa all utrustning istället för att hyra. Hade rätt bra med tid pa mig sa jag lyckades fynda rejält (ex. lättvikts-dunsäck för 150€ (-9 comf) och ett par scarpa jorasses pro GTX för 200€ pa lokala outleten :) ). Detta kommer ju inte bli en engangsföreteelse, sa i längden lönar det sig väl.
 
Som avrundning av traden kan jag säga att allt gick som planerat. Utgick fran campet vid tete Rousse, stod pa toppen och flämtade halv nio pa morgonen. Var lite daligt acklimatiserad (sov en natt vid ~2700, var uppe pa Tete Blanche (~3500), sen en natt i Chamonix följt av tva nätter vid tete Rousse) men det gick ända.
 
Som avrundning av traden kan jag säga att allt gick som planerat. Utgick fran campet vid tete Rousse, stod pa toppen och flämtade halv nio pa morgonen. Var lite daligt acklimatiserad (sov en natt vid ~2700, var uppe pa Tete Blanche (~3500), sen en natt i Chamonix följt av tva nätter vid tete Rousse) men det gick ända.

Grattis och kul att någon för en gångs skull uppdaterar oss med hur det gick.
Kan du inte skriva en lite utförligare beskrivning? Du beskrev dig själv som nybörjare, och jag tror många som du, funderar på om det är att ta sig vatten över huvudet.

En kul liten läsning hoppas i alla fall jag att du kan knåda ihop!

/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
densken Ang Mont Blanc Expeditioner 77
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3
TeoBre Chamonix/Zermatt sommar 2015 Expeditioner 2
Cremytos Dumpa civiliserad packning i Chamonix Expeditioner 11
johre Chamonix till Zermatt Expeditioner 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.